Opgave van de stad
Veilige stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Deze opgave wordt steeds complexer. Dit vraagt een integrale aanpak met betrekking tot criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende capaciteit binnen de organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio. De Coronacrisis heeft meer inzet gevraagd op gebied van preventie en handhaving, mogelijk is deze inzet ook nodig in 2021. |
---|
Ambities
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten & Financiën Openbare orde en veiligheid
4.1.1. Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie, het aanpakken van problemen en waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We weten wat er speelt en kunnen hierop anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten
●
Uitvoeren van het integraal veiligheidsplan.
●
Intensiveren van de aanpak ondermijning (drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie), door het vormgeven aan een nieuw team en uitbreiding van het beleid Wet Bibob.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).
●
Intensiveren van de aanpak drugsoverlast in samenhang met ondermijning en jeugd en veiligheid.
●
Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak in samenwerking met politie, veiligheid en zorg. Er is hierbij aandacht voor de kleine groep mensen met verward gedrag die veelvuldig in beeld komen.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij ingezet wordt op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s. Dit wordt gedaan door een gezamenlijk handhavingsarrangement op te stellen.
●
Opstellen van prostitutiebeleid en hieraan uitvoering geven.
●
Handhaven op heling door middel van het digitaal opkopingsregister (stop heling).
●
Voortzetten van het project preventie woninginbraken.
●
Vergroten van veiligheid in het centrum door inzet van cameratoezicht en druktemeters, met name vanwege de coronacrisis.
Toelichting op activiteiten
Ook het jaar 2021 stond grotendeels in het teken van de impact van de coronapandemie op Hilversum. Dit vergde ook in 2021 een groot deel van de onze focus en tijd. Beperkende maatregelen in de stad, lockdowns, het goed faciliteren van drukte in het centrum en de winkelgebieden (crowdmanagement), avondklok-rellen in het begin van het jaar en terugkomende inzet op Corona- demonstraties vroegen veel inzet van ambtelijke organisatie (Toezicht en Handhaving) en onze ketenpartners. Met de inzet van onze veiligheidspartners, waaronder de politie en het OM, is dit over het algemeen rustig verlopen. Veelal met voorlichting en waarschuwingen (en soms proces-verbaal) werden overtredingen naar Corona maatregelen beheerst.
De demonstraties vonden wekelijks plaats in het centrum, maar vooral bij het Mediapark. Deze verliepen met inzet van gemeente en ketenpartners zoals politie en OM rustig. Met het Media Park is het afgelopen jaar intensief samengewerkt, onder andere vanwege de demonstraties. Er is in 2021 overeenstemming bereikt tot vernieuwing van het convenant en deze wordt, begin 2022 met de partners van het Mediapark, ondertekend.
Samen Kiezen is het traject van het kiezen op de inzet van de schaarse politiecapaciteit in de stad. In de basisteamdriehoek Gooi Zuid (teamchefs, gebiedsofficier en de burgemeesters van Wijdemeren en Hilversum) is een gezamenlijk jaarplan vastgesteld waarbij in het proces effectievere afspraken worden gemaakt, zodat er capaciteitswinst bij de politie wordt behaald. Het daaruit volgende handhavingsarrangement is een set van afspraken tussen de gemeentelijke boa’s en politie. Er is een start hiermee gemaakt en dit wordt vervolgd in 2022. De inzet is om meer naar de voorkant van de problematiek te komen en in te zetten op een effectieve verbinding tussen zorg en veiligheid, met als doel dat complexe problematiek eerder wordt gesignaleerd en opgepakt.
In samenwerking met de scholen is er een leerlijn ontwikkeld om jongeren uit de ondermijnende criminaliteit te houden en gezamenlijk ondertekenen we een intentieverklaring.
Ontwikkelingen in de maatschappij, mede versterkt door corona en de maatregelen, maakte dat de prioriteiten van het IVP 2018-2022 een aanvulling nodig had in de vorm van digitale veiligheid. Cijfers rond digitale veiligheid (online fraude) namen een vlucht. Er is ingezet op het creëren van bewustzijn door projecten te starten op scholen, zoals Hackshield en Cyber24. Ook het Mobiel Media Lab is tijdens de week van de veiligheid hiervoor ingezet. Deze fysieke voorlichting op de markt had meerdere doelen, naast voorlichting over digitale veiligheid is ook fysieke beveiliging voor woningen een belangrijk ander doel geweest.
De automatische kentekenplaatherkenning (ANPR) pilot vanuit de politie is gestart. Deze pilot heeft als doel om potentiële criminelen op basis van kentekenherkenning vroegtijdig te signaleren, dit zodat politie misdrijven kan voorkomen of oplossen. Dit binnen de wettelijke eisen. Op basis van de evaluatie(s) in 2022 wordt besloten of de pilot wordt omgezet naar structurele camera’s. We kennen daarnaast het gemeentelijk cameratoezicht, de camera’s hangen in het centrum van Hilversum en zijn veelvuldig ingezet. Deze camera’s en het toezicht zijn ingezet in de tijd dat horeca geopend was, maar ook op andere momenten zoals de sinterklaasintocht en demonstraties.
