Het overzicht van lasten en baten

Overzicht van incidentele lasten en baten

4.3 Overzicht van incidentele lasten en baten

bedragen * € 1.000

               Jaarstukken 2021

Nr

Omschrijving

lasten

baten

saldo

1

Implementatie SaaS applicaties PUZA (VTH)

45

45

2

Groenbeheersplan (plantsoenen)

101

101

3

Ontwikkelen woonvisie

102

102

4

Energietransitie

135

-135

             -

5

Subsidie Regeling Reductie Energieverbruik Woningen

79

-79

             -

6

Subsidie Regeling Reductie energiegebruik

68

-68

              -

7

Uitvoering sportakkoord

100

-100

              -

8

Arenapark

179

179

9

Variantenstudie ondergrondse fietsenstalling Station

116

116

10

Mobiliteitsvisie

293

293

11

Herdenken en vieren 75 jaar vrijheid

34

34

12

Routekaart religieus erfgoed

31

31

13

Transitievisie warmte

85

-85

               -

14

Verrekening Spuk

79

79

15

Reserve Stedelijke ontwikkeling (storting/onttrekking)

2.542

-1.580

962

  Extra formatie ecologie en landschap gedurende 2 jaren

90

90

  Invoering omgevingswet

634

634

  Voorbereiding Stationsgebied

229

229

  Spoorzone Groene Loper

255

255

  Kleine spoorbomen

32

32

  Extra capaciteit tbv projectenportfolio

750

750

16

Reserve Beeldende kunst

20

-20

              -

17

Reserve Afvalstoffen

-800

-800

18

Reserve mobiliteitsfonds

12

-12

                -

19

Reserve Herplantfonds

33

-33

                -

20

Covid-19

667

1.001

1.668

                -

Totaal programma 1: Wonen en leven

6.632

-1.832

4.800

21

Ventilatie in scholen (SUVIS)

290

-290

                -

22

Bijdragen van derden (tbv div activiteiten)

135

-135

                -

23

Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling:

111

-111

                -

24

Coronacompensatie Bescherming en Opvang

663

663

25

Vroeg signalering preventie schulden en dakloosheid

58

-147

-89

26

Baankansen kwetsbare jongeren

45

45

27

Laaggeletterdheid

242

242

28

Reserve Onderwijsgebouwen

280

-179

101

29

Covid-19

268

268

                -

Totaal programma 2: Zorg

2.092

-862

1.230

30

TOZO

6.967

-7.212

-245

31

TONK

226

226

32

Schuldhulpverlening

100

100

33

Voorbereiding nieuwe wet inburgering

131

131

34

Ontwikkeling van het smart city platform

143

143

35

Citybranding

150

150

36

Crisisdienstverlening

1.171

1.171

37

Implementatie SaaS applicaties (suites Sociaal Domein)

75

75

38

Reserve creatieve sector

148

-148

                -

39

Reserve Huishoudelijk Hulp Toelage (HHT)

754

-754

                -

40

Covid-19

1.158

54

1.212

Totaal programma 3: Werken

11.023

-8.060

2.963

41

Receptie Wilhelminastraat

58

58

42

Aanschaffingen Teams

56

56

43

Implementatie SaaS applicaties (Burgerzaken/zaaksys/e-hrm)

796

796

44

Vergoeding thuiswerken (+ eenmalig cao)

792

792

45

Programma Dienstverlening

167

167

46

Datagestuurd werken binnen het Sociaal domein

168

168

47

Reserve decentrale loonruimte

38

38

48

Reserve transitie personeel

50

-50

                -

49

Covid-19

995

103

1.098

                -

Totaal programma 4: Bestuur

3.120

53

3.173

50

GBO-traject Belastingen (waardering OZB gebruiksoppervlakte)

