3.1 Lokale heffingen
Inleiding
De paragraaf lokale heffingen betreft zowel heffingen waarvan de bestedingen gebonden zijn (afvalstoffenheffing en rioolheffing) als heffingen waarvan de bestedingen ongebonden zijn (onroerendezaakbelastingen, precario- en hondenbelasting).
In deze paragraaf wordt achtereenvolgens ingegaan op:
- het gevoerde tarievenbeleid ten aanzien van de belangrijkste lokale heffingen;
- een overzicht van de totale baten uit belastingen, tarieven en leges;
- een overzicht van de lokale lastendruk in de periode 2019 tot en met 2021;
- het kwijtscheldingsbeleid;
- bezwaar en beroep WOZ-waarde;
- de landelijke en regionale woonlastenvergelijking.
Beleid ten aanzien van lokale heffingen
De tarieven 2021 van de voor de woonlasten belangrijkste heffingen zijn conform de besluitvorming van de gemeenteraad in november 2020 ten opzichte van de tarieven 2020 als volgt aangepast:
Heffing | Tariefwijziging 2021 |
---|---|
Onroerendezaakbelasting woningen | + 8,3% |
Onroerendezaakbelasting niet-woningen | + 8,3% |
Rioolheffing | + 0,46% |
Afvalstoffenheffing | + 6,5% |
De onroerendezaakbelastingen
De verhoging van de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen was gebaseerd op de voor het jaar 2021 geraamde inflatie van 1,7%. Om te komen tot een meeropbrengst van € 1 miljoen op de woonlasten, waarvan € 450.000 bij de OZB stegen de tarieven naast de inflatiecorrectie met 5,6% extra. Daarnaast was in de begroting 2021 een post dubieuze debiteuren van 1% ten laste van de opbrengst OZB meegenomen.
De rioolheffing
Voor de rioolheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. Voor 2021 was er gekozen om 99% van de begrote kosten door te belasten via de heffing of door een onttrekking aan de egalisatievoorziening. De resterende 1% van de begrote kosten komt ten laste van de algemene middelen. Indien bij de jaarrekening de lasten lager of hoger uitvallen dan begroot is het uitgangspunt dat dit terugvloeit naar de burger door een lagere of hogere onttrekking aan de egalisatievoorziening.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | ||
Kosten op taakveld 7.2 Riolering | |||
- kosten exploitatie | 1.337 | 1.337 | 1.222 |
- kapitaallasten | 1.030 | 1.027 | 1.028 |
- mutatie spaarvoorziening | 3.029 | 3.029 | 3.029 |
- kosten personeel- en organisatiekosten | 1.032 | 1.032 | 729 |
Netto kosten taakveld | 6.428 | 6.425 | 6.008 |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | |||
- dubieuze debiteuren | 150 | 150 | 80 |
- kwijtscheldingen | 650 | 650 | 484 |
- heffing en inning | 92 | 92 | 58 |
- straatreiniging | 362 | 362 | 362 |
- waterwegen | 257 | 257 | 272 |
- overhead | 921 | 921 | 943 |
- BTW | 382 | 382 | 345 |
Totale kosten | 9.242 | 9.239 | 8.551 |
Dekkingspercentage | 99% | 99% | 99% |
Toe te rekenen kosten | 9.150 | 9.147 | 8.459 |
Totale opbrengst | 9.150 | 9.147 | 8.459 |
Mutatie egalisatievoorziening | -1.200 | -1.197 | -477 |
Opbrengst rioolheffingen | 7.950 | 7.950 | 7.983 |
Stand voorziening | 1.318 |
De gerealiseerde opbrengsten van de rioolheffing liggen nagenoeg in lijn met de begroting. Bij de werkelijke lasten is sprake van een voordeel van € 720.000. De belangrijkste afwijkingen betreffen de personeelslasten (€ 303.000 V), kwijtscheldingen (€ 166.000 V), lagere exploitatielasten riolering (€ 115.000 V) en dotatie voorziening dubieuze debiteuren (€ 70.000 V). Waar in de begroting 2021 rekening was gehouden met een onttrekking van € 1,2 miljoen aan de egalisatievoorziening riolering, kan op basis van deze nacalculatie de onttrekking beperkt blijven tot € 477.000.
