Financieel resultaat op hoofdlijnen
De gemeente heeft over het jaar 2021 een voordelig financieel resultaat gerealiseerd van € 1.587.000. Ten opzichte van de stand van de gewijzigde begroting per 31 december, van € 602.000 nadelig, is het resultaat circa € 2,2 mln. gunstiger dan begroot.
Verloop begrotingssaldo
De onderstaande tabel geeft een beeld van het verloop van het resultaat gedurende het jaar. Na de vaststelling van de begroting 2021 is de begroting verschillende malen aangepast door middel van een raadsbesluit. Per saldo bedroegen deze begrotingswijzigingen € 3,6 mln. positief. De tabel maakt zichtbaar dat het saldo van de oorspronkelijke begroting zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld van een oorspronkelijk beginstand van € 4,226 mln. negatief tot een nadelig begroot saldo op 31 december van € 602.000.
Het rekeningresultaat 2021 wordt mede beïnvloed door in 2022 genomen raadsbesluiten. Deze hebben betrekking op het jaar 2021 en zijn daarom overeenkomstig de genomen besluiten in deze jaarstukken verwerkt. Het is echter niet meer toegestaan om de begroting hierop aan te passen. In het jaar 2022 is een raadsbesluit genomen over de actualisatie van de grondexploitaties die doorwerkt op het begrote resultaat 2021.
De in de onderstaande tabel genoemde raadsvoorstellen kunt u inzien via iBabs.
min is voordeel; zonder teken nadeel | bedragen x 1.000 | |||||
Verloop begroting en resultaat | Raad | Lasten | Baten | Totalen | ||
Saldo oorspronkelijke begroting | 11-nov-20 | 265.482 | -261.256 | 4.226 | ||
Raadsbesluiten 2021 met begrotingswijzigingen | ||||||
Herzien bestuurlijk plan van aanpak Omgevingsvisie | 3-mrt-20 | 250 | 0 | 250 | ||
1e wijziging verordening precariobelasting 2021 | 21-apr-21 | 0 | 0 | |||
Actualisatie grondexploitaties 2021 | 21-apr-21 | 304 | -2.128 | -1.824 | ||
Tussenrapportage I (Kadernota 2021) | 9-jun-21 | 8.893 | -8.448 | 445 | ||
P&C stukken Regio Gooi en Vechtstreek | 7-jul-21 | 720 | -720 | 0 | ||
Jaarstukken 2020 - resultaatbestemming | 7-jul-21 | 3.596 | -3.596 | 0 | ||
Grondexploitatie Stationsplein | 15-sep-21 | 1.900 | -1.900 | 0 | ||
Uitkomsten haalbaarheidsstudie en vervolgstappen Mediaplein | 15-sep-21 | 160 | -160 | 0 | ||
Corona herstelagenda | 6-okt-21 | 3.200 | -3.200 | 0 | ||
Tussenrapportage II | 8-dec-21 | 16.808 | -19.303 | -2.495 | ||
Begrotingssaldo op 31 december 2021 | 301.312 | -300.711 | 602 | |||
Raadsbesluiten in 2022 (zonder begrotingswijziging 2021) | ||||||
Actualisatie/herziening grondexploitaties | 8-jun-22 | 345 | 2.086 | 2.431 | ||
Saldo na raadsbesluiten | 301.657 | -298.625 | 3.033 | |||
Wijzigingen in deze jaarstukken | 1.753 | -6.373 | -4.620 | |||
Rekeningresultaat | 303.410 | -304.998 | -1.587 |
Toelichting op de in de jaarstukken verwerkte wijzigingen
In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Hiermee wordt dan toestemming gevraagd voor het realiseren van het beleid en voor besteding van het benodigde bedrag. Soms is een autorisatie vooraf niet mogelijk en wordt de raad achteraf geïnformeerd over de wijziging. In de onderstaande tabel wordt de raad geïnformeerd over de (nog) niet geautoriseerde afwijkingen boven de € 250.000.
Progr. | Wijzigingen in deze jaarstukken | Lasten | Baten | Saldo | V/N |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lucent: In 2021 is de openbare ruimte rondom het project Lucent opgeleverd. De hiermee gemoeide kosten, die vervolgens verhaald zijn op de ontwikkelaar, hebben geleid tot een per saldo budgettair neutraal voor- en nadeel van € 520.000. | 520 | -520 | 0 | |
1 | Afhandeling aanvragen omgevingsvergunningen: Door de toename van aanvragen bouwvergunningen in 2021 is extra capaciteit ingehuurd om de aanvragen af te handelen en toezicht te houden. Dit heeft een nadeel van € 250.000 tot gevolg. De raad is hierover in RIB 2021-84 geïnformeerd. | 250 | 250 | N | |
1 | Optisport: Vanaf 2021 wordt Optisport aangemerkt als een organisatie met winstoogmerk. Dit heeft als gevolg dat zowel de huur als de exploitatiebijdrage verhoogd dient te worden. Dit resulteert in een nadeel van € 470.000 (exploitatiebijdrage) en een voordeel van € 464.000 (huur). | 470 | -464 | 6 | N |
1 | SPUK IJZ 2020 en 2021: Het bezoek aan zwembad de Lieberg is in 2020 en 2021 in verband met de covid-19 maatregelen grotendeels weggevallen. De gemeente Hilversum heeft, in overleg met Optisport, voor 2020 en 2021 specifieke uitkeringen ter dekking van het exploitatietekort bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangevraagd en toegekend gekregen. De aan de gemeente toegekende specifieke uitkeringen zijn vervolgens via een subsidie aan Optisport Hilversum B.V toegekend. | 364 | -364 | 0 | |
1 | Structuurvisie mobiliteit: Begin 2021 heeft de gemeenteraad van Hilversum de mobiliteitsvisie vastgesteld. De resultaten van de deelonderzoeken worden in 2022 verwacht. | -288 | 0 | -288 | V |
1 | Gladheidsbestrijding: De winterperiode begin 2021 is qua weersomstandigheden bovengemiddeld streng geweest. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 323.000. | 323 | 323 | N | |
1 | Kabels en leidingen: Liander en Vitens hebben in 2021 meer werkzaamheden uitgevoerd aan ondergrondse voorzieningen. Dit heeft geresulteerd in € 348.000 extra inkomsten. De extra kosten voor herstel van straatwerk bedroegen € 205.000. Het verschil tussen de extra baten en de extra lasten betreft een vergoeding voor versnelde achteruitgang van de verharding als gevolg van deze werkzaamheden (degeneratievergoeding). | 205 | -348 | -143 | V |
1 | HOV: In 2021 zijn een deel van de werkzaamheden vertraagd en naar de eerste helft 2022 doorgeschoven. DIt heeft geresulteerd in een voordeel op de lasten van € 381.000. In de planning is overigens voldoende buffer om de achterstand in 2022 weg te werken. Aangezien alle kosten worden vergoed door de provincie Noord-Holland, is aan de batenkant een nadeel ter hoogte van hetzelfde bedrag. | -381 | 381 | 0 | |
1 | Ontvangen subsidies van het Rijk en provincie Noord-Holland: Dit betreft de Proeftuin Aardgasvrije Wijken voor de Hilversumse noordelijke Meent (PAW), Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) en Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) en twee subsidies van de provincie voor aardgasvrije Meent en wijkwarmte Kerkelanden. Deze subsidies zijn ingezet ter dekking van de uitgevoerde activiteiten. In deze jaarrekening zijn zowel de baten als de lasten met betrekking tot deze ontvangen subsidies voor het jaar 2021 verantwoord. | 228 | -301 | -73 | V |
1 | Egalisatie-en spaarvoorziening riolering: In de jaarstukken wordt altijd een nacalculatie van de in de rioolheffing betrokken lasten en baten gemaakt. Het daaruit voortvloeiende voor- of nadeel wordt verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Terwijl in de begroting 2021 rekening was gehouden met een onttrekking van € 1,2 miljoen, blijkt uit de nacalculatie dat er in werkelijkheid slechts € 477.000 onttrokken hoeft te worden. Ten opzichte van de begroting ontstaat hierdoor een nadeel van € 720.000. | 720 | 720 | N | |
