Opgave van de stad
Ondernemende stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen zorgt voor een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. Onze bedrijven en organisaties zorgen voor werkgelegenheid en dragen op veel andere manieren bij aan de stad. Bedrijven zorgen voor levendigheid, draagvlak voor winkels, horeca, cultuur en andere voorzieningen. Bedrijven dragen bij aan de ontwikkeling van talent en innovatie en aan vraagstukken zoals energietransitie, duurzame mobiliteit en een inclusieve arbeidsmarkt. Het aantal banen is in de afgelopen jaren gestegen, maar het is niet waarschijnlijk dat deze ontwikkeling zich voortzet. Dat heeft te maken met de gevolgen van de coronacrisis, de druk op de mediasector, maar ook met weinig uitbreidingsruimte voor bedrijven. De coronacrisis stelt een deel van onze bedrijven en organisaties voor grote uitdagingen. Continuering en behoud van werkgelegenheid is voor een aantal bedrijven en organisaties in de sectoren detailhandel, horeca, evenementen en media allesbehalve vanzelfsprekend. Ook veel zzp-ers – sterk vertegenwoordigd in Hilversum – hebben het zwaar. Tegelijkertijd zien we ook de improvisatie- en innovatiekracht van ondernemers terug. |
---|
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten & Financiën Economische ontwikkeling
3.1.1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met en tussen (ondernemers)organisaties, individuele bedrijven en kennisinstellingen. De gemeente initieert, faciliteert en geeft hiervoor met de partners in het Platform Economie uitvoering aan de Agenda Economie & Media. We verbinden maatschappelijke vraagstukken zoals mobiliteit, duurzaamheid en een inclusieve arbeidsmarkt aan economische kansen. We versterken de samenwerking met de Metropoolregio Amsterdam en Regio Utrecht. ROM Utrecht en InvestMRA zijn dé regionale vehikels voor business development, financiering en internationalisering voor Hilversumse bedrijven. We zetten in op versterking van de sectoren media & ict, gezondheid & ict en hebben aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandigen (zzp). De focus ligt vanwege de crisis op het bijstaan en voortbestaan van een aantal van deze bedrijven in getroffen sectoren.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen (ondernemers)organisaties en het Stadsfonds via het Platform Economie op basis van de Agenda Economie & Media 2020-2021.
●
Faciliteren van het transformatieproces in de mediaindustrie door het versterken en verbreden van het bedrijvennetwerk en versneld in te zetten op innovatie (zoals de artificial intelligence-content hub).
●
Deelnemen aan de regionale ontwikkelmaatschappijen (ROM’s) in de regio’s Utrecht en Amsterdam.
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling in algemene zin, waaronder Economic Board Utrecht, Metropoolregio Amsterdam en stedennetwerk G40.
●
Doorontwikkelen van het Smart City open data platform door het uitvoeren van pilots op het vlak van (nieuwe) technologie en data voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
●
Realiseren van de ambities uit de samenwerkingsagenda’s met MBO College en Hogeschool van Amsterdam.
●
Realiseren van de MKB Werkplaats Digitalisering in samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven.
Toelichting op activiteiten
In 2021 zijn grote stappen gezet op het gebied van economische ontwikkelingen. Zo nemen we deel aan de regionale ontwikkelmaatschappijen in de regio’s Utrecht en Amsterdam en is de ROM in West in oprichting. Daarnaast maken we deel uit van verschillende samenwerkingsverbanden, zoals de Economic Board Utrecht, de MRA en het stedennetwerk G40. Deze samenwerkingsverbanden dragen bij aan een sterke positie en algemene economische ontwikkeling van Hilversum.
Daarnaast zijn de afgelopen periode succesvolle samenwerkingen ontstaan met kennisinstellingen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerkingsagenda met Hogeschool van Amsterdam en MBO College Hilversum. Deze samenwerking heeft bijgedragen aan het realiseren van SPOT035, de MKB Werkplaats voor digitalisering van het brede MKB in de regio. Ook is Hilversum aangesloten bij de Utrecht Talent Alliantie en zijn de eerste stappen gezet voor de uitwerking van de Human Capital Agenda.