Van het voordeel van € 303.000 op de personeelslasten is een voordeel van € 287.000 het gevolg van de gewijzigde doorberekening van de personeelslasten aan de investeringen. Wel betekent dit ook dat de investeringen hoger uitvallen en de hoogte van de spaarvoorziening riolering niet voldoende is om dit te dekken. Daarom zal bij het behandeling van deze jaarstukken voorgesteld worden om een bedrag € 287.000 uit de egalisatievoorziening te onttrekken en dit bedrag in de spaarvoorziening¹
te storten.
Het doel van deze voorziening is om de lasten van de jaarlijkse investeringen in de riolering te kunnen dekken, zodat deze niet meer geactiveerd hoeven te worden (ideaalcomplex).
De afvalstoffenheffing
Ook voor de afvalstoffenheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn.
Voor 2021 was er gekozen om 99% van de begrote kosten door te belasten via de heffing of door een onttrekking aan de egalisatiereserve. De resterende 1% van de begrote kosten komt ten laste van de algemene middelen. Indien bij de jaarrekening de lasten lager of hoger uitvallen dan begroot is het uitgangspunt dat dit terugvloeit naar de burger door een lagere of hogere onttrekking aan de egalisatiereserve.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | oorspr. | gewijz. | realisatie | |
---|---|---|---|---|
begroting | begroting | |||
Kosten op taakveld 7.3 Afval | ||||
- bijdrage GAD (Regio G&V) | 8.856 | 8.856 | 8.873 | |
- teruggaaf resultaat 2020 (GAD) | -250 | -250 | -77 | |
- dubieuze debiteuren | 200 | 200 | 106 | |
Netto kosten taakveld | 8.806 | 8.806 | 8.902 | |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | ||||
- kwijtscheldingen | 750 | 750 | 663 | |
- heffing en inning | 144 | 144 | 95 | |
- straatreiniging | 362 | 362 | 362 | |
- personeel- en organisatiekosten | 87 | 87 | 133 | |
- BTW | 1.966 | 1.966 | 1.943 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 3.309 | 3.309 | 3.196 | |
Totale kosten | 12.115 | 12.115 | 12.098 | |
Dekkingspercentage | 99% | 99% | 99% | |
Dekking algemene middelen | 121 | 121 | 126 | |
Toe te rekenen kosten aan burgers/reserve | 11.994 | 11.994 | 11.972 | |
Totale dekking | 12.115 | 12.115 | 12.098 | |
Opbrengst heffingen | 11.194 | 11.194 | 11.172 | |
Onttrekking egalisatiereserve | 800 | 800 | 800 | |
Totale opbrengst | 11.994 | 11.994 | 11.972 |
Zowel de gerealiseerde kosten en opbrengsten van de afvalstoffenheffing liggen nagenoeg in lijn van de begroting.
De verwachte teruggave van de Regio over het dienstjaar 2020 is € 173.000 lager dan begroot. Dit nadeel wordt grotendeels gecompenseerd door lagere lasten voor kwijtscheldingen en lagere uitgaven voor oninbare debiteuren.
Op basis van deze nacalculatie wijkt de realisatie € 5.000 nadelig af ten opzichte van de begrote uitname uit de egalisatiereserve. Gelet op deze geringe afwijking wordt geen voorstel gedaan voor een aanvullende onttrekking uit de egalisatiereserve.
Marktgelden
Voor het belastingjaar 2021 zijn de tarieven hetzelfde gebleven als de tarieven 2020. Waarbij de afspraak is dat de kosten(dekking), in samenspraak met de marktcommissie, tegen het licht worden gehouden voor het bepalen van de toekomstige tarieven en in hoeverre de huidige kostentoedeling nog aansluit bij de werkelijkheid.