2 | WMO: De zorglasten huishoudelijke hulp en begeleiding zijn in 2021 verder opgelopen tot € 17 miljoen (2020: € 16,3 miljoen). Dit is echter € 0,6 miljoen lager dan we eerder hadden voorzien. De huishoudelijke hulp komt uit zoals verwacht, waardoor het grootste voordeel toe te rekenen valt aan begeleiding- en dagbesteding. | -585 | -585 | V | |
2 | Toeslagaffaire: In 2021 zijn voor de ondersteuning van de (potentieel) gedupeerden van de toeslagenaffaire middelen beschikbaar gesteld vanuit het Rijk via de SiSa procedure. Deze middelen zijn bedoeld om in contact te komen met deze inwoners en eventuele plannen van aanpak voor de nodige ondersteuning op te stellen. Deze kosten zijn op meerdere onderdelen in de organisatie gemaakt en niet afzonderlijk gespecificeerd, derhalve worden de baten hier positief gepresenteerd. Deze baten betreffen geen financiële ondersteuning die de inwoners toe komen, maar de compensatie van de kosten die de gemeente maakt. | -254 | -254 | V | |
2 | Coronacompensatie Bescherming en Opvang: Met de decembercirculaire is € 597.000 beschikbaar gesteld ter compensatie van de meerkosten in de zorg voor Bescherming en Opvang. Deze middelen zijn in rekening gebracht door de Regio Gooi en Vechtstreek. Dit nadeel wordt gecompenseerd door de hogere Algemene Uitkering. | 597 | 597 | N | |
2 | Bescherming en opvang eigenbijdrage: Hilversum heeft als centrumgemeente in 2021 minder aan eigen bijdragen ontvangen dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat mensen met een psychische stoornis vanaf 2021 zorg krijgen vanuit de Wlz in plaats van de Wmo, waardoor ook hun eigen bijdrage niet meer bij de gemeente terecht komt. Tegenover dit nadeel staat een voordeel door lagere lasten omdat Hilversum, als ontvangende regiogemeente, deze ontvangen eigenbijdrage Bescherming en Opvang 1-op-1 doorsluist naar de Regio Gooi en Vechtstreek. | -661 | 661 | 0 | |
2 | Jeugdwet: Ten aanzien van de uitvoering van de Jeugdwet is er een nadeel van € 1.396.000. Het nadeel wordt m.n. verklaard door een grote stijging van verblijfplekken. In sommige gevallen kunnen de kosten hiervoor oplopen tot € 20.000 per maand per kind. Hierbij zijn uitschieters naar boven mogelijk. Ten tijde van RIB 2021-81, waarbij nog € 1,8 miljoen is af geraamd van het Jeugdwet budget, was niet voorzien dat de stijging zo groot zou zijn. | 1.396 | 1396 | N | |
3 | Re-integratie: Ondanks de verhoogde instroom in de bijstand als gevolg van covid-19 blijven de uitgaven voor re-integratie achter op de begroting. Als gevolg van de geldende covid-19 maatregelen zijn veel trajecten in 2021 afgebroken of niet gestart. Daarnaast is meer ingezet op 'individuele' coaching door klantmanagers (intern) en minder op ingekochte trajecten (extern). Desondanks is de uitstroomdoelstelling voor dit jaar wederom behaald. | -400 | -400 | ||
3 | Teruggave BTW: Naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad ten aanzien van de btw op re-integratiekosten is over oude jaren een suppletie ingediend. Eind 2021 is bekend geworden dat € 263.000 terug ontvangen zal worden. Dit resulteert in 2021 in een voordeel van € 263.000. | -263 | -263 | V | |
3 | Kwijtscheldingen: In 2021 zijn er vertragingen ontstaan bij het afhandelen van de kwijtscheldingsverzoeken. Dit heeft in 2021 geleid tot minder kwijtscheldingen en daarmee tot lagere lasten (voordeel). De oorzaak van de vertraging is uitval van capaciteit waarbij het niet mogelijk is gebleken deze op korte termijn op te vangen. | -257 | -257 | V | |
3 | TOZO lasten en baten: Het voordelige saldo van € 412.000 wordt voor € 167.000 bepaald doordat de forfaitaire vergoeding voor de uitvoering hoger is dan de werkelijke gemaakte lasten. Het restant van het voordeel wordt bepaald door terugontvangen voorschotten (€ 77.000) en hogere rijksbijdrage vanwege hogere lasten (€ 167.000). | 167 | -412 | -245 | V |
4 | Vrijval pensioenvoorziening wethouders: In 2021 is een bedrag van € 857.000 vrijgevallen van de pensioenvoorziening wethouders. De hoge vrijval is met name ontstaan door een hoger beleggingsresultaat van de pensioenpolissen bij ASR, een hogere rekenrente en een vrijval van een pensioenvoorziening door het overlijden van een oud wethouder. | -857 | -857 | V | |
4 | Digitale Transitie: de gemeente staat voor enorme digitale transitie zowel in de stad als in de organisatie. De belangrijkste overschrijdingen worden veroorzaakt door: | 350 | 350 | N | |
4 | MRA: Ter uitvoering van de versnelling van de woningbouwopgave in de metropoolregio Amsterdam is een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeente Amsterdam en de gemeente Hilversum. Dit betekent dat inhuur van expertise, als oplossing voor capaciteitsknelpunten, ten behoeve van deze versnelling met cofinanciering van de MRA gedaan kan worden. De gemeente Hilversum huurt zelf in en krijgt achteraf een bijdrage van 50% of 75% van de gemaakte inhuurkosten die gerelateerd zijn aan de verstedelijkingsopgave. In 2021 bedroeg de bijdrage € 307.000. | -307 | -307 | V | |
5 | Algemene Uitkering: Met raadsinformatiebrief 2022-09 is de raad geïnformeerd over de decembercirculaire. Deze circulaire komt € 2,8 miljoen voordeliger uit dan eerder begroot. De grootste verschillen komen voort uit de coronacompensatie van € 1,6 miljoen, extra middelen (€ 730.000) als gevolg van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en aanpassing in de hoeveelheidsverschillen van € 300.000. Bij resultaatsbestemming wordt voorgesteld om ruim € 1 miljoen te storten in de reserve Covid-19; daarnaast zijn alle middelen voor regionale taken doorgegeven aan de regio. | -2.826 | -2.826 | V | |
5 | Stelpost Stedelijke opgave: bij de kadernota 2020 is een stelpost stedelijke opgave opgenomen voor organisatiekosten ten behoeve van de fysieke projecten in de stad. In 2021 is hiervan € 608.000 onbenut. | -608 | -608 | V | |
5 | Stelpost opties financieel beleid: deze stelpost laat in programma 5 een nadeel zien van € 750.000. Echter is de verantwoording van de toerekening van directe uren opgenomen in het totaal van de jaarstukken en wordt een voordeel gemeld van € 821.000, waardoor er een gemeentebreed voordeel is gerealiseerd van € 71.000. | 750 | 750 | N | |
5 | VPB: De onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt omdat het fiscale resultaat 2021 van de grondexploitatie Anna’s Hoeve aanzienlijk lager is dan vooraf ingeschat. Dit heeft effect op de af te dragen vennootschapsbelasting. De oorzaak is een langere doorlooptijd van een beroepsprocedure waardoor de grondoverdracht van het bouwveld van het jaar 2021 verschuift naar (uiterlijk) 1 maart 2022 terwijl de verwachting was dat deze in 2021 zou plaatsvinden. | -633 | -633 | V | |
5 | Stelpost inkomende subsidies: Bij de kadernota 2020 is voorgesteld een taakstelling voor inkomende subsidies op te nemen. In 2021 bedraagt deze € 420.000. In de praktijk blijkt het echter lastig om invulling van deze taakstelling te realiseren en treedt het verwachte voordeel niet op. Er wordt wel succesvol ingezet op het benutten van subsidiekansen (vanuit het Rijk, provincie en Europa (ESF)), maar de subsidies die worden binnengehaald, zijn bedoeld om extra activiteiten te realiseren en leiden ook tot extra lasten. | 420 | 420 | N | |
