Veilige stad

Crisisbeheersing en brandweer

4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio

We zetten in op een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. We vergroten het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken. De gemeente draagt daaraan bij door een professionele organisatie voor gemeentelijke crisisbeheersing.

Activiteiten

Sturen op de prestaties van de verbonden partij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Uitvoeren van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van crisisbeheersing en bijdragen aan de opgave toekomst Bevolkingszorg.

Bijdragen leveren aan de opgaven van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de gemeenschappelijke meldkamer Midden Nederland, het interregionaal coördinatiecentrum Midden Nederland en de verdere ontwikkeling van de interregionale crisisorganisatie in samenwerking met Veiligheidsregio’s Flevoland en Utrecht.

Professionaliseren van de crisisorganisatie en Bevolkingszorg voor de eigen gemeente.

Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven in samenwerking met de Veiligheidsregio.

Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van onder andere portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.

Inzetten van risicocommunicatie om de zelfredzaamheid van kwetsbare doelgroepen te verhogen in samenwerking met de Veiligheidsregio en andere gemeenten.

Toelichting op activiteiten

Ook voor de crisisbeheersing en de veiligheidsregio heeft Covid-19 uiteraard een enorme impact gehad. De regionale samenwerking vraagt hiervoor om intensieve afstemming met de andere gemeenten en landelijke overlegtafels. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Dit betekende extra werkzaamheden en extra inzet van personeel. Als gevolg daarvan ging er wederom veel aandacht uit naar de beheersing van deze pandemie en de gevolgen hiervan in de regio. Hierdoor heeft de intensivering en inzet van de wijkbrandweerman niet plaats kunnen vinden, omdat de brandweer niet bij bewoners thuis mocht komen door de bezoek maatregelen van het Rijk. . Maar ondanks de beperkingen en extra aandacht aan Covid-19 zijn er 3 collega’s uit het team OOV opgeleid tot Officier van Dienst Bevolkingszorg om daarmee het proces Bevolkingszorg te borgen met inzet en kennis. Dit houdt in dat zij vanaf 2022 in een regionale piketpoule meedraaien en ingezet kunnen worden wanneer er zich een groot incident voordoet in de veiligheidsregio gooi en Vechtstreek.  

Programma drieslag is het afgelopen jaar formeel afgerond. De enige uitzondering van dit programma is één businesscase voor een gezamenlijk basisoefen- en trainingscentrum welke nog niet is afgerond. Dit komt omdat het financieel niet haalbaar bleek te zijn. Men zoekt nu naar een mogelijke 4e partij om mee te doen in dit project.

De inzet van risicocommunicatie is een onderdeel van een integraal plan voor de aanpak van brandveiligheid. Preventie is hier een belangrijk component en risicocommunicatie is hier een onderdeel van. Hiervoor wordt en plan gemaakt dat in het eerste kwartaal van 2022 wordt afgerond. Naast dit plan gaat de gemeente samen met de wijkbrandweer de wijk in om folders te verspreiden, gesprekken aan te gaan en worden nieuwsbrieven via onze social media kanalen gedeeld.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

8.808

-14

8.794

Realisatie

8.676

0

8.676

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-132

14

-118

Er is in 2021 een teruggave ontvangen over 2020 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, hierdoor ontstaat een voordeel van € 108.000.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25