Berekening kostendekkendheid marktgelden | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | ||
Toe te rekenen kosten | |||
- kapitaallasten | 15 | 15 | 15 |
gewijzigde bouwfasering Marktplein | 16 | 16 | 16 |
- personeels- en organisatiekosten | 162 | 162 | 183 |
- schoonmaakkosten | 107 | 107 | 106 |
- beheerkosten | 12 | 12 | 3 |
- promotie | 17 | 17 | 9 |
Totale kosten | 329 | 329 | 332 |
Dekkingspercentage | 80% | 85% | 70% |
Toe te rekenen kosten | 264 | 280 | 231 |
Totaal opbrengsten | 280 | 280 | 231 |
Door corona zijn de baten lager uitgevallen dan begroot. Door de overheidsmaatregelen konden non-food kramen een deel van het jaar niet op de markt staan. Ook was er een ruimere opstelling met verbrede looppaden waardoor er een beperkte ruimte was voor het aantal kramen.
Havengelden
De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het overgrote deel is afkomstig van woonschepen. Kostendekkende tarieven zijn niet haalbaar. De gemeentelijke tarieven zijn nu al vergelijkbaar of hoger dan de commerciële tarieven van de particuliere havens in de omgeving. Daarnaast bieden particuliere havens meer faciliteiten en toezicht.
Berekening kostendekkendheid havengelden | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | realisatie | |
Kosten op taakveld 2.4 Havens en waterwegen | |||
Kosten taakveld, incl omslagrente | 324 | 304 | 407 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -65 | -65 | -48 |
Netto kosten taakveld | 259 | 239 | 359 |
Kosten buiten taakveld | |||
- overige toe te rekenen kosten | 2 | 2 | 1 |
- overhead incl. (omslag)rente | 106 | 88 | 80 |
- BTW | 33 | 33 | 32 |
Totale kosten | 400 | 362 | 472 |
Opbrengst heffingen | 19 | 19 | 19 |
Dekkingspercentage | 4,8% | 5,2% | 4,0% |
Totale baten uit belastingen, leges en rechten
| oorspr | gewijz. | realisatie | verschil |
---|---|---|---|---|
begroting | begroting | |||
2021 | 2021 | 2021 | ||
Ongebonden Heffingen: | ||||
OZB woningen | 12.532 | 12.532 | 12.637 | 105 |
OZB niet - woningen eigenaren | 6.547 | 6.547 | 7.060 | 513 |
OZB niet - woningen gebruikers | 3.677 | 3.677 | 3.855 | 178 |
Hondenbelasting | 510 | 510 | 466 | -44 |
Precariobelasting | 312 | 84 | 106 | 22 |
Totaal niet gebonden heffingen | 23.578 | 23.350 | 24.124 | 774 |
Gebonden Heffingen: | ||||
Rioolheffing | 7.949 | 7.949 | 7.982 | 33 |
Afvalstoffenheffing | 11.194 | 11.194 | 11.172 | -22 |
Marktgelden | 289 | 289 | 242 | -47 |
Opbrengsten parkeervoorzieningen | 3.435 | 3.101 | 3.290 | 189 |
Opbrengsten fiscale parkeerheffingen | 1.000 | 700 | 646 | -54 |
Leges bouwvergunningen c.a. | 2.631 | 3.191 | 3.130 | -61 |
Leges burgerlijke stand (inclusief huwelijken/partnerschap) | 203 | 203 | 327 | 124 |
Leges rijbewijzen/paspoorten/identiteitskaart | 892 | 683 | 826 | 143 |
Leges gemeentelijke basisregistratie | 145 | 145 | 107 | -38 |
Overige leges en heffingen | 253 | 212 | 138 | -74 |
Totaal gebonden heffingen | 27.991 | 27.667 | 27.860 | 193 |
OZB
De opbrengst OZB valt hoger uit dan begroot. Met name bij de niet-woningen is sprake van een hogere opbrengst door onder meer hogere waardeontwikkeling en areaaluitbreiding.