5 | OZB niet woningen: De hogere waardeontwikkeling en extra areaal uitbreiding levert een voordeel op van € 422.000. Daarnaast is er sprake van een voordeel als gevolg extra aanslagen van voorgaande jaren (€269.000). | -691 | -691 | V | |
5 | GBO-traject: Vanaf 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht om alle WOZ-woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op de kubieke meters. De benodigde werkzaamheden voor deze overgang zijn uitgevoerd door externe inhuur. Deze werkzaamheden waren niet begroot. | 370 | 370 | N | |
5 | Opbrengst verkoop panden: in de begroting was een opbrengst van € 1.992.000 geraamd terwijl uiteindelijk een bedrag van € 1.236.000 aan verkopen is gerealiseerd. De lagere opbrengst wordt onder meer veroorzaakt door het on-hold zetten van de nog lopende verkopen naar aanleiding van de uitspraken van de Hoge Raad in het Didam-arrest in november 2021. | 756 | 756 | ||
div | Loon- en organisatiekosten: in de paragraaf bedrijfsvoering wordt een nadeel van € 538.000 toegelicht voor de personeelslasten van de ambtelijke organisatie. Dit betrof de totale personeelslasten waarvan door de gewijzigde systematiek een bedrag van € 1,1 miljoen aan directe personeelslasten is toegerekend aan de investeringen. De afwijking op de personeelslasten valt daardoor in deze jaarstukken voordelig uit. | 1.053 | -1.626 | -573 | N |
div | Covid-19 maatregelen: op de vanuit de reserve Covid-19 verstrekte budgetten is per saldo een voordeel op de lasten van € 452.000 en op de baten van € 174.000. Het voordeel op de lasten wordt grotendeels veroorzaakt door een onderschrijding op het actieplan jeugd en de subsidieregeling anderhalve meter. Op de baten betreft het voordeel de leges paspoorten en NID-kaarten alsmede de waardering WOZ-waarde niet woningen. Tegenover deze voordelen staat een nadeel van € 626.000 door een lagere onttrekking aan de reserve. | -452 | 452 | 0 | |
div | Corona herstelagenda: In 2021 zijn budgetten verstrekt van € 1,6 miljoen voor het dekken van de herstelmaatregelen na de coronacrisis conform de vastgestelde Corona Herstelagenda. Omdat de herstelagenda pas laat in het jaar (raadsvergadering 6 oktober 2021) is vastgesteld, zijn nog weinig lasten in 2021 gemaakt en is een voordeel zichtbaar op de lasten. Daar alleen de werkelijke lasten worden onttrokken uit de reserve veroorzaakt dit een nadeel van gelijke hoogte op de baten. | -1.589 | 1.589 | 0 | |
div | Verschillen < € 250.000 | -313 | -1.243 | -1.556 | V |
Totaal wijzigingen jaarstukken | 1.753 | -6.373 | -4.620 |
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Conform onze financiële verordening zijn in begroting en rekening geen reserves opgenomen ter dekking van kapitaallasten. Alle stortingen en onttrekkingen in begroting en jaarrekening zijn zodoende incidenteel van aard. Dit is ook te zien in de staat van incidentele baten en lasten
Toelichting per programma
In het jaarverslag is op de programma’s per thema een analyse gegeven van de verschillen tussen de rekening en de bijgestelde begroting. Zoals in hoofdstuk 1 ‘Inleiding en leeswijzer’ is opgemerkt, bestaat de formele jaarrekening, waarop de accountantsverklaring is gebaseerd, uit dit hoofdstuk 4 en de hierna volgende hoofdstukken 5 en 6.
Nu maakt de genoemde analyse van de afwijkingen tussen de begroting en het overzicht baten en lasten formeel deel uit van de jaarrekening, maar mag van de commissie BBV ook worden opgenomen in het jaarverslag, mits beide onderdelen in één boekwerk zijn opgenomen en in de jaarrekening wordt verwezen naar het relevante onderdeel van het jaarverslag.
Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht op de afwijkingen per programma op hoofdlijnen, waarbij voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording op de betreffende programma's (hoofdstuk 2 Programmaverantwoording, onderdeel Financiële analyse). Het onderstaande overzicht geeft de programmasaldi weer.
Financiën per programma
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
| Primitieve begroting 2021 | Wijziging begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01.01 Mooie stad | 3.579 | 574 | 4.153 | 5.220 | 1.067 | |||
01.02 Levendige stad | 9.368 | 1.183 | 10.551 | 9.151 | -1.400 | |||
01.03 Bereikbare stad | 11.750 | 1.771 | 13.521 | 12.943 | -578 | |||
01.04 Duurzame stad | 3.971 | 285 | 4.256 | 4.815 | 559 | |||
01 Wonen en leven | 28.668 | 3.813 | 32.481 | 32.129 | -352 | |||
02.01 Verbindende stad | 12.202 | 1.159 | 13.361 | 12.315 | -1.046 | |||
02.02 Kansrijke stad | 9.932 | 685 | 10.617 | 10.388 | -229 | |||
02.03 Ondersteunende stad | 64.673 | 1.391 | 66.064 | 66.934 | 870 | |||
02 Zorg | 86.807 | 3.235 | 90.042 | 89.637 | -405 | |||
03.01 Ondernemende stad | 2.923 | 1.210 | 4.133 | 3.928 | -205 | |||
03.02 Werkende stad | 10.913 | 2.654 | 13.567 | 12.733 | -834 | |||
03.03 Sociale stad | 11.317 | 705 | 12.022 | 11.957 | -65 | |||
03 Werken | 25.153 | 4.569 | 29.722 | 28.618 | -1.104 | |||
04.01 Veilige stad | 12.165 | 361 | 12.526 | 12.548 | 22 | |||
04.02 Dienstverlening aan de stad | 761 | 685 | 1.446 | 1.605 | 159 | |||
04.03 Effectief en efficiënt bestuurde stad | 36.826 | 1.688 | 38.514 | 36.644 | -1.870 | |||
04 Bestuur | 49.752 | 2.734 | 52.486 | 50.797 | -1.689 | |||
05.01 Financieel gezonde stad | -185.028 | -10.055 | -195.083 | -198.551 | -3.468 | |||
05.02 Grondexploitatie en vastgoed | 1.059 | -3.509 | -2.450 | -51 | 2.399 | |||
05 Financiën en grondexploitaties | -183.969 | -13.564 | -197.533 | -198.602 | -1.069 | |||
Totaal van Lasten en Baten | 6.411 | 787 | 7.198 | 2.579 | -4.619 | |||
Mutatie reserves | ||||||||
01 Wonen en leven | -1.760 | 1.742 | -18 | 187 | 205 | |||
02 Zorg | -179 | 0 | -179 | -179 | 0 | |||
03 Werken | -235 | -679 | -914 | -902 | 12 | |||
04 Bestuur | -12 | 0 | -12 | -12 | 0 | |||
05 Financiën en grondexploitaties | 0 | -5.474 | -5.474 | -3.260 | 2.214 | |||
Totaal mutatie reserves | -2.186 | -4.411 | -6.597 | -4.166 | 2.431 | |||
Resultaat | 4.226 | -3.624 | 602 | -1.588 | -2.190 |
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
4.2.3 Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2021 | Wijziging begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | -23.446 | 307 | -23.139 | -24.254 | -1.115 | |
Gemeentefonds | -162.850 | -10.714 | -173.564 | -176.390 | -2.826 | |
Financieringsfunctie | -226 | -145 | -371 | -456 | -85 | |
Dividend | -300 | 81 | -219 | -219 | 0 | |
Totaal | -186.823 | -10.471 | -197.293 | -201.320 | -4.027 |
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Onder de algemene dekkingsmiddelen wordt verstaan:
- Lokale heffingen, waarvan de besteding van de opbrengst niet gebonden is. Denk bijvoorbeeld aan OZB, toeristenbelasting, precario en hondenbelasting
- Gemeentefonds. Een van de uitkeringen die gemeenten van het Rijk krijgen is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Gemeenten hoeven zich niet te verantwoorden over de besteding van de algemene uitkering richting het Rijk en kunnen deze, met inachtneming van wet- en regelgeving, vrij besteden aan taken die het Rijk heeft opgedragen of aan eigen beleid.
