Opgave van de stad
Financieel gezonde stad
De komende jaren blijven we werken aan investeringen die Hilversum en haar inwoners ten goede komen. Gezonde gemeentefinanciën blijven het uitgangspunt, want alleen met een gezond financieel beleid kunnen goede en verantwoorde keuzes gemaakt worden voor de toekomst. |
---|
Ambities
- Financiële huishoudingActiviteiten & Financiën Financiële huishouding
5.1.1. Financiële huishouding
Wij hebben als uitgangspunt dat inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn en dat er een gezonde verhouding is tussen inkomsten, uitgaven, vermogen en schulden, waarbij structurele uitgaven niet met incidentele inkomsten worden gedekt. Om te kunnen blijven investeren in de stad wordt gebruik gemaakt van passende vormen van financiering. Als gemeente willen wij een buffer in stand houden om in slechte tijden op te kunnen terugvallen.
Activiteiten
●
Evalueren en aanpassen financiële verordening, passend bij de langetermijnstrategie van de gemeente.
●
Ontwikkelen van een strategie voor het doen van investeringen in lijn met de financiële verordening en een beheersbare schuldquote en solvabiliteit.
●
Uitvoeren van de houdbaarheidstest gemeentefinanciën.
●
Deelnemen aan samenwerkingsverbanden die de financiële kwetsbaarheden helpen beheersen. Daarbij is er blijvende aandacht voor en deelname aan de lobby richting het Rijk om te voorkomen dat tekorten verder oplopen.
●
Inzetten op het verkrijgen van subsidies vanuit Europa, het Rijk, provincie.
●
Behouden van een reëel en structureel evenwicht van inkomsten en uitgaven.
●
Inzetten op het behoud van een wendbare en weerbare begroting.
Toelichting op activiteiten
In 2021 is de aangepaste financiële verordening vastgesteld die per 2022 in werking treedt. Daarnaast is ook het hieraan gerelateerde financieel beleid vastgesteld door het college en ter kennisgeving aan de raad verzonden. In sessies met de audit & rekeningcommissie zijn alle wijzigingen doorgesproken. In de nieuwe verordening is onder andere extra aandacht voor investeringen binnen de P&C cyclus, waarvoor een verdere invulling van de strategie rond investeringen in 2022 wordt uitgewerkt. Ook de eerste versie van het Meerjarenperspectief gebiedsontwikkelingen (MPG), door de raad vastgesteld in september, is onderdeel van de verdere uitwerking van de financiële strategie voor investeringen.
2021 was een belangrijk jaar voor de lobby richting het Rijk om de kwetsbare financiële positie van gemeenten onder de aandacht te houden. Een zeer belangrijk resultaat was de uitspraak door de commissie der wijzen, met aanvullende gelden voor jeugdzorg. De inzet op het verkrijgen van subsidies krijgt steeds meer vorm en in 2021 zijn dan ook meerdere subsidies toegekend. Dit betreft onder andere de Woningbouwimpuls Stationsomgeving, de Regeling Reductie Energieverbruik Woningen, OV knooppunten en de Regeling Sportakkoord 2021.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
-64
-173.873
-173.937
Realisatie
-260
-176.833
-177.093
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-196
-2.960
-3.156
Met raadsinformatiebrief 2022-09 is de raad geïnformeerd over de decembercirculaire. Deze circulaire komt € 2,8 miljoen voordeliger uit dan eerder begroot. De grootste verschillen komen voort uit de coronacompensatie van € 1,6 miljoen, extra middelen (€ 730.000) als gevolg van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en aanpassing in de hoeveelheidsverschillen van € 300.000. Er wordt bij voorgesteld om ruim € 1 miljoen te storten in de reserve Covid-19, daarnaast worden alle middelen voor regionale taken doorgegeven aan de regio. De resterende middelen komen te gunste van de algemene middelen. Vaststelling van deze decembercirculaire zal plaatsvinden bij de jaarstukken voor het jaar 2021 en de structurele effecten bij de voorjaarsnota.
De voor 2021 tussentijdse winstname voor de grondexploitatie Anna’s Hoeve is aanzienlijk lager is dan vooraf ingeschat. Dit als gevolg van een langere doorlooptijd van een beroepsprocedure waardoor de grondoverdracht van het bouwveld verschuift naar (uiterlijk) 2022. Bij het opstellen van de grondexploitatie “Anna’s Hoeve Bouwplan” 2021, was nog de verwachting dat Raad van State medio 2021 een uitspraak zou doen en dat de gronduitgifte in 2021 kon plaatsvinden indien het hoger beroep ongegrond zou worden verklaard. Mede vanwege covid-19 duurde de beroepsprocedure langer dan verwacht. Dit heeft effect op het niveau van de jaarlijkse tussentijdse winstnemingen en op de af te dragen vennootschapsbelasting en deze is daarmee € 633.000 lager dan begroot.