Toelichting covid-19
De corona-crisis heeft een grote impact op het openbare leven in Hilversum. In 2021 zijn net als in 2020 een aantal maatregelen genomen om particulieren en ondernemers te ondersteunen. De precariobelasting is niet geheven voor de tarieven voor terrassen, luifels, reclameborden en vaste standplaatsen. Ook zijn belastingen uit de leges- en marktgelden verordeningen in bepaalde gevallen niet in rekening gebracht.
Overzicht van de lokale lastendruk
Hieronder is weergegeven hoe de lokale lastendruk zich van 2019 tot en met 2021 heeft ontwikkeld.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
Gemiddelde woningwaarde | 313.000 | 337.000 | 359.000 |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 255,12 | 274,99 | 295,82 |
Rioolheffing | 193,20 | 181,68 | 182,52 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) | 305,76 | 324,48 | 345,60 |
Totaal | 754,08 | 781,15 | 823,94 |
Procentuele wijziging woonlasten | 2019 t.o.v. | 2020 t.o.v. | 2021 t.o.v. |
---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | |
Stijging voor eigenaar én gebruiker van woningen | 2,90% | 3,47% | 5,48% |
Stijging lastendruk voor huurders van woningen | 1,02% | 1,42% | 4,34% |
De peildatum van de woningwaarde is telkens de waarde per 1 januari van het voorafgaande jaar. Dit betekent voor de in de tabel opgenomen jaren:
Belastingjaar | Waardepeildatum | Gemiddelde waardeontwikkeling |
---|---|---|
2019 | 1 januari 2018 | 13,0% hoger |
2020 | 1 januari 2019 | 7,0% hoger (werkelijk 7,8%) |
2021 | 1 januari 2020 | 6,29% hoger (werkelijk 6,48%) |
De gemiddelde waardestijging van een woning voor het belastingjaar 2021 is 6,48%. Bij het vaststellen van de tarieven is uitgegaan van een verwachte stijging van 6,29%. De waardeontwikkeling is daarmee nagenoeg gelijk aan de verwachte waardeontwikkeling (+0,19% hoger). De tarieven zijn berekend in augustus 2020. Op dat moment was de herwaardering voor het belastingjaar 2021 nog niet volledig afgerond. Hierdoor kunnen verschillen ontstaan in de uiteindelijke waardeontwikkeling. De hogere waardeontwikkeling heeft een positief effect op de baten OZB.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente Hilversum kent een aanzienlijk aantal huishoudens dat moet rondkomen van een minimuminkomen en wil dat ook burgers met een laag inkomen kunnen meedoen in de samenleving. Daarom biedt de gemeente burgers en ondernemers die niet, of met moeite in staat zijn om de lokale belastingen te betalen de gelegenheid gebruik te maken van de kwijtscheldingsregeling. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De rijksoverheid bepaalt de normen voor deze regeling.
Het is alleen mogelijk kwijtschelding aan te vragen voor onderstaande heffingen:
- rioolheffing;
- afvalstoffenheffing;
- hondenbelasting (uitsluitend de eerste hond);
- zuiverings-/verontreinigingsheffing en watersysteemheffing ingezetenen van Waternet (alleen voor burgers).
In een convenant met Waternet te Amsterdam is vastgelegd dat de gemeente Hilversum de kwijtscheldingsverzoeken voor aanslagen behandelt die Waternet oplegt aan de burgers van de gemeente Hilversum. Dit betreft de zuiverings-, verontreinigings- en de watersysteemheffing.
Het aantal kwijtscheldingsverzoeken laat zich moeilijk voorspellen. Het aantal verzoeken (3.797) is hoger dan begroot (3.500). Dit is mede te verklaren door covid-19. Het streven is om de kwijtscheldingsverzoeken binnen zes maanden af te handelen.