370

-108

262

51

Vastgoed verkopen

104

-1.236

-1.132

52

Resultaat grexen

 345

-407

-62

53

Algemene uitkering

-7.756

-7.756

54

Algemene reserve

1.438

-5.196

-3.758

55

Reserve Corona herstelagenda

1.600

-11

1.589

56

Reserve Covid-19

3.473

-4.563

-1.090

57

Covid-19

102

307

409

Totaal programma 5: Financiën en grondexploitaties

7.432

-18.970

-11.538

Totaal incidentele lasten en baten jaarstukken 2021

30.299

-29.671

628

Totaal lasten en baten jaarstukken 2021

303.410

-304.998

-1.587

Totaal structurele lasten en baten jaarstukken 2021

273.111

-275.327

-2.215

  1. SaaS software : In 2021 is € 45.000 aan implementatie kosten geboekt van SaaS software t.b.v. Vergunningen, Toezicht en handhaven. Vanaf 2020 moeten dergelijke kosten ten laste van de exploitatie worden gebracht en vallen dus niet meer onder de investeringsplanning waar ze voorheen als activa werden verantwoord. Wij nemen een dienst af en hebben dan dus niets in eigendom, dus geen activa.
  2. Groenbeheersplan: De basis van beleid met betrekking tot natuur - inclusief bouwen vormen natuuronderzoeken per wijk (veelal gedaan in het kader van bestemmingsplannen). Deze zijn echter niet meer actueel of voldoen niet aan de (Rijks-) regelgeving. Vanwege uitstel van de omgevingsvisie is het programma groen vertraagd en loopt het door in 2022.
  3. Ontwikkelen woonvisie: De opgenomen middelen zijn ingezet voor het verder vormgeven van prestatie afspraken met wooncorporaties.
  4. Energietransitie: In programma duurzaamheid is het onderdeel energietransitie een college prioriteit. De opgenomen middelen zijn ingezet om hieraan uitvoering te geven.
  5. Subsidie Regeling Reductie Energieverbruik Woningen: Beschikbaar stellen van kleine verduurzamingsmaatregelen via vouchers voor woningeigenaren en huurders. Wordt via een subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gedekt.
  6. Subsidie Regeling Reductie energiegebruik: Beschikbaar stellen van kleine verduurzamingsmaatregelen via vouchers voor woningeigenaren. Wordt via een subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gedekt.
  7. Uitvoering sportakkoord: In het Nationale Sportakkoord zijn zes ambities geformuleerd waarop men de komende jaren voortgang willen boeken. Om deze ambities te realiseren is het belangrijk dat de gemeente, sport- en beweegaanbieders en andere (potentiële) partners op lokaal niveau hieraan uitvoering geven. Lokale sportakkoorden zijn daarvoor het aangewezen instrument. Wordt via een subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid en Sport gedekt.
  8. Arenapark: Op basis van het in 2020 vastgestelde Masterplan is in 2021 gewerkt aan de scenariostudie als opmaat voor het stedenbouwkundig plan.
  9. Variantenstudie ondergrondse fietsenstalling station: De uitgaven hebben betrekking op de planvorming om, in nauwe samenwerking met ProRail, te komen tot schetsontwerp en aanbestedingsdossier.
  10. Mobiliteitsvisie: Deze is op 22 april 2021 vastgesteld door de gemeenteraad. Dit was een half jaar later dan oorspronkelijk gedacht omdat het proces van inspraak en participatie vanwege corona tijdsintensiever was c.q. de samenhang met de vertraagde omgevingsvisie behouden moest blijven. Om tot een uitvoeringsprogramma te komen is besloten tot 11 deelonderzoeken (o.a. op basis van aangenomen moties en amendementen). Op 15 februari 2022 is de startnotitie uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie vastgesteld in de gemeenteraad. De 11 onderzoeken zijn naar verwachting eind 2022 afgerond en dus niet in 2021 zoals gepland.
  11. Viering 75 jaar Vrijheid:  In 2020 zou Hilversum herdenken en vieren dat het 75 jaar geleden was dat Nederland werd bevrijd. Helaas konden veel activiteiten niet doorgaan vanwege de maatregelen tegen het coronavirus en is met verschillende initiatiefnemers toegezegd te bekijken om hun activiteit in 2021 alsnog te organiseren. Door voortdurende coronamaatregelen kon ook de viering van 75 jaar vrijheid in 2021 uiteindelijk niet volledig plaatsvinden.