In de begroting 2021 zijn diverse stelposten opgenomen, deze niet echter niet geheel besteed of behaald. De stelpost stedelijke opgave voor organisatiekosten ten behoeve van fysieke projecten in de stad is niet geheel besteed. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 608.000. Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2022 voor de inzet van personeel die werken in de initiatief- en definitiefase van projecten.
De stelpost Opties financieel beleid laat hier een nadeel zien van € 750.000. Echter is de verantwoording van de toerekening van directe uren opgenomen in het totaal van de jaarstukken en wordt een voordeel gemeld van € 821.000, waardoor er een gemeentebreed voordeel is gerealiseerd van € 71.000.
De taakstelling voor inkomende subsidies van € 420.000 is technisch moeilijk te verwerken en daarmee in te vullen. Er wordt succesvol ingezet op het benutten van subsidiekansen (vanuit het Rijk, provincie en Europa (ESF)), in 2021 zijn er 19 subsidies/specifieke uitkeringen aangevraagd en toegekend voor een bedrag van € 9,58 mln. Hiervan is de Woning Bouw Impuls (WBI) met € 6,5 mln. de grootste. Echter de subsidies die worden binnengehaald, zijn bedoeld om extra activiteiten te realiseren. Daarnaast is een deel van de subsidies mede bedoeld voor investeringen, waardoor het voordelige effect op de meerjarige kapitaallasten wordt behaald. Dit stelt ons in staat meer voor Hilversum en Hilversummers te doen, dus onder aan de streep een grote meerwaarde. In 2021 heeft de gemeente aanvullende subsidies ontvangen voor activiteiten die niet in de programmabegroting 2021 zijn opgenomen. Deze activiteiten zijn (deels), aanvullend op de programmabegroting 2021, tot uitvoering gebracht. Het college wil hierover graag in gesprek met de raad.
De stelpost Onvoorzien (€ 100.000) is niet aangesproken en laat daardoor een voordeel zien. - Lokale belastingenActiviteiten & Financiën Lokale belastingen
5.1.2. Innen lokale belastingen en heffingen
Vanuit het beginsel ‘de gebruiker betaalt’ is het uitgangspunt dat gemeentelijke belastingen en heffingen kostendekkend zijn. In 2021 wordt ervoor gekozen de woonlasten met een hoger percentage te verhogen dan de inflatie, hierdoor kunnen wij blijven investeren in de toekomst van de stad.
Activiteiten
●
Het aanpassen van de gemeentelijke belastingen en heffingen naar een kostendekkend niveau.
●
Voorbereiden van de invoering van eigenarenheffing op de rioolheffing met ingang van 2022.
●
Invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen.
●
Monitoren van de voorziening dubieuze belastingdebiteuren.
Toelichting op activiteiten
De woonlasten voor 2021 zijn, zoals bij vaststelling van de belastingverordeningen 2021 besloten, meer gestegen dan de inflatie. Er is door de raad besloten eenmalig af te wijken van het coalitieakkoord, waarin is afgesproken dat woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Bij de berekening van de woonlasten voor het komende jaar stijgen de woonlasten niet meer dan het percentage van de verwachte inflatie.
Er is blijvende aandacht voor de kostendekkendheid van de tarieven, mede om te voorkomen dat in de realisatie overschrijdingen ontstaan die niet geoorloofd zijn.
Als gevolg van Covid-19 heeft volgens afspraak de invordering van openstaande vorderingen deels stil gelegen. In het derde kwartaal is de dwanginvordering weer opgestart. Hierbij zijn de ondernemers die uitstel hadden gevraagd vanwege de Corona-crisis en gedupeerden van de toeslagenaffaire niet mee genomen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.285
-23.431
-21.146
Realisatie
2.985
-24.443
-21.457
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
700
-1.011
-311
De opbrengst OZB voor woningen en niet woningen is € 796.000 hoger dan begroot. Een extra areaaluitbreiding en hogere waardeontwikkelingen (€ 527.000) en extra aanslagen van voorgaande jaren (€ 269.000) leiden tot dit voordeel. Ondanks de beperkte invordering door covid-19 is het saldo van belastingdebiteuren gedaald, als gevolg hiervan is er vrijval in de voorziening belastingdebiteuren van € 106.000. Daarentegen heeft het verlagen van de dwanginvorderingen ertoe geleid dat er een lagere opbrengst is op de begrote opbrengsten verhaal dwanginvordering (€184.000).
Met ingang van 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht alle WOZ woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op kubieke meters. Hiervoor was de inzet van externe capaciteit noodzakelijk. Dit was niet in de begroting opgenomen en resulteert in een nadeel van € 370.000. Gemeente Hilversum voert dit traject ook uit voor de gemeente Wijdemeren en deze kosten zijn doorberekend en daarmee wordt € 108.000 vergoed.
Er is een nadeel op de loon- en organisatiekosten, deze worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.