- Dividend, een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders.
- Saldo van de financieringsfunctie, dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de algemene dekkingsmiddelen in programma 5.
Toelichting op de overhead
4.2.4 Toelichting op de overhead
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2021 | Wijziging begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Personeel | 23.341 | 489 | 23.830 | 22.765 | -1.065 | |
2. Huisvesting & facilitair | 4.466 | -93 | 4.373 | 4.418 | 45 | |
3. ICT | 2.493 | 1.241 | 3.734 | 3.942 | 209 | |
4. Overig | 2.474 | 26 | 2.500 | 2.009 | -491 | |
Totaal | 32.774 | 1.663 | 34.437 | 33.135 | -1.302 |
Het BBV schrijft voor dat de kosten van ondersteuning van de primaire processen (overheadkosten) centraal worden gepresenteerd in een apart overzicht en in een apart taakveld (taakveld 0.4). Dat taakveld is ondergebracht in programma 4 Bestuur. In de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Financiën en grondexploitaties zijn dan ook geen overheadkosten meer verantwoord.
Onder de overhead vallen onder meer de kosten van leidinggevenden, planning & control, personeel & organisatie etc. De bedragen in het overzicht hierboven zijn het saldo van overheadkosten en overheadopbrengsten, gesplitst naar onderwerp.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de overhead in programma 4.
Toelichting op het gebruik van onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een post voor onvoorziene lasten opgenomen (begroting 2021: € 100.000). Dit maakt het mogelijk om in het begrotingsjaar onvoorziene (dus niet begrote) uitgaven, die onontkoombaar en onuitstelbaar zijn (de 3 o’s), op te vangen. Uitgaven ten laste van de post onvoorzien moeten aan elk van deze 3 criteria voldoen. De post Onvoorzien maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In hoofdstuk 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing kunt u meer lezen over de relatie tussen risico’s en weerstandscapaciteit.
In 2021 is geen gebruik gemaakt van de post Onvoorzien. Er resteert een budget van € 100.000 dat niet is benut en als voordeel in deze rekening tot uitdrukking komt.
Overzicht verstrekte subsidies
De lijst verstrekte subsidies wordt voortaan jaarlijks bij de jaarrekening geleverd en geeft inzicht in alle subsidies die verstrekt zijn voor de uitvoering van activiteiten in 2021. Daarbij zijn de subsidies in de volgende subsidiedomeinen verdeeld:cultuur, economie en media, groen en duurzaamheid, jeugd en onderwijs, restauratiesubsidie, sport, wijkzaken, zorg en welzijn en overige. Om een vergelijking met 2020 te kunnen maken worden de verstrekte subsidies uit 2020 ernaast gepresenteerd. In 2021 is een totaal van € 16.931.316 aan subsidies verstrekt. De lijst is opgesteld op basis van de volgende uitgangspunten:
- het gaat om alle subsidies die de Gemeente Hilversum heeft verstrekt, ongeacht de herkomst van middelen
- het gaat om subsidies waarvan de verlening betrekking heeft op 2021. Nog niet alle subsidies over 2021 zijn al vastgesteld.
- het jaar waarin de activiteit plaatsvindt is leidend. Bij subsidies over meerdere boekjaren, is het subsidiebedrag opgenomen dat overeenkomt met het percentage van de activiteiten dat in 2021 plaatsvindt. Voorbeeld: bij 50% van de kosten/activiteiten in 2020 ook 50% van de subsidie in 2021.
- namen van natuurlijke personen zijn anoniem gemaakt in de lijst.
- voor aansluiting met de boekhouding is onderaan een regel opgenomen voor subsidies die in 2021 (terug)betaald zijn, waarvan de activiteiten niet op 2021 betrekking hebben.