  12. Routekaart Religieus Erfgoed: Afgelopen jaar hebben we samen met adviesbureau COUP de gesprekken met de gebedshuizen gevoerd en het inventarisatiedocument afgerond en gepresenteerd aan en besproken met de besturen van de gebedshuizen. Aankomend jaar gaan we verder met deel 2: het opstellen van een visie en beleid. Voorts wordt een platform voor gebedshuizen opgericht, een open gebedshuizenmaand gerealiseerd en de Routekaart Religieus Erfgoed breed gepresenteerd.
  13. Transvisie warmte:  In de decembercirculaire van 2019 is een bedrag beschikbaar gesteld voor het opstellen van de Transitievisie Warmte zoals opgenomen in het Klimaatakkoord van juni 2019. Deze bijdrage heeft als doel dat gemeenten een goede start kunnen maken met de uitvoering van het Klimaatakkoord. Deze middelen zijn verspreid over 2020 en 2021 uitgegeven voor onder andere participatie met inwoners en andere stakeholders én het opstellen van de visie.
  14. Specifieke uitkering sport (SPUK ): Gemeenten kunnen in periode 2019-2023 de btw op kosten die zij maken voor de sportaccommodaties niet meer bij de fiscus vorderen. Daarom geeft het rijk de gemeente voor dit verlies een compensatie volgens de SPUK. Op basis van de investeringen 2021 en de exploitatie 2021 valt de compensatie € 79.000 lager uit.
  15. Reserve stedelijke ontwikkeling:  In 2021 is conform de begroting € 800.000 aan deze reserve toegevoegd. Daarnaast zijn de extra verkoopopbrengsten vastgoed toegevoegd (zie RIB 2021-71 Verkoop vastgoed en dotatie reserve Stedelijke ontwikkeling 2021). Conform kadernota 2019 en de begroting 2020 is er in 2021 € 1.280.000 onttrokken ter dekking voor de projectportfolio, omgevingswet en de voorbereidingskosten stationsgebied. In de begroting 2021 zijn daarnaast onttrekkingen begroot voor de uitgaven voor de Groene loper spoorzone, de kleine spoorbomen en de tijdelijke extra inzet op ecologie & landschap.
  16. Reserve Beeldende kunst: Voor het project Straatpoëzie zijn in 2021 vier gedichten gerealiseerd en onthuld. Zoals begroot wordt daarvoor in 2021 € 20.000 onttrokken.
  17. Reserve Afvalstoffenheffing: Het doel van deze reserve is het beschikbaar houden van niet bestede financiële middelen voor de egalisering van de tarieven afvalstoffenheffing in de komende jaren. De reserve is in het verleden vooral gevormd door meevallers in de uitgaven van de Gewestelijke Afvalstoffendienst.  De onttrekking aan de reserve ad € 800.000 wordt gebruikt om de tariefstijging afvalstoffenheffing laag te houden.
  18. Reserve Mobiliteitsfonds: Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen voor het niet kunnen voldoen aan een bestaande parkeernorm toegevoegd. In 2021 was dit een bedrag van € 12.000. Deze reserve wordt ingezet voor het in brede zin accommoderen van de parkeersituatie en het vergroten van de bereikbaarheid van de gemeente Hilversum.
  19. Reserve Herplantfonds : Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen toegevoegd die ontvangen worden voor de afkoop van de herplant van bomen bij het verlenen van een kapvergunning. In 2021 waren de werkelijke ontvangsten € 33.000. Vanuit de reserve zal de gemeente nieuwe bomen planten als compensatie. In 2021 is dat niet gebeurd.
  20. Covid-19: Dit betreft extra lasten en de gederfde baten als gevolg van de coronacrisis, die gedekt worden door een onttrekking uit de reserve Covid-19. De grootste afwijkingen op programma 1 betreffen: lagere parkeeropbrengsten incl. de naheffingen (€ 969.000), bijdrage regio Gooi- en Vechtstreek (€ 201.000), inhuur juridische ondersteuning (€ 115.000), inhuur t.b.v. gedoogbesluit terrassen en overkappingen (€ 93.000) en gederfde baten sportaccommodaties (€ 70.000).
  21. Ventilatie in scholen (SUVIS): Dit betreft een Specifieke Uitkering voor gemeenten om het binnenklimaat van bestaande schoolgebouwen voor primair of voortgezet onderwijs te verbeteren. Vier schoolbesturen hebben het initiatief genomen en de gemeente verzocht een aanvraag in te dienen voor verbetering van de ventilatie in hun schoolgebouwen, met gebruikmaking van de rijksbijdrageregeling SUVIS. Het gaat om de schoolgebouwen van Montessorischool Zuid, De Godelindeschool, de Hilversumse Schoolvereniging en de Wilhelminaschool. Alle aanvragen zijn toegekend.
