Opgave van de stad
Ondersteunende stad
Hilversum wil zijn inwoners de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Het uitgangspunt is dat inwoners zoveel mogelijk zelf de regie in handen houden. Door het vergroten van de onderlinge betrokkenheid van de inwoners in onze stad, de intensivering van de samenwerking tussen vrijwilligers en maatschappelijke organisaties én de verbetering van de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorgpartners en gemeente, willen we inwoners met een ondersteuningsvraag eerder, beter en sneller ondersteunen. Hier is persoonlijk contact belangrijk, maar ook de beschikbaarheid van e-diensten op een gebruiksvriendelijke website. Het is van groot belang om de inwoners die zorg nodig hebben duidelijk te informeren over datgene wat zij mogen verwachten, maar ook om bij aanbieders van zorg beter te sturen op de gemaakte afspraken. De beheersbaarheid van de kosten is een belangrijk uitgangspunt. Dit mag niet ten kosten gaan van de kwaliteit van de zorg, maar we blijven zoeken naar kansen om kosten te besparen. In de regio werken we hiervoor aan het project “naar een gezond financieel sociaal domein”. Daarnaast is er blijvende aandacht voor en deelname aan de lobby richting het Rijk om te voorkomen dat tekorten nog verder oplopen. |
---|
Ambities
- ToegangActiviteiten & Financiën Toegang
2.3.1. Toegang
Laagdrempelige dienstverlening om ondersteuning zo vroeg en dicht mogelijk bij de inwoners faciliteren, in aansluiting op de behoefte van de inwoners.
Activiteiten
●
Verbeteren, uitbreiden en continue monitoring van de dienstverlening, onder andere door onderzoek te doen naar de klantervaringen van verschillende doelgroepen en deze te verwerken in serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening.
●
Vraaggericht werken en daarbij de vraag van de inwoner in breed perspectief bekijken. Met behulp van deze brede uitvraag krijgen we zicht op mogelijke oplossingen gericht op de eigen kracht van de inwoner.
Toelichting op activiteiten
Als onderdeel van het gemeentebrede project voor het verbeteren van de dienstverlening is er constante aandacht voor verdere ontwikkeling en verbetering van de dienstverlening. Onderdeel daarvan is het ontwikkelen van serviceformules waarbij vragen van inwoners worden meegenomen en aanbevelingen overgenomen. In het afgelopen jaar is de serviceformule mantelzorgwaardering ontwikkeld en wordt er gewerkt aan die van de bijzondere bijstand.
Binnen het gehele sociale domein wordt er door medewerkers een brede uitvraag gedaan bij het contact met inwoners. Ook in een jaar waar corona nog een grote invloed had, is dit zoveel als mogelijk ingezet. Door een gebrek aan de mogelijkheid van fysieke ontmoeting was dit niet altijd even makkelijk, maar dit is zoveel als mogelijk telefonisch of digitaal opgepakt.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.032
-2
2.030
Realisatie
1.966
-7
1.959
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-66
-5
-72
Vanuit de Corona Herstelagenda zijn middelen beschikbaar gesteld voor het plan 'Beter zicht krijgen op de zorgvraag en afgestemd aanbod (A3)'. De uitvoering van dit plan gebeurt in 2022.
Dit resulteert in een voordeel van € 90.000 (hiertegenover staat eveneens een lagere onttrekking vanuit de Corona Herstelagenda).Voor 2022 zal de raad worden voorgesteld om € 90.000 te onttrekken vanuit de Corona Herstelagenda om het plan 'Beter zicht krijgen op de zorgvraag en afgestemd aanbod (A3)' in 2022 af te ronden.
- Maatwerkvoorzieningen (WMO)Activiteiten & Financiën Maatwerkvoorzieningen (WMO)
2.3.2. Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Zorgdragen voor maatwerkvoorzieningen met als doel inwoners zo lang als mogelijk zelfstandig laten functioneren in de maatschappij.
Activiteiten
●
Afhandelen van minimaal 80% van de aanvragen wordt binnen de wettelijke termijn.
●
Treffen van individuele voorzieningen (zoals woningaanpassingen, hulpmiddelen en scootmobielen) op basis van een indicatie en daar waar mogelijk als algemene voorzieningen (zoals een scootmobielpool).
●
Inrichten van kostenbeheersing en kostenreductie in de maatwerk Wmo-voorzieningen.