Ook stond in 2021 het contact met ondernemers centraal. Mede door Corona is er veel contact geweest met ondernemers en accountmanagers van de gemeente. Ook is aan de samenwerking tussen (ondernemers)organisaties en het Stadsfonds gewerkt via het Platform Economie op basis van de Agenda Economie en Media 2020-2021. Vanuit deze platforms werken verschillende organisaties mee aan de omgevingsvisie. In 2021 is het economisch perspectief 2040 door de raad behandeld en is een belangrijke bouwsteen van de omgevingsvisie.
Om ondernemers in deze lastige tijd tegemoet te komen zijn twee corona-gerelateerde subsidies opgestart, namelijk de anderhalve meter subsidie en de Coronatoegangsbewijs (CTB) subsidie. Daarnaast is de 1,5m taskforce opgericht en is de Corona Herstelagenda vastgesteld. Deze agenda zal de basis vormen voor herstel in 2022. Kortom, in 2021 is veel bereikt en ondanks Corona zijn er ook een aantal extra stappen gezet.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.604
-65
3.539
Realisatie
3.415
-173
3.241
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-190
-108
-298
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie heeft binnen de financiële kaders plaatsgevonden.
In 2021 is als onderdeel van de covid-19 maatregelen de subsidieregeling 'Anderhalve Meter' gestart evenals de Corona Herstelagenda.
De uitvoering van Corona Herstelagenda plannen gebeurt grotendeels in 2022. Voor 2021 resulteert dit in een voordeel van € 408.000. Voor 2022 zal de raad derhalve voorgesteld worden om € 408.000 te onttrekken vanuit de Corona Herstelagenda.
Met RIB 2021-42 is de raad geïnformeerd over de subsidieregeling Anderhalve Meter. Uitgangspunt was een ruimhartige regeling voor de Hilversumse ondernemers. Mede als gevolg van de versoepelingen van de covid-19 maatregelen is er minder dan verwacht gebruik gemaakt van de regeling. Bij de start van de subsidieregeling was € 1.000.000 beschikbaar. Met RIB 2021-83 is dit bedrag bijgesteld naar € 400.000 als gevolg van een lager aantal aanvragen vanuit ondernemers. Uiteindelijk is in totaal € 189.000 uitgegeven.
Dit resulteert in een voordeel van € 211.000 (hiertegenover staat eveneens een lagere onttrekking vanuit de Corona Herstelagenda). - WerklocatiesActiviteiten & Financiën Werklocaties
3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke werklocaties. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zetten in op het behoud van werklocaties met economisch toekomstperspectief. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen Zuid West) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit bijdraagt aan een levendig en bruisend gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad.
Activiteiten
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals en studenten samenkomen en bezoekers de Mediastad beleven. In 2021 worden de eerste zichtbare stappen gezet met het verfraaien en verlevendigen van het centrale plein en het verbeteren van de looproutes op het park.
●
Ontwikkelen van het Arenapark richting een levendige werklocatie aan de hand van het profiel ‘work, play, sport’. Dit profiel is in het Masterplan Arenapark 2.0 vastgesteld en wordt uitgewerkt in het stedenbouwkundig plan en het beeldkwaliteitsplan. Ook wordt gestart met het opstellen van het bestemmingsplan.
●
Uitwerken van plannen voor bedrijvigheid binnen het stationsgebied.
●
Ontplooien van de eerste tijdelijke activiteiten van het Mediacultuurplein Kerkbrink, op basis van de uitgevoerde haalbaarheidsstudie.
●
Benutten van de ruimte voor bedrijven op Crailo door het attenderen van bedrijven op de vestigingsmogelijkheden. Dit geldt zowel voor doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vechtstreek als nieuwe bij het profiel passende bedrijven.
●
Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreft zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, zoals creatieve broedplaatsen.
●
Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor gebiedsmanagement voor de werklocaties en winkelgebieden (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest, Centrum, de Gijsbrecht).