Subsidiedomein | Instelling | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
Cultuur | Accordeonvereniging Musicorda | 5.673 | 4.055 |
C.V. Globe CKC U.A. | 510.375 | 444.500 | |
City Orkest Hilversum | 5.575 | ||
Goois Fanfare Orkest | 7.600 | 7.800 | |
Goois Jeugdorkest | 4.700 | 5.175 | |
Goois Ouderenkoor | 1.000 | ||
Goois Symfonie Orkest | 900 | 1.000 | |
Hilversums Fanfare Orkest LEO | 6.530 | 2.260 | |
Hilversumse Orkest Vereniging | 1.500 | 1.800 | |
MediaCity Bigband | 2.550 | 3.200 | |
Musicorda accordeonorkest | 5.500 | ||
Muziekgezelschap Excelsior | 7.250 | ||
Particulier | 7.500 | ||
Schildersver. Kleur en Toets | 2.282 | ||
St. De Zilveren Camera van de Nederlandse Vereniging Van Fotojournalisten | 95.000 | 97.500 | |
St. Openb.Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum | 1.594.633 | 1.559.167 | |
Stichting ART Hilversum | 16.500 | 12.682 | |
Stichting Awen koorprojecten | 4.075 | 1.500 | |
Stichting Beatrix | 15.515 | ||
Stichting Bosjes Festival | 1.245 | ||
Stichting Buurt Post Zuid De Lelie | 10.490 | ||
Stichting Caecilia Gilde Hilversum | 5.000 | ||
Stichting Cantate op de Brink | 1.600 | 4.000 | |
Stichting Cultuur Netwerk Hilversum | 1.616 | ||
Stichting Danza di Origine Controllata | 2.400 | ||
Stichting Dudok Architectuur Centrum | 194.000 | 219.000 | |
Stichting Dudok Concerten | 2.000 | 3.705 | |
Stichting Dudokfestival | 7.000 | 7.500 | |
Stichting Feest der Poëzie | 3.000 | 2.975 | |
Stichting Filmtheater Hilversum | 266.000 | 125.000 | |
Stichting GAAF Muziektheater | 5.000 | ||
Stichting Grafisch Atelier `t Gooi | 124.000 | 122.400 | |
Stichting Het Wereldorkest | 12.859 | ||
Stichting Hilversum One | 4.082 | 20.900 | |
Stichting Hilversumse Architectuurprijs | 1.000 | ||
Stichting Historia | 7.500 | ||
Stichting Kristal Theater | 2.000 | ||
Stichting Mediaplein | 62.666 | ||
Stichting Metropole Orkest | 276.000 | 11.000 | |
Stichting Museum Hilversum | 710.901 | 658.000 | |
Stichting Omgevingseducatie G,VenE | 5.700 | 26.000 | |
Stichting Omroep Muziek | 8.800 | 15.076 | |
Stichting Pierre Palla Concertorgel | 7.500 | ||
Stichting Pleinevents | 10.000 | 20.650 | |
Stichting Podium De Vorstin | 1.169.500 | 1.026.000 | |
Stichting Raadhuisconcerten | 8.000 | 8.000 | |
Stichting Seinconcerten | 7.500 | ||
Stichting Steengoed Erfgoed | 15.000 | ||
Stichting Toonkunstkoor Hilversum | 2.000 | ||
Stichting Utrechts Requiem | 4.000 | ||
Stichting Wonderfeel | 89.398 | 134.666 | |
Theatergroep Hartstocht | 3.436 | ||
Toneelvereniging Meer Vreugde | 5.150 | ||
Vereniging Beatrix Korpsen | 9.246 | ||
Vereniging 't KOOR! | 875 | ||
Wisseloord B.V. | 15.000 | ||
Stichting De Cultuurbrigade | 8.000 | ||
Stichting Popwaarts | 6.500 | ||
Christelijke Oratorium Vereniging Hilversum | 3.600 | ||
Nederlandse Hӓndelvereniging | 1.900 | ||
Totaal Cultuur | 5.203.987 | 4.717.646 | |
Economie en Media | 30ml Hilversum Coffee & Food | 3.699 | |
ACS De Munt B.V. | 2.000 | ||
Ai Uchi B.V. | 3.550 | ||
All Art Professionals B.V. | 213 | ||
Amanda | 1.250 | ||
Appel & Ei | 1.250 | ||
Atelier Christie Rusche | 1.250 | ||
BAAK | 3.750 | ||
Bar Club Restaurant Van Velthooven B.V. | 2.000 | ||
BASZ V.O.F. | 1.750 | ||
Big snack | 300 | ||
Biologische Slagerij van Vught | 1.250 | ||
Bistro Vos | 1.750 | ||
Boutique Leuk | 1.250 | ||
Brasserie Golfpark Spandersbosch | 2.000 | ||
Brasserie Mans | 3.750 | ||
Brasserie Meddens B.V. | 6.500 | ||
Brasserie Zonnestraal | 3.750 | ||
Broodje Noord | 2.000 | ||
Burgerhuis | 1.750 | ||
C.V. Globe CKC U.A. | 12.500 | ||
Café Burger | 4.500 | ||
Café De aftrap Hilversum | 1.750 | ||
Café De Doelen | 4.500 | ||
Café De Doelen Hilversum B.V. / Fat Joe's | 2.000 | ||
Café Felix II | 2.000 | ||
Café Karroesel | 3.750 | ||
Café Nul Vijf en Dertig | 789 | ||
Café Shots Hilversum B.V. | 1.818 | ||
Café Soof | 2.000 | ||
Café Vue Grandige | 3.750 | ||
Café Zuid | 1.750 | ||
Carlo Knippen en Zo. | 1.250 | ||
Chocolate Company Café Hilversum B.V. | 1.750 | ||
Cosmo Hairstyling Hilversum | 1.250 | ||
Dansschool De Winter Sport | 1.250 | ||
De BarBier | 3.750 | ||
De Dokter B.V. | 5.750 | ||
De Kaars | 4.500 | ||
De Pizzabakkers Hilversum | 3.149 | ||
Delhi Darbaar | 3.200 | ||
Douzi Fish&Chips | 2.000 | ||
Drieba Horeca B.V. | 4.000 | ||
Eazie Groest Hilversum | 3.437 | ||
EDB Hilversum | 1.250 | ||
Eetcafé 't Pandje | 3.750 | ||
Enter Media B.V. | 39.858 | ||
Eten bij Sidney / Gooische Bluf | 2.000 | ||
Events in Business | 22.250 | 25.000 | |
Expresso Cappuccino Koffeecorner | 2.000 | ||
FAJÉ Catering & Events B.V. | 2.500 | ||
Fit by Rox | 3.250 | ||
Fit20 Hilversum | 1.250 | ||
Floor Poelier | 1.250 | ||
Foodhall Mout B.V. | 5.750 | ||
Foyer Restaurant Club Rex | 6.500 | ||
Gooiland B.V. | 5.500 | ||
Gooische Tam Tam | 15.100 | ||
Gooise Wielerclub De Adelaar | 165 | ||
Grolsch Sportcafé | 1.750 | ||
Gulle Graef | 6.500 | ||
Haarmode Guitoneau | 1.250 | ||
Havy nails & Spa | 1.250 | ||
Hilversumse Sportvereniging Wasmeer | 1.525 | ||
HoliBody | 1.250 | ||
Horecaexploitatie HetTolhuis B.V. | 1.750 | ||
Horecaexploitatie Moeke B.V. | 3.750 | ||
Hospitality Concepts Hilversum B.V. | 4.500 | ||
Hotel Gooiland B.V. | 5.500 | ||
Hotel Lapershoek | 889 | ||
Israelisch Restaurant Grillroom Holyland | 1.750 | ||
J.B.M. Lochtenberg Holding B.V. | 1.250 | ||
Kapsalon GENTLE | 1.250 | ||
Kapsalon Lamme | 1.250 | ||
Kapsalon Pascalle | 1.250 | ||
Kapsalon ten Dolle | 1.250 | ||
Kiosk Egelshoek B.V. | 3.750 | ||
Kippie | 1.250 | ||
Koffie&JIJ | 3.750 | ||
La Cuiselle v.o.f. | 1.250 | ||
Las Tapas B.V. | 3.750 | ||
Linda Combi Hair | 1.250 | ||
Lunchroom de koffiebranderij | 5.750 | ||
MBO College Hilversum | 64.900 | 49.950 | |
McSomel Hilversum Centrum B.V. | 5.750 | ||
McSomel Hilversum West B.V. | 5.750 | ||
Meet & Lounge | 3.750 | ||
Mijn Lijstenmakerij | 1.250 | ||
Nachtwinkel De Koning | 1.250 | ||
NEP The Netherlands B.V. | 2.000 | ||
Netservice de Toekomst | 1.250 | ||
Nieuw Statewapen | 1.750 | ||
Night Bar G-spot | 6.500 | ||
Niloo Taxibedrijf | 1.250 | ||
Oldenhof Kookkado B.V. | 2.000 | ||
Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld | 10.000 | 37.500 | |
