Financieel gezonde stad

Lokale belastingen

5.1.2. Innen lokale belastingen en heffingen

Vanuit het beginsel ‘de gebruiker betaalt’ is het uitgangspunt dat gemeentelijke belastingen en heffingen kostendekkend zijn. In 2021 wordt ervoor gekozen de woonlasten met een hoger percentage te verhogen dan de inflatie, hierdoor kunnen wij blijven investeren in de toekomst van de stad.

Activiteiten

Het aanpassen van de gemeentelijke belastingen en heffingen naar een kostendekkend niveau.

Voorbereiden van de invoering van eigenarenheffing op de rioolheffing met ingang van 2022.

Invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen.

Monitoren van de voorziening dubieuze belastingdebiteuren.

Toelichting op activiteiten

De woonlasten voor 2021 zijn, zoals bij vaststelling van de belastingverordeningen 2021 besloten, meer gestegen dan de inflatie. Er is door de raad besloten eenmalig af te wijken van het coalitieakkoord, waarin is afgesproken dat woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Bij de berekening van de woonlasten voor het komende jaar stijgen de woonlasten niet meer dan het percentage van de verwachte inflatie.

Er is blijvende aandacht voor de kostendekkendheid van de tarieven, mede om te voorkomen dat in de realisatie overschrijdingen ontstaan die niet geoorloofd zijn.

Als gevolg van Covid-19 heeft volgens afspraak de invordering van openstaande vorderingen deels stil gelegen. In het derde kwartaal is de dwanginvordering weer opgestart. Hierbij zijn de ondernemers die uitstel hadden gevraagd vanwege de Corona-crisis en gedupeerden van de toeslagenaffaire niet mee genomen.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

2.285

-23.431

-21.146

Realisatie

2.985

-24.443

-21.457

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

700

-1.011

-311

De opbrengst OZB voor woningen en niet woningen is € 796.000 hoger dan begroot. Een extra areaaluitbreiding en hogere waardeontwikkelingen (€ 527.000) en extra aanslagen van voorgaande jaren (€ 269.000) leiden tot dit voordeel. Ondanks de beperkte invordering door covid-19 is het saldo van belastingdebiteuren gedaald, als gevolg hiervan is er vrijval in de voorziening belastingdebiteuren van € 106.000. Daarentegen heeft het verlagen van de dwanginvorderingen ertoe geleid dat er een lagere opbrengst is op de begrote opbrengsten verhaal dwanginvordering (€184.000).

Met ingang van 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht alle WOZ woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op kubieke meters. Hiervoor was de inzet van externe capaciteit noodzakelijk. Dit was niet in de begroting opgenomen en resulteert in een nadeel van € 370.000. Gemeente Hilversum voert dit traject ook uit voor de gemeente Wijdemeren en deze kosten zijn doorberekend en daarmee wordt € 108.000 vergoed.

Er is een nadeel op de loon- en organisatiekosten, deze worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25