Op 31 december 2021 waren er nog 324 verzoeken die moesten worden afgehandeld. Voor het afhandelen van deze verzoeken wordt gewacht op informatie van het inlichtingenbureau. Het betreft 296 verzoeken, 28 herzieningen. Daarnaast heeft de afwezigheid door ziekte binnen het cluster kwijtschelding geleid tot vertraging in de afhandeling van de verzoeken. Hiervoor wordt in 2022 externe inhuur ingezet. Naar verwachting zijn de nog af te handelen verzoeken in het tweede kwartaal 2022 afgehandeld.
Per 2020 is de splitsing aangebracht tussen herzieningen en beroepen. Er is sprake van een herziening als er na een afwijzing van een verzoek (vaak door het ontbreken van stukken) alsnog de nodige stukken worden aangeleverd. Bij een beroep is er sprake van het niet eens zijn met de afwijzing zonder dat er nieuwe stukken aan het licht komen. Vooral het aantal herzieningen is toegenomen, dit is voor een deel te herleiden naar covid-19.
Overzicht van kwijtscheldingen:
Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Aantal kwijtscheldingsverzoeken | 3.688 | 3.500 | 3.797 |
(inclusief Waternet) waarvan: | |||
Geheel toegekend | 2.448 | 2.650 | 2.597 |
Gedeeltelijk toegekend | 43 | 150 | 31 |
Afgewezen | 980 | 700 | 666 |
Ingetrokken | 179 | ||
Per 31 december in behandeling | 217 | 0 | 324 |
Totaalbedrag kwijtschelding | € 1.260.696 | € 1.443.000 | € 1.177.000 |
Aantal beroepschriften | 14 | 100 | 0 |
% ongegronde beroepschriften | 100% | 95% | |
% afgehandelde beroepschriften binnen | |||
wettelijke termijn van 8 weken | 58% | 100% | |
Aantal herzieningen | 138 | ||
% ongegrond herzieningen | 23% |
Bezwaar en Beroep WOZ-waarde
De afhandeling van bezwaarschriften vormt een groot onderdeel van de werkzaamheden binnen het team Gegevenshuis. Het aantal bezwaar- en beroepsprocedures tegen de hoogte van de WOZ-waarde is de laatste jaren toegenomen. We zien hier een verschuiving naar procedures die gevoerd worden door gemachtigden die werken op basis van No Cure No Pay (NCNP-bureau’s), dit is een landelijke trend. Een NCNP-bureau ontvangt een proceskostenvergoeding voor elk bezwaar of beroep dat wordt toegekend. Voor de hoogte van de proceskostenvergoeding maakt het niet uit met welke bedrag de WOZ-waarde wordt verlaagd. In de bezwaarfase is deze wettelijke vergoeding circa € 600, bij een beroepsprocedure loopt dit op tot € 1.800.
Aantal panden waar bezwaar tegen is gemaakt | |||||||||||||||||||
Particuliere bezwaren | No Cure No Pay | Totaal overzicht | |||||||||||||||||
gegrond | onge-grond | nog in behandeling totaal | totaal | gegrond | ongegrond | nog in behandeling totaal | totaal | gegrond | ongegrond | nog in behandeling totaal | totaal | ||||||||
jaar | |||||||||||||||||||
2021 | 482 | 450 | 51 | 983 | 90 | 748 | 33 | 871 | 572 | 1.198 | 84 | 1.854 | |||||||
2020 | 320 | 581 | 905 | 95 | 570 | 665 | 415 | 1.151 | 1566 | ||||||||||
2019 | 734 | 874 | 1.608 | 137 | 582 | 719 | 871 | 1.456 | 2327* |
*in 2019 heeft een woningcorporatie bezwaar gemaakt, dit verklaart het hogere aantal bezwaren voor dit jaar.