  22. Bijdragen van derden: Voor de activiteiten Preventieakkoord (RIB 2021-73), Suïcidepreventie (collegebrief 15-4-2020) en MDT Perspectief voor de Jeugd (collegebrief 6-5-2021) zijn bijdragen van derden ontvangen. Voor de bijbehorende activiteiten is de begroting destijds niet aangepast. Tegenover de niet begrote lasten van € 135.000 staan eveneens niet begrote baten van € 135.000.
  23. Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling : Als Centrumgemeente heeft Hilversum een specifieke uitkering ontvangen voor de aanpak huislijk geweld en kindermishandeling. Deze uitkering was niet opgenomen in de begroting. Aan de uitvoering is € 111.000 uitgegeven.
  24. Coronacompensatie Bescherming en Opvang: Met de mei- en decembercirculaire is € 663.000 beschikbaar gesteld voor de meerkosten als gevolg van de coronacrisis in de zorg voor Bescherming en Opvang. Via de Algemene uitkering heeft de gemeente hiervoor zelf compensatie ontvangen.
  25. Vroeg signalering van en inzet op ernstige schulden ter voorkoming van dakloosheid:  De regio Gooi en Vechtstreek heeft vanuit het beleidsplan Bescherming en Opvang € 147.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van vroeg signalering van en inzet op ernstige schulden ter voorkoming van dakloosheid. Van deze middelen is € 58.000 reeds uitgegeven en voor het restant wordt de raad voorgesteld om dit over te hevelen naar 2022.
  26. Baankansen kwetsbare jongeren: Het ministerie van SZW heeft naar aanleiding van de door ons getekende intentieverklaring middelen ter beschikking gesteld voor het maken en uitvoeren van het plan extra baankansen creëren voor kwetsbare jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs in de arbeidsmarktregio Gooi en Vecht.
  27. Laaggeletterdheid : Voor de aanpak van laaggeletterdheid heeft het Rijk aan Hilversum als centrumgemeente extra budget beschikbaar gesteld voor de periode tot en met 2023. Dit is bedoeld om de regierol te versterken. De bijdrage van het Rijk voor de aanpak van laaggeletterdheid wordt overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek ten behoeve van de uitvoering van het regionaal actieplan “Taal is de sleutel” en is gestart in 2021.
  28. Onderwijshuisvesting:  In mei 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2020-2035 voor onderwijshuisvesting. De reserve Onderwijsgebouwen is ingezet als deel van de dekking van dit plan. In 2021 zijn incidentele middelen beschikbaar ingezet voor het opstellen van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en het oplossen van knelpunten in de huisvestingsvergoeding aan scholen.
  29. Covid-19: Dit betreft extra lasten als gevolg van de coronacrisis, die gedekt worden door een onttrekking uit de reserve Covid-19. Deze lasten betreffen extra capaciteit voor het sociaal plein (€ 152.000), actieplan jeugd  (€ 95.000) en noodsteun Meentwerf en St. Hilversumse Meent (€ 21.000).
  30. TOZO: In 2021 is er € 6.967.000 uitgeven aan de TOZO. Deze lasten worden geheel gedekt vanuit de rijksmiddelen. Net als in 2020  komt de forfaitaire vergoeding voor de uitvoering  hoger uit dan de werkelijke gemaakte lasten. In lijn met vorig jaar wordt de raad voorgesteld dit voordeel in de ‘TOZO reserve’ te storten. Het gaat om een bedrag van € 167.000. Het restant van het voordeel wordt bepaald door terugontvangen voorschotten (€ 77.000).
  31. TONK: Met de raadsinformatiebrieven 2021-17 en 2021-47 is de raad geïnformeerd over de uitvoeringsregels van de Tijdelijke Ondersteuning van Noodzakelijke Kosten (TONK) en de daarbij horende financiële vertaling. Ondanks het aanpassen van de beleidsregels (RIB 2021-47) en een gedegen communicatie wordt de TONK nauwelijks aangevraagd. Dit is niet alleen zo in Hilversum, maar ook in de rest van Nederland. Uiteindelijk zijn de uitgaven € 226.000.
  32. Schuldhulpverlening: Binnen het vastgestelde beleid schuldhulpverlening is expliciet aandacht voor communicatie en is in de uitvoering rekening gehouden met het opstellen van een communicatieplan en -campagne in 2020. Hiervoor is een incidenteel € 100.000 uitgegeven.