Toelichting op activiteiten
In 2021 is 83% van de aanvragen binnen de wettelijke termijn afgehandeld en daarmee is de ambitie gehaald. Met deze aanvragen worden voorzieningen verstrekt en er wordt gewerkt aan het meer en breder inzetten van algemene voorzieningen. Medewerkers zijn in 2021 getraind in het kostenbewust indiceren. Er zijn voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de scootmobielpool in 2022. Voor de hulpmiddelen is in 2021 regionaal de aanbesteding voorbereid die in 2022 wordt uitgevoerd. Hierbij is het productenaanbod kritisch beoordeeld en aangepast.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.065
-32
3.033
Realisatie
2.997
-21
2.976
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-68
11
-57
Het zorg dragen voor maatwerkvoorzieningen met als doel dat inwoners langer zelfstandig kunnen functioneren heeft binnen de financiële kaders plaatsgevonden.
Onder de maatwerkvoorzieningen vallen onder andere: woningaanpassingen, trapliften, rolstoelen en scootmobielen.
- Maatwerkdienstverlening 18+Activiteiten & Financiën Maatwerkdienstverlening 18+
2.3.3. Maatwerkdienstverlening volwassenen
Bieden van een vangnet om de zelfredzaamheid van inwoners te stimuleren en daardoor zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen en deel te nemen aan de samenleving. Dit vangnet is aanvullend op algemene voorzieningen in de wijk.
Activiteiten
●
Bieden van individuele begeleiding en vervoer, huishoudelijke verzorging, en tijdelijke vervangende zorg ter ontlasting van mantelzorgers, bij voorkeur en daar waar mogelijk in de vorm van een algemene voorziening (zoals een dagopvang of zorgboerderij).
●
Beter afstemmen van de ondersteuning op de behoefte van de inwoner, aan de hand van de nieuwe beleidsregels.
●
Verstrekken van persoonsgebonden budgetten (pgb’s), waarmee inwoners zelf ondersteuning kunnen inkopen.
●
Bieden van een passend aanbod voor de schuldhulpverlening (preventie, vroegsignalering, oplossing en nazorg).
●
Versterken en uitbreiden teams “Begeleiding in de Wijk”.
Toelichting op activiteiten
De aanbesteding voor zorgaanbieders is uitgevoerd en geïmplementeerd. Hierbij hebben meerdere aanbieders zich teruggetrokken of hebben niet ingeschreven. Het effect hiervan is geweest dat er een versnelling is gemaakt bij het aanbieden van algemene voorzieningen.
De halverwege in 2020 vastgestelde beleidsregels bieden meer handvatten voor medewerkers om uniform te werken, maar leveren ook vrijheid op om individueel maatwerk te leveren. Het Wmo clientervaringsonderzoek is uitgevoerd en daar komt een zeer goede score uit als het gaat om de geboden oplossing bij de hulpvraag.
De teams ‘Begeleiding in de Wijk’ zijn nu in de gehele stad beschikbaar en wordt verder verstevigd zodat inwoners laagdrempelig en toegankelijk in de wijk geholpen kunnen worden.
Mede door corona is er een groeiende instroom van zelfstandigen in de schuldhulpverlening. Daarnaast is er in zijn algemeenheid een groei van de schuldenproblematiek.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
20.546
-569
19.977
Realisatie
20.077
-1.209
18.867
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-469
-640
-1.109
De zorglasten huishoudelijke hulp en begeleiding zijn in 2021 verder opgelopen tot € 17 miljoen (2020: € 16,3 miljoen). Dit is echter € 585.000 lager dan we eerder hadden voorzien. De huishoudelijke hulp komt uit zoals verwacht, waardoor het grootste voordeel toe te rekenen valt aan begeleiding- en dagbesteding. Het voordeel kan voortkomen uit succesvolle uitvoering van begeleiding in de wijk, maar ook vanuit de gevolgen van de covid-19 maatregelen.
Het restant van het voordeel wordt verklaard door schuldhulpverlening als gevolg van extra regionale bijdrage vanuit het beleidsplan Bescherming en Opvang ten behoeve van vroegsignalering van en inzet op ernstige schulden ter voorkoming van dakloosheid. Van deze middelen zijn € 89.000 nog niet benut in 2021. De raad wordt voorgesteld om € 89.000 over te hevelen naar 2022.
Daarnaast is vanuit de Corona Herstelagenda voor het plan 'Begeleiding in de wijk versneld doorontwikkelen (A2)' € 135.000 beschikbaar gesteld. De uitvoering van dit plan gebeurt in 2022. Dit resulteert dit in een voordeel van € 135.000 (hiertegenover staat eveneens een lagere onttrekking vanuit de Corona Herstelagenda). Voor 2022 zal de raad worden voorgesteld om € 135.000 te onttrekken vanuit de Corona Herstelagenda om het plan 'Begeleiding in de wijk versneld doorontwikkelen (A2) in 2022 af te ronden.
Tot slot zijn de forfaitaire baten van de toeslagaffaire hier verantwoord, evenals de hoger dan verwachte ontvangen eigenbijdrage als gevolg van achterstanden bij het CAK eind 2020.