●
Ondersteunen van het initiatief Hub Hilversum, een duurzame logistieke goederenhub. Het initiatief is gestart door ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat en het centrum.
Toelichting op activiteiten
Ook in 2021 bleef het een uitdaging voor ondernemers om ruimte voor hun bedrijf te vinden en daarmee voor Hilversum te behouden. Met het vaststellen van het Economisch Perspectief 2040 wordt er ingezet op het behoud en versterking van onze werklocaties. Het opstellen van het Stedenbouwkundig plan Arenapark, de besluitvorming over het stationsgebied, de voorbereidingen voor het Mediaplein Kerkbrink en het opstellen van een profiel voor het werkprogramma op Crailo zijn voorbeelden van projecten waar wordt gewerkt aan economische oplossingen voor de langere termijn.
Op het Media Park zijn de eerste stappen gezet om de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende campus te faciliteren. Het MBO college heeft een vestiging op het Media Park met ruimte voor 1.200 leerlingen. Daarnaast heeft de realisatie van de AH to Go bijgedragen aan de levendigheid van het park en zijn de voorbereidingen voor een Grand Café in volle gang. Levendigheid is tevens van belang bij de herontwikkeling van het Arenapark. Ook draagt realisatie van het LAB, experimenteerruimte en voorloper van het Mediaplein Kerkbrink bij aan de zichtbaarheid van media in Hilversum. Daarnaast dragen (flex)werkplekken en creatieve broedplaatsen zoals Tante Jans bij het station en VONK in de wijk in 1221 bij aan de levendigheid van de stad en het creëren van (flex)werklocaties.
Afgelopen jaar is ook ingezet op de verdere professionalisering van het gebiedsmanagement voor de werklocaties en winkelgebieden. Op het Media Park resulteerde dit in een eerste collectief van gebruikers van het park. Dit vormt een goede start voor het opzetten van een gezamenlijk (gebruikers, eigenaren en gemeente) investeringsprogramma voor de komende jaren om zo het Media Park door te ontwikkelen tot een campus. Een in opdracht van diverse partijen uitgevoerd onderzoek naar campusontwikkeling geeft zicht op de gewenste stappen.
De Gijsbrecht heeft ook ingezet op professionalisering. Dit heeft geleid tot de realisatie van twee Bedrijven Investeringszones (BIZ-en). De BIZ voor ondernemers is weer verlengd voor vijf jaar, De BIZ voor vastgoedeigenaren is opgericht. Daarnaast ondersteunt de gemeente het initiatief Hilly Hub, een duurzame logistieke goederen-hub. De Hub is bijna operationeel en ondernemers op de Gijsbrecht en het centrum zijn hier al op aangesloten.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
47
0
47
Realisatie
47
0
47
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
0
0
0
Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke werklocatie is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten & Financiën Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3.1.3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten
●
Optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening door het invoeren van e-dienstverlening. Hiermee worden procedures vereenvoudigd.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse Monitor Economie Hilversum. Dit biedt inzicht in de ontwikkeling van de economie in Hilversum in het algemeen en voor werklocaties en speerpuntsectoren in het bijzonder.
●
Uitvoeren van een ondernemerspeiling die inzicht geeft in de tevredenheid van ondernemers in Hilversum en aanknopingspunten biedt voor verbetering van de ondernemersdienstverlening. Meer in het algemeen wordt in dit onderzoek de tevredenheid van ondernemers over het vestigingsklimaat in Hilversum gepeild.
Toelichting op activiteiten
Het afgelopen jaar is de gemeente er goed in geslaagd om via strategisch accountmanagement bedrijven aan te trekken en hier reeds gevestigde bedrijven te behouden voor Hilversum. Met name waar het gaat om mediabedrijven. Een groot succes is de vestiging van het internationale innovatiecentrum van NEP in Hilversum. Hierbij is een zeer effectieve samenwerking geweest met het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA). Music Entertainment is inmiddels een factor van belang, met bedrijven als Universal Music Benelux en HQ, Warner Music Benelux, Warner dochter Spinnin’Records, CTN, 8Ball en de Wisseloord Studio’s met de succesvolle Wisseloord Academy, een samenwerking met de muziekindustrie en conservatoria over de hele wereld.