Het aantal toegekende bezwaren ingediend door particulieren is hoger. Dit heeft met name te maken met de mogelijkheid om informeel bezwaar te maken. Na het verzenden van de aanslagen is een telefonisch spreekuur met de taxateurs opengesteld. In een persoonlijk gesprek kan een inwoner een bezwaar toelichten en krijgt de taxateur meer informatie over een woning. Blijkt hieruit dat de WOZ-waarde te hoog is dan wordt de waarde direct verlaagd.
Ook bij beroepsprocedures zien we een verschuiving van procedures die worden ingediend door een NCNP-bureau. Ook het aantal procedures bij het Gerechtshof is toegenomen in 2020. Voor 2021 zijn deze cijfers nog niet bekend omdat eerst de procedure bij de rechtbank gevolgd moet worden.
Particulieren beroepen | |||||||
Belastingjaar | Rechtbank | Hoger beroep | Hoge Raad | ongegrond | gegrond | In behandeling | Totaal |
2021 | 6 | 0 | 0 | 3 | 1 | 2 | 6 |
2020 | 12 | 3 | 0 | 9 | 4 | 3 | 15 |
2019 | 22 | 1 | 0 | 12 | 11 | 0 | 23 |
No Cure No Pay | |||||||
Belastingjaar | Rechtbank | Hoger beroep | Hoge Raad | ongegrond | gegrond | In behandeling | Totaal |
2021 | 132 | 0 | 0 | 3 | 0 | 129 | 132 |
2020 | 62 | 24 | 0 | 45 | 16 | 25 | 86 |
2019 | 79 | 12 | 1 | 58 | 26 | 8 | 92 |
Proceskostenvergoeding | |
jaar | bedrag |
---|---|
2021 | 104.000 |
2020 | 89.000 |
2019 | 101.000 |
Landelijke woonlastenvergelijking
Het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) van de Rijksuniversiteit van Groningen vergelijken de lokale lasten. Het COELO brengt hierover jaarlijks de ‘Atlas van lokale lasten’ uit met daarin informatie over alle gemeenten in Nederland.
COELO houdt bij het berekenen van de gemiddelde WOZ-waarde geen rekening met de verlaging van de WOZ-waarden door bezwaar of beroep. Hierdoor kan het door de gemeente gepresenteerde bedrag aan gemiddelde woonlasten afwijken van de door COELO gepresenteerde bedragen. Hilversum presenteerde voor 2021 een bedrag aan gemiddelde woonlasten van € 824. COELO kwam voor Hilversum uit op een bedrag van € 827 in 2021.
Het overzicht van de gemeenten (nummer 1 heeft de laagste gemiddelde woonlasten) voor een meerpersoonshuishouden met daarin opgenomen de positie van gemeente Hilversum, ziet er als volgt uit.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
rangorde | bedrag | rangorde | bedrag | rangorde | bedrag | |
COELO Atlas overzichten van alle gemeenten: | ||||||
Gemeente met de laagste lasten | 1 | 511 | 1 | 573 | 1 | 598 |
Gemiddelde van alle gemeenten | 740 | 776 | 811 | |||
Gemeente met de hoogste lasten | 372 | 1.446 | 372 | 1.440 | 370 | 1.517 |
Gemeente Hilversum | 208 | 767 | 170 | 784 | 183 | 827 |
Veel gemeenten staan (evenals Hilversum) in de rangorde rond het gemiddelde geconcentreerd. Kleine wijzigingen in de woonlasten (van minder dan 10 %) leiden hierdoor al tot een grote verschuiving in de rangorde.
In onderstaande tabellen is een overzicht weergegeven van de woonlasten binnen de provincie Noord-Holland, van regio gemeenten en gemeenten met een vergelijkbare omvang. De doorgetrokken rode lijn geeft in beide onderdelen het landelijk gemiddelde weer, de gestippelde rode lijn het provinciale gemiddelde. Hilversum is terug te vinden rond het gemiddelde.