Ondernemersvereniging Zuid West | 37.500 | 37.500 | |
OntspanActief | 17.500 | ||
Ontwerpstudio De Toekomst B.V. | 1.250 | ||
Parachutisten Centrum Midden-Ned. | 990 | ||
Pilates and Health | 1.250 | ||
Pokeman B.V. | 1.750 | ||
Primo | 3.750 | ||
Proeverij De Open Keuken | 5.750 | ||
Radiocoach | 1.250 | ||
Ramen Brothers Hilversum B.V. | 3.750 | ||
RAMSI B.V. | Restaurant Vliegveld Hilversum | 4.500 | ||
Restaurant Chef aan de Werf B.V. | 3.750 | ||
Restaurant de Smidse V.O.F. | 2.978 | ||
Restaurant Ninh Binh | 2.000 | ||
Restaurant Tiramisu By George | 4.500 | ||
ROAST Bar & Grill | 4.000 | ||
Run2Day Hilversum B.V. | 3.000 | ||
Saygin Market | 1.250 | ||
Scissors-REM (dj) | 1.250 | ||
Score | 1.250 | ||
Seno Kappers | 1.250 | ||
Showboat (Lunchcafé Van Drimmelen) | 3.750 | ||
Siesta Coffee Corner v.o.f. | 1.750 | ||
Sky Juwelier | 1.250 | ||
Smart Studios B.V. | 1.250 | ||
SoChi's Sushi | 600 | ||
Sportcafé De Lieberg B.V. | 3.250 | ||
Sportschool Burning Heart | 2.000 | ||
Sportvereniging Olympia '25 | 1.288 | ||
Stam & Beauty | 1.250 | ||
STEK Nederland B.V. | 2.643 | ||
Stichting BIZ Vastgoed Gijsbrecht | 42.875 | ||
Stichting Centrum Hilversum | 50.000 | 74.950 | |
Stichting Dudok Architectuur Centrum | 45.000 | ||
Stichting Filmtheater Hilversum | 2.000 | ||
Stichting Hilversum Marketing | 855.500 | 760.000 | |
Stichting Hogeschool van Amsterdam | 115.800 | 153.430 | |
Stichting Leegstand Oplossers Amsterdam | 18.542 | ||
Stichting Media Perspectives | 300.000 | 250.000 | |
Stichting Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid | 280.000 | 230.000 | |
Stichting Ollie's Productions | 12.000 | 7.000 | |
Stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht | 11.500 | 52.750 | |
Stichting Pinetum Blijdenstein | 142 | ||
Stichting Podium De Vorstin | 4.000 | ||
Stichting Stadsfonds Hilversum | 937.254 | 980.200 | |
Stichting Tulip Tennis | 288 | ||
Stichting verenigde Online Radiostations (v-OR) | 10.000 | ||
Studio Pasta B.V. | 1.750 | ||
't Zusje Hilversum B.V. | 6.494 | ||
Taberna Samen | 5.750 | ||
Taxi HB | 1.250 | ||
The Guardian | 1.750 | ||
The Masquerade | 1.250 | ||
The Skiff | 5.750 | ||
Trendlounge Hilversum B.V. | 1.250 | ||
Ukkepuk Spa & Wellness | 1.250 | ||
V.o.f. Lorenza | 2.000 | ||
Van der Graaf Ster Kaasshop | 1.250 | ||
Van Haren Sport B.V. | 3.250 | ||
Van Hellemond Sport | 918 | ||
Van Schijndel Schoenen B.V. | 2.000 | ||
Vers Saladebar B.V. | 1.750 | ||
Vers Saladebar II B.V. | 1.750 | ||
VIDA Hilversum | 4.500 | ||
Vida Hilversum B.V. healthworks | 2.000 | ||
VIDA Vineria | 2.000 | ||
Voorhoeve & Dietrich Rozenbeek B.V. | 2.000 | ||
Voorhoeve Boekhandel | 2.000 | ||
Vue Grandige | 2.000 | ||
Vv Altius | 2.000 | ||
Wisseloord B.V. | 2.000 | ||
Woods35 | 1.750 | ||
Wulterkens Clothing | 1.250 | ||
YC Kerkstraat B.V. | 6.500 | ||
Ypca | 15.000 | 1.250 | |
Zonnestudio Jetset Hilversum | 1.250 | ||
Zwemschool De Winter Sport | 1.250 | ||
Totaal Economie en Media | 2.839.162 | 3.113.520 | |
Groen en Duurzaamheid | HET: Coöperat. Hilversumse Energ. Transit. UA | 24.556 | 37.314 |
Hilverzon Duurzame Energie Cooperatie Hilvers | 132.200 | 47.300 | |
Ondernemersvereniging Zuid West | 25.000 | ||
Stichting Botanische Tuin dr. Costerus | 1.607 | 1.607 | |
Stichting Hilversum 100 | 49.500 | ||
Stichting Pinetum Blijdenstein | 25.000 | 30.000 | |
Stichting Versa Welzijn | 20.000 | ||
Totaal Groen en Duurzaamheid | 203.363 | 190.721 | |
Jeugd en Onderwijs | Bink Kinderopvang B.V. | 30.000 | |
CorDeo Scholengroep | 3.475 | ||
De Savornin Lohman Mavo | 6.600 | ||
Gemeentelijk Gymnasium | 7.583 | ||
Hilfertsheem-Beatrix | 5.490 | ||
Hilversumse Schoolvereniging (H.S.V.) | 4.183 | ||
Reg. Samenwerkingsverband Unita | 15.997 | 15.997 | |
Regio Gooi & Vechtstreek | 5.000 | ||
St. Openb.Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum | 27.333 | ||
Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang | 54.740 | 233.460 | |
Stichting Alberdingk Thijm Scholen | 88.500 | 87.292 | |
Stichting Bink Peuterspeelzalen | 959.155 | 1.070.766 | |
Stichting Elan | 35.000 | ||
Stichting Gooise Scholen Federatie | 91.740 | 73.834 | |
Stichting IMC Weekendschool | 17.500 | 30.000 | |
Stichting Jeugdeducatiefonds | 27.000 | ||
Stichting Maatjesproject Gooi & Vechtstreek | 10.000 | ||
Stichting Noor | 19.000 | 18.542 | |
Stichting Ollie's Productions | 6.500 | ||
Stichting Proceon | 56.625 | 64.375 | |
Stichting Scouting Regio Gooi | 5.000 | ||
Stichting Versa Welzijn | 397.380 | 48.500 | |
STIP Hilversum | 320.475 | 270.500 | |
Wellantcollege | 4.792 | 4.792 | |
Totaal Jeugd en Onderwijs | 2.115.568 | 2.001.558 | |
Overige | Stichting Huurteam G&V | 30.000 | |
Stichting WAC-Hilversum | 8.500 | ||
Totaal Overige | 38.500 | ||
Restauratiesubsidie | Human-It B.V. | 10.000 | |
M.A. Adema Holding B.V. | 10.000 | ||
Particulieren | 86.383 | 94.194 | |
Protestantse gemeente te Laren - Eemnes | 9.215 | ||
Stichting Dudok Wonen | 32.000 | ||
Stichting Huurgelden JSR | 6.786 | ||
Van Velthooven Holding B.V. | 8.484 | ||
VvE flatgebouw Theobroma | 10.000 | ||
VvE St. Josephkerk | 242 | ||
Totaal Restauratiesubsidie | 118.383 | 148.921 | |
Sport | Bink Kinderopvang B.V. | 151.980 | |
GAC | 2.500 | ||
Gooise SenR Geestelijke Gehandicapten | 6.288 | ||
Gooise Wielerclub De Adelaar | 1.000 | ||
Hilversumse Roeivereniging Cornelis Tromp | 3.500 | 3.500 | |
HLTC Gooiland | 1.250 | ||
HZC de Robben | 1.250 | ||
Rugby Club Hilversum | 1.500 | ||
SC 't Gooi | 12.500 | ||
Sportservice Noord Holland | 122.271 | ||
Sticht. Eerstel. Samenwerking Hilversum Zuid | 6.204 | ||
Stichting Atletiek Evenementen | 21.735 | 15.125 | |
Stichting Bink Peuterspeelzalen | 140.300 | ||
Stichting Hilversum Schaakt | 2.000 | 2.700 | |
Stichting Hilversumse Meent | 23.000 | 23.000 | |
Stichting Sportclub Gehandicapten Gooi en Eemland | 5.254 | 3.938 | |
Stichting Sportfair | 6.500 | 6.500 | |
Team Sportservice Provincie Utrecht | 171.694 | ||
Tennisvereniging de Rading | 500 | ||
Totaal Sport | 332.348 | 403.641 | |
Wijkzaken | Studio Pangemanan | 5.835 | |