Voor bedrijven die zich al in Hilversum hebben gevestigd is het belangrijk om passende dienstverlening te realiseren. Daarom is het optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening een belangrijke activiteit waar ook in 2021 stappen in zijn gezet. Om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de Hilversumse economie is in 2021 de Monitor Economie Hilversum uitgegeven, die onder andere ingaat op werklocaties, leegstand en algemene economische ontwikkelingen. De gegevens zijn te vinden op Open Hilversum en een uitgave in pdf verschijnt in 2022. Ook de nieuwe uitgave van de Monitor Creatieve Industrie geeft veel relevante inzichten voor Hilversum.
Er zijn in 2021 eerste stappen gezet waar het gaat om het opzetten van een ondernemerspanel, maar dit blijkt lastig. Dat heeft enerzijds te maken met de coronacrisis, waarin ondernemers en ondernemersorganisaties andere prioriteiten hadden. Anderzijds was de respons op een brief naar ondernemers om zich aan te melden voor de ondernemerspeiling voor de Omgevingsvisie heel laag. In 2022 wordt verder verkend hoe de deelname en respons onder ondernemers verhoogd kan worden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
233
-543
-310
Realisatie
375
-577
-202
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
142
-34
108
Stichting Ondernemersfonds de Gijsbrecht en stichting BIZ Vastgoed Gijsbrecht i.o. hebben de gemeente verzocht twee Bedrijveninvesteringszones (BI-zones) in te stellen voor de winkelstraat Gijsbrecht van Amstelstraat. De lasten hiervoor betreffen € 86.000. Met het instellen van de twee wettelijke BIZ-regelingen wordt een opbrengst verwacht van € 84.000. Zowel de lasten als de baten waren niet begroot.
- Economische promotieActiviteiten & Financiën Economische promotie
3.1.4. Economische promotie
We zijn trots op onze stad en positioneren Hilversum als aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. Een sterke identiteit verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We hebben aandacht voor de verschillende profielen van de deelgebieden. Hilversum Marketing vervult hierin een sleutelpositie.
Activiteiten
●
Ondersteunen van Hilversum Marketing bij het versterken van de positionering van Hilversum voor ondernemers.
●
Het ondersteunen van bij de Mediastad passende evenementen, zoals de Dutch Media Week en Live2000, naast evenementen op het gebied van cultuur en sport.
●
Ondersteunen van samenwerking tussen partijen om organisaties te interesseren voor Hilversum als locatie voor zakelijke evenementen.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement voor de profilering van onze stad als aantrekkelijke vestigingslocatie.
Toelichting op activiteiten
Hilversum is een aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. Hilversum Marketing heeft in de profilering hiervan een centrale rol. Hilversum Marketing heeft haar meerwaarde laten zien door inzet van verschillende campagnes die gericht waren op lokaal shoppen en aandacht voor bewoners en bedrijven. Het evenementenprogramma Summer in the City werd door ondernemers en bewoners erg gewaardeerd.
Verder is ingezet op passende evenementen bij de Mediastad zoals de Dutch Media Week. Veel van de activiteiten hebben noodgedwongen online plaatsgevonden, maar fysieke activiteiten op en rond de Kerkbrink waren een goede eerste stap voor deze locatie.
Door middel van strategisch accountmanagement is ingezet op profilering van onze stad als aantrekkelijke vestigingslocatie. Voor Media/ICT bedrijven is de belangrijkste vestigingsfactor de toegang tot (media)talent. De samenwerking met MBO College Hilversum en Hogeschool van Amsterdam heeft geleid tot de vestiging van succesvolle MBO en HBO media-opleidingen op het Media Park wat bijdraagt aan een goede profilering.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
857
0
856
Realisatie
845
-4
841
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-12
-3
-15
De positionering van Hilversum als aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent in Hilversum is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.