  33. Inburgering: Vanaf 1 januari 2022 is de nieuwe wet Inburgering van kracht geworden. Over de voorbereiding op deze wet is de raad middels raadsinformatiebrief 2021-05 (27 januari 2021) geïnformeerd. De voorbereidingen hebben plaatsgevonden in 2021 en zullen deels doorlopen in 2022. In 2021 is er € 131.000 uitgegeven.
  34. Ontwikkeling Smart City platform: In het coalitieakkoord 2018-2022 is prioriteit gegeven aan het verder uitwerken van Smart City. Dit betreft de laatste fase van de aanloopkosten van het dataplatform.
  35. Citybranding: In de gemeentelijke begroting is in 2021 een incidenteel budget opgenomen voor Citymarketing.
  36. Crisisdienstverlening: Ten behoeve van de crisisdienstverlening (covid-19) binnen de arbeidsmarktregio regio Gooi en Vechtstreek heeft het Rijk in 2020 en 2021 aan Hilversum als centrumgemeente bedragen beschikbaar gesteld. Deze incidentele middelen zijn bedoeld voor het bestrijden van werkloosheid onder diverse doelgroepen binnen de arbeidsmarktregio en zijn in 2021 hiervoor doorgegeven aan de Regio voor de uitvoering.
  37. SaaS software : In 2021 is € 75.000 aan implementatie kosten geboekt van SaaS software t.b.v. de suites Sociaal Domein. Vanaf 2020 moeten dergelijke kosten ten laste van de exploitatie worden gebracht en vallen dus niet meer onder de investeringsplanning, waar ze voorheen als activa werden verantwoord. Wij nemen een dienst af en hebben dan dus niets in eigendom, dus geen activa.
  38. Reserve Creatieve Sector: De laatste activiteiten zouden oorspronkelijk in 2020 plaatsvinden, maar zijn vanwege de coronacrisis verschoven naar 2021. In de vergadering van 15 september heeft de raad besloten het restant van deze reserve in te zetten voor de haalbaarheidsstudie Mediaplein en de vervolgstappen. De werkelijke lasten hiervan bedroegen € 148.000.
  39. Reserve Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT): Deze middelen worden ingezet ter dekking van het regionaal arbeidsmarktbewerkingsplan ‘Werken aan Werk’ en het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’.  Om de negatieve gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken en de kansen op de arbeidsmarkt voor de werkzoekende inwoners te vergroten, hebben de gemeenten de plannen in 2021 versneld bijgesteld en zijn extra projecten opgestart. De benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
  40. Covid-19: Dit betreft extra lasten en de gederfde baten als gevolg van de coronacrisis, die gedekt worden door een onttrekking uit de reserve Covid-19. De grootste afwijkingen op programma 3 betreffen: bijdrage Tomin (€ 520.000), inhuur sociaal plein (€ 270.000), subsidieregeling anderhalve meter (€ 189.000), en inhuur economie (€ 77.000).
  41. Receptie Wilhelminastraat: Dit betrof het sluitstuk van de grote verbouwing aan de Wilhelminastraat waarbij de etages zijn verbouwd en gerenoveerd. In verband met veiligheid was ook al besloten om de receptiebalie en wachtruimte te verplaatsen in de entree. Dat is nu ook afgerond waarmee er meer overzicht is. De beveiliger zit naast de receptie waardoor meer gevoel van veiligheid wordt gewaarborgd.
  42. Aanschaffingen Teams: Voor de migratie naar Teams zijn incidentele kosten gemaakt t.b.v. de servers.
  43. SaaS software : In 2021 is € 796.000 aan implementatie kosten geboekt van SaaS software t.b.v.  e-HRM software, het nieuwe zaaksysteem, Topdesk en applicaties frontoffice publiekszaken. Vanaf 2020 moeten dergelijke kosten ten laste van de exploitatie worden gebracht en vallen dus niet meer onder de investeringsplanning, waar ze voorheen als activa werden verantwoord. Wij nemen een dienst af en hebben dan dus niets in eigendom, dus geen activa.
  44. Vergoeding thuiswerken (+ eenmalig cao) : De eenmalige last vergoeding personeel  2021 bedraagt € 792.000  (CAO: € 300 coronavergoeding en € 900 eenmalig bruto).
  45. Programma Dienstverlening : Van het beschikbare budget van € 432.000 is € 167.000 uitgegeven in 2021. Door covid-19 is vertraging opgelopen. Om het programma af te kunnen ronden in 2022 wordt voorgesteld het restant budget over te hevelen naar 2022.