Handhavers hebben hun contacten in de buurten en wijken, zij zijn dagelijks in wisselende diensten in de wijken. Zij werken structureel samen met de politie en ketenpartners waaronder de jongerenwerkers en jeugdboa’s in de integrale jeugdaanpak. De aanpak werpt zijn vruchten af, de meldingen van jeugdoverlast zijn in 2021 flink afgenomen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.833
-101
3.732
Realisatie
4.185
-313
3.872
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
352
-212
140
Het rijk heeft middelen ter beschikking gesteld om de controle op coronatoegangsbewijzen door de horeca, cultuur, sport en overige organisaties mogelijk te maken. Hiervoor heeft de gemeente Hilversum € 207.000 ontvangen. Dit bedrag is vervolgens door de gemeente uitgekeerd aan Hilversumse organisaties. Dit waren niet begrote inkomsten en uitgaven.
Voor de handhaving van de quarantaineplicht zijn in 2021 extra lasten ontstaan. Deze zijn in eerste instantie ten laste gekomen van overige budgetten. Echter is er extra compensatie vanuit het rijk ontvangen en ontstaat er een voordeel door de niet bestede budgetten voor opleiding- en trainingsbudgetten. De raad wordt voorgesteld om deze € 95.000 over te hevelen naar 2022 om de uitgestelde opleiding- en trainingsbudgetten alsnog doorgang te laten vinden.
Voor de uitvoering van deze ambitie is een nadeel op de personeel gerelateerde lasten. Deze worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering.
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten & Financiën Crisisbeheersing en brandweer
4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
We zetten in op een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. We vergroten het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken. De gemeente draagt daaraan bij door een professionele organisatie voor gemeentelijke crisisbeheersing.
Activiteiten
●
Sturen op de prestaties van de verbonden partij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoeren van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van crisisbeheersing en bijdragen aan de opgave toekomst Bevolkingszorg.
●
Bijdragen leveren aan de opgaven van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de gemeenschappelijke meldkamer Midden Nederland, het interregionaal coördinatiecentrum Midden Nederland en de verdere ontwikkeling van de interregionale crisisorganisatie in samenwerking met Veiligheidsregio’s Flevoland en Utrecht.
●
Professionaliseren van de crisisorganisatie en Bevolkingszorg voor de eigen gemeente.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven in samenwerking met de Veiligheidsregio.
●
Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van onder andere portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Inzetten van risicocommunicatie om de zelfredzaamheid van kwetsbare doelgroepen te verhogen in samenwerking met de Veiligheidsregio en andere gemeenten.
Toelichting op activiteiten
Ook voor de crisisbeheersing en de veiligheidsregio heeft Covid-19 uiteraard een enorme impact gehad. De regionale samenwerking vraagt hiervoor om intensieve afstemming met de andere gemeenten en landelijke overlegtafels. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Dit betekende extra werkzaamheden en extra inzet van personeel. Als gevolg daarvan ging er wederom veel aandacht uit naar de beheersing van deze pandemie en de gevolgen hiervan in de regio. Hierdoor heeft de intensivering en inzet van de wijkbrandweerman niet plaats kunnen vinden, omdat de brandweer niet bij bewoners thuis mocht komen door de bezoek maatregelen van het Rijk. . Maar ondanks de beperkingen en extra aandacht aan Covid-19 zijn er 3 collega’s uit het team OOV opgeleid tot Officier van Dienst Bevolkingszorg om daarmee het proces Bevolkingszorg te borgen met inzet en kennis. Dit houdt in dat zij vanaf 2022 in een regionale piketpoule meedraaien en ingezet kunnen worden wanneer er zich een groot incident voordoet in de veiligheidsregio gooi en Vechtstreek.
Programma drieslag is het afgelopen jaar formeel afgerond. De enige uitzondering van dit programma is één businesscase voor een gezamenlijk basisoefen- en trainingscentrum welke nog niet is afgerond. Dit komt omdat het financieel niet haalbaar bleek te zijn. Men zoekt nu naar een mogelijke 4e partij om mee te doen in dit project.
De inzet van risicocommunicatie is een onderdeel van een integraal plan voor de aanpak van brandveiligheid. Preventie is hier een belangrijk component en risicocommunicatie is hier een onderdeel van. Hiervoor wordt en plan gemaakt dat in het eerste kwartaal van 2022 wordt afgerond. Naast dit plan gaat de gemeente samen met de wijkbrandweer de wijk in om folders te verspreiden, gesprekken aan te gaan en worden nieuwsbrieven via onze social media kanalen gedeeld.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.808
-14
8.794
Realisatie
8.676
0
8.676
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-132
14
-118
Er is in 2021 een teruggave ontvangen over 2020 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, hierdoor ontstaat een voordeel van € 108.000.