Totaal Wijkzaken | 5.835 | ||
Zorg en Welzijn | Bestuur Nederlandse Ver. voor Autisme (NVA) | 5.000 | 1.500 |
Humanitas District Noordwest | 23.324 | 26.769 | |
Leger des Heils | 18.650 | 15.000 | |
LFB Steunpunt Noordwest | 40.277 | 37.212 | |
Mantelzorgdag | 8.000 | ||
MEE Utrecht, Gooi & Vecht | 539.170 | 549.950 | |
OSMA | 6.250 | 6.250 | |
Parkinson Vereniging | 1.650 | 880 | |
Prot.Gemeente Hilv. inz. Wijkdiaconie Bethleh | 500 | 500 | |
Slachtofferhulp Nederland | 23.284 | 23.284 | |
Stichting Alzheimer Nederland | 6.000 | 6.000 | |
Stichting Avondschool Actief | 3.129 | 2.750 | |
Stichting Dierenambulance Gooi&Vechtstreek | 7.500 | ||
Stichting Gooi en Vecht Inclusief | 29.129 | ||
Stichting Hilversumse Meent | 105.651 | 126.939 | |
Stichting Hilverzorg, locatie Kerkelanden | 117.500 | 87.500 | |
Stichting JobOn | 17.500 | ||
Stichting Kwintes | 84.135 | 59.457 | |
Stichting Maatjesproject Gooi & Vechtstreek | 267.600 | 249.200 | |
Stichting Meentwerf | 6.641 | 14.500 | |
Stichting Present Hilversum | 10.000 | 40.000 | |
Stichting Rechtswinkel Hilversum | 11.150 | ||
Stichting Rolstoelbus `t Gooi | 2.599 | 2.599 | |
Stichting Schuldhulpmaatje Hilversum en omstreken | 17.100 | 17.100 | |
Stichting Scouting Regio Gooi | 5.000 | ||
Stichting Sherpa | 4.745 | 4.053 | |
Stichting Speel-o-theek De Steeg | 10.250 | 10.250 | |
Stichting Statushouders | 260 | ||
Stichting TalenTonen | 3.587 | ||
Stichting Versa Welzijn | 4.479.976 | 4.671.795 | |
Stichting Vier het Leven | 3.000 | 2.500 | |
Stichting Viore | 30.000 | 20.000 | |
Stichting VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland | 154.526 | 164.945 | |
Stichting Wijkcentrum De Zoutkeet | 19.720 | 37.455 | |
Team Sportservice Provincie Utrecht | 88.795 | ||
Verloskundigenpraktijk Materna | 18.500 | ||
Voedselbank Gooi en Omstreken | 34.400 | ||
Totaal Zorg en Welzijn | 6.027.577 | 6.355.309 | |
ZZ Nabetalingen en terugvorderingen voorgaande jaren diverse instellingen | -90.946 | ||
Totaal ZZ Nabetalingen en terugvorderingen voorgaande jaren | -90.946 | ||
Eindtotaal | 16.884.723 | 16.840.370 |
Begrotingsrechtmatigheid
Algemeen
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’
Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de Commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:
# | Beschrijving soort onrechtmatigheid | Telt mee voor het oordeel |
---|---|---|
1 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | Nee |
2 | Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen | Nee |
3 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | Ja |
4 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd | Ja |
5 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend | Ja |
6 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt | Nee Ja |
7 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren | Nee Ja |
De werkelijke lasten op programmaniveau mogen de begrote lasten na de laatste begrotingswijziging in beginselniet overschrijden. Daar waar de lasten de begroting wel overschrijden, is het voor het beoordelen van debegrotingsrechtsmatigheid van belang in hoeverre de overschrijding past binnen het door de gemeenteraadgeformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten.
Bij een drietal programma’s (1, 4 en 5) in de onderstaande tabel is sprake van een overschrijding van de lasten ten opzichte van de geactualiseerde begroting. Kostenoverschrijdingen die op grond van het voorgaande als onrechtmatig moeten worden gekwalificeerd zijn in de analyse begrotingsoverschrijdingen toegelicht.
Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Afwijking 2021 | |||||||
Pr. | Lasten | Baten | Mutatie Reserve | Lasten | Baten | Mutatie Reserve | Lasten | Baten | Mutatie Reserve |
1 | 63.665 | -31.183 | -18 | 65.972 | -33.843 | 187 | 2.307 | -2.660 | 205 |
2 | 96.475 | -6.434 | -179 | 96.002 | -6.365 | -179 | -473 | 69 | - |
3 | 70.165 | -40.443 | -914 | 69.527 | -40.910 | -902 | -638 | -467 | 12 |
4 | 54.139 | -1.653 | -12 | 54.878 | -4.081 | -12 | 739 | -2.428 | - |
5 | 7.777 | -205.310 | -5.474 | 7.896 | -206.497 | -3.260 | 119 | -1.187 | 2.214 |
Tot | 292.221 | -285.023 | -6.597 | 294.275 | -291.696 | -4.166 | 2.054 | -6.673 | 2.431 |
Analyse begrotingsoverschrijdingen
De toe te passen normen voor het begrotingscriterium zijn op hoofdlijnen door de wetgever bepaald (artikel 189, 190, 191, 192 van de Gemeentewet). Meest essentieel hierin is dat:
- De lasten in het jaar en de bijbehorende balansmutaties de begroting niet mogen overschrijden;
- Dat de wijzigingen van de begroting in het desbetreffende begrotingsjaar (uiterlijk 31-12) besloten moeten zijn;
- De toevoegingen en onttrekkingen aan elk van de bestemmingsreserves overeenkomstig de gewijzigde begroting zijn, behalve voor die reserves waarvan de raad heeft vastgesteld dat een verschil op realisatiebasis met de reserve verrekend mag worden.
Aanvullend heeft de raad in de financiële verordening bepaald dat zij de baten en lasten op programmaniveau autoriseert. Voor het benodigde inzicht hebben we in de analyse het niveau van de taakvelden (ambities) gepresenteerd.
Aangezien een lastenoverschrijding op programmaniveau een saldo is van meerdere onderdelen binnen een programma, is het mogelijk dat de nadere uitsplitsing van de overschrijdingen kan leiden tot een hoger bedrag aan overschrijdingen dan het saldo van overschrijdingen op het programma. Op bepaalde programmaonderdelen zijn namelijk ook lagere lasten dan begroot gerealiseerd. Deze zijn in het kader van de beoordeling van de begrotingsrechtmatigheid buiten beschouwing gelaten.
In onderstaande analyse is een ondergrens gehanteerd van minimaal € 100.000 ten opzichte van de actuele begroting. In het bovenstaande overzicht is te zien dat de programma's 1, 4 en 5 een overschrijding hebben van de geautoriseerde (begrote) lasten.
Programma 1:
Binnen taakveld Ruimtelijke Ordening is de begroting met € 0,8 miljoen aan lasten overschreden als gevolg van extra werkzaamheden uitgevoerd ten behoeve van anterieure overeenkomsten die gedekt worden door de ontvangen bijdragen van de externe ontwikkelaars.