  46. Datagestuurd werken binnen het Sociaal domein: T.b.v. de drie beleidsplannen Minima, schuldhulpverlening en Aan het werk is budget toegekend dat wordt ingezet om het data gestuurd werken binnen het Sociaal Plein/Domein verder te ontwikkelen. Met behulp van inhuur van een projectleider en technische ondersteuning is gewerkt aan de ontwikkeling van dashboards.
  47. Reserve Decentrale loonruimte: In de begroting is een structureel bedrag van 0,1 % van de loonsom opgenomen voor het decentrale arbeidsvoorwaardenoverleg. Aanwending van dit budget voor concernbrede activiteiten vindt plaats in ruggespraak met het Lokaal Overleg.
  48. Reserve Transitie personeel: Om de incidentele lasten uit de reorganisatie ‘Transitie personeel’ te dekken, zijn middelen in de reserve transitie personeel beschikbaar. De laatste middelen zijn in 2021 gebruikt.
  49. Covid-19: Dit betreft extra lasten en de gederfde baten als gevolg van de coronacrisis, die gedekt worden door een onttrekking uit de reserve Covid-19. De grootste afwijkingen op programma 4 betreffen: extra kosten verkiezingen (€ 227.000), inhuur communicatie (€ 155.000), inhuur juridische ondersteuning € 110.000), extra ICT uitgaven (€ 117.000), inhuur klantcontactcentrum (€ 147.000) en inhuur crisisbeheersing (€ 91.000).
  50. GBO traject: Vanaf 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht om alle WOZ-woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO) van de percelen en niet meer op de kubieke meters. Het traject is grotendeels door inhuurkrachten uitgevoerd, waarbij ook de werkzaamheden voor Wijdemeren zijn uitgevoerd. De totale last bedroeg € 370.000. Aan Wijdemeren is hiervan € 108.00 in rekening gebracht.
  51. Verkoopopbrengst grond/panden: Deze gronden /percelen zijn verkocht in 2021 voor totaal € 1.236.000: Godelindeweg 18, Vreelandseweg 74a, Vreelandseweg 76, Vreelandseweg/ Zuiderloswal.  Entreegebied Crailo, A3 Brede School Zuid, Egelshoek 8-28 en Van Musschenbroekstraat 31a. Vanuit overgeheveld budget uit 2020 zijn er incidentele onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd op de te verkopen panden
  52. Resultaat Grexen: Vanuit de grondexploitatie Anna’s Hoeve is in 2021 aan tussentijdse winstneming € 407.000 verantwoord. De grondexploitatie Stationsplein blijkt na herberekening (actualisatie grondexploitaties 2022) verlieslatend te zijn. Ter compensatie hiervan is een bedrag ter hoogte van de contante waarde van het toekomstige verlies in de voorziening grondexploitaties gestort.
  53. Algemene uitkering : De in 2021 via de algemene uitkering ontvangen coronacompensatie bedraagt afgerond € 7,8 miljoen.
  54. Algemene reserve : Aan deze reserve is een bedrag onttrokken voor de overhevelingen uit de jaarstukken 2021 (€ 3,596 miljoen) en voor het vullen van de reserve Corona herstelagenda (€ 1,6 miljoen). De storting in de reserve betreft de via de septembercirculaire ontvangen corona-compensatie. Dit is ter compensatie van het uit de reserve onttrokken bedrag voor het vullen van de reserve Corona herstelagenda.  
  55. Reserve Corona Herstelagenda: Het toegevoegde bedrag betreft de storting van € 1,6 miljoen vanuit de algemene reserve. Alleen de werkelijke lasten worden onttrokken uit de reserve. Omdat de herstelagenda pas laat in het jaar (raadsvergadering 6 oktober 2021) is vastgesteld, zijn nog weinig lasten in 2021 gemaakt.
  56. Reserve Covid-19: in deze reserve wordt het grootste gedeelte van de, via de algemene uitkering ontvangen Rijkscompensatiegelden, gestort. Het aan deze reserve onttrokken bedrag is het totaal aan werkelijke lasten als gevolg van de Coronacrisis, die niet binnen de bestaande budgetten gedekt konden worden. In de coronaparagraaf is hiervan een volledig overzicht opgenomen.
  57. Covid-19: Dit betreft extra lasten en de gederfde baten als gevolg van de coronacrisis, die gedekt worden door een onttrekking uit de reserve Covid-19. De grootste afwijkingen op programma 5 betreffen: minder opbrengsten precariobelasting (€ 228.000) en inhuur team gegevenshuis (€ 102.000).
Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25