Ondernemende stad

Werklocaties

3.1.2. Werklocaties

De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke werklocaties. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zetten in op het behoud van werklocaties met economisch toekomstperspectief. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen Zuid West) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit bijdraagt aan een levendig en bruisend gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad.

Activiteiten

Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals en studenten samenkomen en bezoekers de Mediastad beleven. In 2021 worden de eerste zichtbare stappen gezet met het verfraaien en verlevendigen van het centrale plein en het verbeteren van de looproutes op het park.

Ontwikkelen van het Arenapark richting een levendige werklocatie aan de hand van het profiel ‘work, play, sport’. Dit profiel is in het Masterplan Arenapark 2.0 vastgesteld en wordt uitgewerkt in het stedenbouwkundig plan en het beeldkwaliteitsplan. Ook wordt gestart met het opstellen van het bestemmingsplan.

Uitwerken van plannen voor bedrijvigheid binnen het stationsgebied.

Ontplooien van de eerste tijdelijke activiteiten van het Mediacultuurplein Kerkbrink, op basis van de uitgevoerde haalbaarheidsstudie.

Benutten van de ruimte voor bedrijven op Crailo door het attenderen van bedrijven op de vestigingsmogelijkheden. Dit geldt zowel voor doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vechtstreek als nieuwe bij het profiel passende bedrijven.

Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreft zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, zoals creatieve broedplaatsen.

Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor gebiedsmanagement voor de werklocaties en winkelgebieden (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest, Centrum, de Gijsbrecht).

Ondersteunen van het initiatief Hub Hilversum, een duurzame logistieke goederenhub. Het initiatief is gestart door ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat en het centrum.  

Toelichting op activiteiten

Ook in 2021 bleef het een uitdaging voor ondernemers om ruimte voor hun bedrijf te vinden en daarmee voor Hilversum te behouden. Met het vaststellen van het Economisch Perspectief 2040 wordt er ingezet op het behoud en versterking van onze werklocaties. Het opstellen van het Stedenbouwkundig plan Arenapark, de besluitvorming over het stationsgebied, de voorbereidingen voor het Mediaplein Kerkbrink en het opstellen van een profiel voor het werkprogramma op Crailo zijn voorbeelden van projecten waar wordt gewerkt aan economische oplossingen voor de langere termijn.

Op het Media Park zijn de eerste stappen gezet om de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende campus te faciliteren. Het MBO college heeft een vestiging op het Media Park met ruimte voor 1.200 leerlingen. Daarnaast heeft de realisatie van de AH to Go bijgedragen aan de levendigheid van het park en zijn de voorbereidingen voor een Grand Café in volle gang. Levendigheid is tevens van belang bij de herontwikkeling van het Arenapark. Ook draagt realisatie van het LAB, experimenteerruimte en voorloper van het Mediaplein Kerkbrink bij aan de zichtbaarheid van media in Hilversum. Daarnaast dragen (flex)werkplekken en creatieve broedplaatsen zoals Tante Jans bij het station en VONK in de wijk in 1221 bij aan de levendigheid van de stad en het creëren van (flex)werklocaties.  

Afgelopen jaar is ook ingezet op de verdere professionalisering van het gebiedsmanagement voor de werklocaties en winkelgebieden. Op het Media Park resulteerde dit in een eerste collectief van  gebruikers van het park. Dit vormt een goede start voor het opzetten van een gezamenlijk (gebruikers, eigenaren en gemeente) investeringsprogramma voor de komende jaren om zo het Media Park door te ontwikkelen tot een campus. Een in opdracht van diverse partijen uitgevoerd onderzoek naar campusontwikkeling geeft zicht op de gewenste stappen.

De Gijsbrecht heeft ook ingezet op professionalisering. Dit heeft geleid tot de realisatie van twee Bedrijven Investeringszones (BIZ-en). De BIZ voor ondernemers is weer verlengd voor vijf jaar, De BIZ voor vastgoedeigenaren is opgericht. Daarnaast ondersteunt de gemeente het initiatief Hilly Hub, een duurzame logistieke goederen-hub. De Hub is bijna operationeel en ondernemers op de Gijsbrecht en het centrum zijn hier al op aangesloten.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

47

0

47

Realisatie

47

0

47

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

0

0

0

Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke werklocatie is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25