Binnen taakveld Bouwen en Wonen is de begroting met € 0,9 miljoen aan lasten overschreden als gevolg van hoofdzakelijk een toename van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Met de RIB 2021-84 heeft het college de raad geïnformeerd over de toename van aanvragen voor omgevingsvergunningen met als financieel effect een verwachte meeropbrengst van € 1 miljoen. De begrote baten zijn in het begrotingsjaar gewijzigd maar de corresponderende lasten niet. De realisatie van deze extra capaciteit voor de afhandeling wijkt daarom nadelig af van de begroting.
Binnen taakveld Sportaccommodaties is de begroting met € 0,6 miljoen aan lasten overschreden omdat Optisport vanaf 2021 wordt aangemerkt als een organisatie met winstoogmerk. Dit heeft als gevolg dat de huur (kostendekkend) en de exploitatiebijdrage verhoogd dient te worden. Dit resulteert in een hogere exploitatiebijdrage en daarmee extra lasten maar ook met corresponderende hogere huuropbrengsten in de begroting. Daarnaast heeft de gemeente Hilversum in overleg met Optisport voor 2020 en 2021 specifieke uitkeringen ter dekking van het exploitatietekort voor zwembad de Lieberg aangevraagd bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangevraagd en toegekend gekregen. De toekenning heeft tot gevolg dat de subsidielasten de begroting verder hebben overschreden. Echter staat tegenover deze extra lasten ook een specifieke uitkering van het ministerie.
Binnen taakveld Riolering is de begroting met € 0,6 miljoen aan lasten overschreden. De nacalculatie van de in de rioolheffing betrokken lasten en baten en het daaruit voortvloeiende voor- of nadeel wordt jaarlijks verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Waar in de begroting 2021 nog rekening is gehouden met een onttrekking van € 1,2 miljoen, blijkt uit de nacalculatie dat er in de realisatie slechts € 0,5 miljoen onttrokken hoeft te worden.
Binnen taakveld Milieubeheer is de begroting met € 0,4 miljoen aan lasten overschreden. De ontvangen subsidies van het rijk, betreffende de Proeftuin Aardgasvrije Wijken voor de Hilversumse Noordelijke Meent (PAW), Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) en Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) en twee subsidies van de provincie Noord-Holland voor aardgasvrije Meent en wijkwarmte Kerkelanden zijn ingezet ter dekking van deze uitgevoerde extra activiteiten.
Conclusie: De hogere lasten zijn onrechtmatig alleen wegen deze niet mee in het rechtmatigheidsoordeel van de accountant omdat de hogere lasten geheel of grotendeels zijn gecompenseerd door direct hieraan gerelateerde baten (categorie 1).
Programma 4
Binnen taakveld Openbare orde en veiligheid is de begroting met € 0,4 miljoen aan lasten overschreden. Voor de handhaving van de quarantaineplicht zijn in 2021 extra lasten gemaakt. Het rijk heeft daarnaast aanvullende middelen ter beschikking gesteld om de controle op coronatoegangsbewijzen door de horeca, cultuur, sport en overige organisaties mogelijk te maken. Hiervoor heeft de gemeente Hilversum € 0,2 miljoen aan extra baten ontvangen. Dit bedrag is vervolgens door de gemeente in 2021 uitgekeerd aan Hilversumse organisaties. De gerealiseerde extra lasten alsmede de corresponderende gerealiseerde extra baten zijn niet begroot.
Binnen taakveld Burgerzaken is de begroting met € 0,4 miljoen aan lasten overschreden. De hogere afdrachten aan het rijk voor de toegenomen aanvragen voor verkrijging Nederlanderschap staan in relatie tot de extra leges. Daarnaast is in 2021 sprake geweest van extra inzet op burgerzaken en het klantcontactcentrum. Door achterstanden in de dienstverlening en een verhoogd ziekteverzuim als gevolg van de corona pandemie was het noodzakelijk extra capaciteit in te zetten om de inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn. In RIB 2021-101 met als onderwerp 'reserve Covid-19 aanvullende maatregelen gemeentelijke organisatie’ is de raad hierover geïnformeerd.
Binnen taakveld Bestuur is de begroting met € 0,3 miljoen aan lasten overschreden. In 2021 is € 0,1 miljoen meer uitgegeven aan samenwerkingen (VNG, G40 en Rom Utrecht) dan is begroot. Aanvullend heeft de waarnemend burgemeester, de procedure voor de nieuwe burgemeester en het raadsonderzoek WMO/Welzijn € 0,2 miljoen aan extra lasten veroorzaakt.
Conclusie: De hogere lasten zijn onrechtmatig alleen wegen deze niet mee in het rechtmatigheidsoordeel van de accountant omdat de hogere lasten geheel of grotendeels zijn gecompenseerd door direct hieraan gerelateerde baten (categorie 1).
Programma 5
Binnen taakveld Lokale belastingen is de begroting met € 0,7 miljoen aan lasten overschreden. Vanaf 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht om alle WOZ-woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op de kubieke meters. De benodigde extra werkzaamheden voor deze overgang zijn uitgevoerd in 2021. Deze extra werkzaamheden waren niet begroot en resulteren in een nadeel van € 0,4 miljoen. Gemeente Hilversum voert dit traject ook uit voor de gemeente Wijdemeren en deze kosten zijn doorberekend en daarmee wordt € 0,1 miljoen vergoed.
Binnen taakveld Grondexploitatie is de begroting met € 0,2 miljoen aan lasten overschreden.
Voor verlieslatende grondexploitaties dient een voorziening op basis van contante waarde getroffen te worden. Op basis van de actualisatie van het Stationsplein is een (contant) verlies berekend van € € 0,3 miljoen. Hier ligt een separaat raadsvoorstel in 2022 aan ten grondslag.
Conclusie: De hogere lasten zijn onrechtmatig alleen wegen deze niet mee in het rechtmatigheidsoordeel van de accountant omdat de hogere lasten geheel of grotendeels zijn gecompenseerd door direct hieraan gerelateerde baten (categorie 1).
Mutaties Reserves
Op de mutaties van de reserves zien we afwijkingen op drie programma's, deze afwijkingen zijn gerelateerd aan afwijkingen op de baten en lasten. Het betreft mutaties in reserves waarvan de raad besloten heeft dat deze per jaareinde op basis van de realisatiecijfers mogen worden afgewikkeld waardoor geen sprake is van een begrotingsonrechtmatigheid.
Afgesloten investeringskredieten
In 2021 worden ook enkele investeringskredieten afgesloten met een overschrijding van het door de raad beschikbaar gestelde budget. Het betreft de volgende specifieke investeringen per programma:
bedragen x € 1.000
Progr. | Investering | Begroot | Realisatie | Over-schrijding |
---|---|---|---|---|
1 | Deklagen geluidsreducerend asfalt 2020 | 392 | 395 | 3 |
1 | Deklagen geluidsreducerend asfalt 2021 | 392 | 405 | 13 |
1 | Aandrijving / op afstand bestuurbaar schutsluis ‘t Hemeltje | 381 | 401 | 20 |
4 | Bring your own device (telefonie) | 300 | 318 | 18 |
4 | Applicatie basisregistratie (Vicrea) | 80 | 115 | 35 |
4 | Bouwkundige aanpassingen Wilhelminastraat | 322 | 332 | 10 |
4 | Meubilair | 160 | 174 | 14 |
4 | Verplaatsing serverruimte | 250 | 256 | 6 |
4 | Stijlmeubilair Raadhuis | 45 | 77 | 32 |
4 | Agile werken AV/Conferencing | 50 | 72 | 22 |
4 | Agile werken 2021 | 50 | 52 | 2 |
Deze overschrijding van activeerbare activiteiten (investeringen) zijn in principe onrechtmatig, maar tellen niet mee voor het oordeel omdat het effect van deze overschrijdingen pas zichtbaar wordt in de afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren (categorie 7b).