Veilige stad

Openbare orde en veiligheid

4.1.1. Openbare orde en veiligheid

We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie, het aanpakken van problemen en waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We weten wat er speelt en kunnen hierop anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.

Activiteiten

Uitvoeren van het integraal veiligheidsplan.

Intensiveren van de aanpak ondermijning (drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie), door het vormgeven aan een nieuw team en uitbreiding van het beleid Wet Bibob.

Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).

Intensiveren van de aanpak drugsoverlast in samenhang met ondermijning en jeugd en veiligheid.

Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak in samenwerking met politie, veiligheid en zorg. Er is hierbij aandacht voor de kleine groep mensen met verward gedrag die veelvuldig in beeld komen.

Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).

Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij ingezet wordt op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s. Dit wordt gedaan door een gezamenlijk handhavingsarrangement op te stellen.

Opstellen van prostitutiebeleid en hieraan uitvoering geven.

Handhaven op heling door middel van het digitaal opkopingsregister (stop heling).

Voortzetten van het project preventie woninginbraken.

Vergroten van veiligheid in het centrum door inzet van cameratoezicht en druktemeters, met name vanwege de coronacrisis.

Toelichting op activiteiten

Ook het jaar 2021 stond grotendeels in het teken van de impact van de coronapandemie op Hilversum. Dit vergde ook in 2021 een groot deel van de onze focus en tijd. Beperkende maatregelen in de stad, lockdowns, het goed faciliteren van drukte in het centrum en de winkelgebieden (crowdmanagement), avondklok-rellen in het begin van het jaar en terugkomende inzet op Corona- demonstraties vroegen veel inzet van ambtelijke organisatie (Toezicht en Handhaving) en onze ketenpartners. Met de inzet van onze veiligheidspartners, waaronder de politie en het OM, is dit over het algemeen rustig verlopen. Veelal met voorlichting en waarschuwingen  (en soms proces-verbaal) werden overtredingen naar Corona maatregelen beheerst.

De demonstraties vonden wekelijks plaats in het centrum, maar vooral bij het Mediapark. Deze verliepen met inzet van gemeente en ketenpartners zoals politie en OM rustig. Met het Media Park is het afgelopen jaar intensief samengewerkt, onder andere vanwege de demonstraties. Er is in 2021 overeenstemming bereikt tot vernieuwing van het convenant en deze wordt, begin 2022 met de partners van het Mediapark, ondertekend.  

Samen Kiezen is het traject van het kiezen op de inzet van de schaarse politiecapaciteit in de stad. In de basisteamdriehoek Gooi Zuid (teamchefs, gebiedsofficier en de burgemeesters van Wijdemeren en Hilversum) is een gezamenlijk jaarplan vastgesteld waarbij in het proces effectievere afspraken worden gemaakt, zodat er capaciteitswinst bij de politie wordt behaald. Het daaruit volgende handhavingsarrangement is een set van afspraken tussen de gemeentelijke boa’s en politie. Er is een start hiermee gemaakt en dit wordt vervolgd in 2022. De inzet is om meer naar de voorkant van de problematiek te komen en in te zetten op een effectieve verbinding tussen zorg en veiligheid, met als doel dat complexe problematiek eerder wordt gesignaleerd en opgepakt.

In samenwerking met de scholen is er een leerlijn ontwikkeld om jongeren uit de ondermijnende criminaliteit te houden en gezamenlijk ondertekenen we een intentieverklaring.

Ontwikkelingen in de maatschappij, mede versterkt door corona en de maatregelen, maakte dat de  prioriteiten van het IVP 2018-2022 een aanvulling nodig had in de vorm van digitale veiligheid. Cijfers rond digitale veiligheid (online fraude) namen een vlucht. Er is ingezet op het creëren van bewustzijn door projecten te starten op scholen, zoals Hackshield en Cyber24. Ook het Mobiel Media Lab is tijdens de week van de veiligheid hiervoor ingezet. Deze fysieke voorlichting op de markt had meerdere doelen, naast voorlichting over digitale veiligheid is ook fysieke beveiliging voor woningen een belangrijk ander doel geweest.    

De automatische kentekenplaatherkenning (ANPR) pilot vanuit de politie is gestart. Deze pilot heeft als doel om potentiële criminelen op basis van kentekenherkenning vroegtijdig te signaleren, dit zodat politie misdrijven kan voorkomen of oplossen. Dit binnen de wettelijke eisen. Op basis van de evaluatie(s) in 2022 wordt besloten of de pilot wordt omgezet naar structurele camera’s. We kennen daarnaast het gemeentelijk cameratoezicht, de camera’s hangen in het centrum van Hilversum en zijn veelvuldig ingezet. Deze camera’s en het toezicht zijn ingezet in de tijd dat horeca geopend was, maar ook op andere momenten zoals de sinterklaasintocht en demonstraties.  

Handhavers hebben hun contacten in de buurten en wijken, zij zijn dagelijks in wisselende diensten in de wijken. Zij werken structureel samen met de politie en ketenpartners waaronder de jongerenwerkers en jeugdboa’s in de integrale jeugdaanpak. De aanpak werpt zijn vruchten af, de meldingen van jeugdoverlast zijn in 2021 flink afgenomen.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

3.833

-101

3.732

Realisatie

4.185

-313

3.872

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

352

-212

140

Het rijk heeft middelen ter beschikking gesteld om de controle op coronatoegangsbewijzen door de horeca, cultuur, sport en overige organisaties mogelijk te maken. Hiervoor heeft de gemeente Hilversum € 207.000 ontvangen. Dit bedrag is vervolgens door de gemeente uitgekeerd aan Hilversumse organisaties. Dit waren niet begrote inkomsten en uitgaven.

Voor de handhaving van de quarantaineplicht zijn in 2021 extra lasten ontstaan. Deze zijn in eerste instantie ten laste gekomen van overige budgetten. Echter is er extra compensatie vanuit het rijk ontvangen en ontstaat er een voordeel door de niet bestede budgetten voor opleiding- en trainingsbudgetten. De raad wordt voorgesteld om deze € 95.000 over te hevelen naar 2022 om de uitgestelde opleiding- en trainingsbudgetten alsnog doorgang te laten vinden.  

Voor de uitvoering van deze ambitie is een nadeel op de personeel gerelateerde lasten. Deze worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25