- Geëscaleerde zorg 18+Activiteiten & Financiën Geëscaleerde zorg 18+
2.3.4. Geëscaleerde zorg volwassenen
Bieden van een veilige en beschermende woonomgeving. De focus ligt hierbij op de inzet van begeleiding, om de zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving van inwoners met psychische of psychosociale problemen te stimuleren. In lijn met het regionale beleidsplan Bescherming en Opvang kunnen deze inwoners 24-uurszorg krijgen in de wijk.
Activiteiten
●
Terugdringen van huiselijk geweld door Veilig Thuis en bieden van opvang.
●
Bieden van beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen.
●
Bieden van een inloopfunctie voor de GGZ-doelgroep, bijvoorbeeld in de vorm van buurtcirkels.
●
Bieden van maatschappelijke opvang en begeleiding voor cliënten met meervoudige problematiek, waaronder verslaving.
●
Bieden van ondersteuning in de wijken aan personen met verward gedrag.
Toelichting op activiteiten
In 2021 is het beleidsplan Bescherming en opvang vastgesteld. Hierin zijn maatregelen uitgewerkt en wordt opvang en beschermd wonen volgens afspraak aangeboden. Er zijn meerdere buurtcirkels actief. Hiernaast is het door de Corona Herstelagenda mogelijk om meer inloopfuncties voor de GGZ-doelgroep te ontwikkelen. Hiervoor zijn we in 2021 gestart met gesprekken met potentiële aanbieders. Daarnaast is er bij Kwintes de mogelijkheid voor 24 uurs opvang en begeleiding. Het meldpunt voor personen met verward gedrag is actief.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
21.015
-1.001
20.014
Realisatie
21.126
-451
20.675
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
111
550
661
Bij de decembercirculaire 2021 heeft het Rijk € 597.000 beschikbaar gesteld ter compensatie van de meerkosten in de zorg voor Bescherming en Opvang. Deze middelen zijn, zoals gebruikelijk overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Zowel de baten als de lasten konden niet meer opgenomen in de begroting met een nadeel van € 597.000 tot gevolg binnen programma zorg. Dit nadeel wordt gecompenseerd door de hogere Algemene Uitkering.
- Maatwerkdienstverlening & zorg 18-Activiteiten & Financiën Maatwerkdienstverlening & zorg 18-
2.3.5. Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen
Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar). Door er vroeg bij te zijn, bijvoorbeeld door het versterken van de samenwerking met de scholen, worden intensievere zorgtrajecten bij jongeren voorkomen.
Activiteiten
●
Zorg dragen voor de aanwezigheid van praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen met als doel een beperking van de doorverwijzing naar relatief zware zorg.
●
Versterken van vroegsignalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet voor Jeugd en Gezin en jeugdwerkers.
●
Uitwerken van het regionaal transformatieplan Zorg voor de Jeugd naar concrete activiteiten en maatregelen.
●
Verstevigen van zorgstructuren rondom onderwijs, zoals de inzet en begeleiding van jongeren met Productief Leren en Onderwijs Zorgarrangementen.
●
Inzetten van passende jeugdhulp door betere screening en selectie bij de toegang via het Sociaal Plein en de Jeugdconsulent.
●
Monitoren van geïndiceerde jeugdhulp en –zorg (o.a. begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ-behandeling, dagbehandeling en verblijf).
●
Regie voeren op casussen waarbij er sprake is van onveiligheid, met behulp van de landelijke voorgeschreven multidisciplinaire aanpak (MDA++).
●
Terugdringen van overlast gevende jeugd, o.a. door persoonsgerichte aanpak.
●
Uitvoeren en actualiseren Visie en Agenda Jeugd 2019 – 2021.
Toelichting op activiteiten
Het aantal praktijkondersteuners GGZ Jeugd bij huisartsen is uitgebreid, er zijn nu drie praktijkondersteuners actief. Daarmee zijn er bij tweederde van de huisartspraktijken praktijkondersteuners aan het werk. Ook is er extra inzet voor Jeugd & Gezin en hebben extra preventieve activiteiten plaats gevonden, zoals cursussen/ondersteuning van ouders.
In het regionale rapport ‘Toekomst met perspectief’ is naast een weergave van de samenwerkingsafspraken met partners, ook de evaluatie van het Regionaal transformatieplan Zorg voor de Jeugd opgenomen.
De jeugdconsulenten bieden passende jeugdhulp. Ook in tijden van corona zijn huisbezoeken afgelegd en is er contact onderhouden met gezinnen. Medewerkers zijn getraind om nog beter het gesprek te voeren over passende zorg. Wanneer er sprake is van onveiligheid wordt er door de jeugdconsulent actief regie gevoerd. Een deel van de medewerkers is hiervoor opgeleid in de voorgeschreven multidisciplinaire aanpak (MDA++), echter wordt dit nog niet breed ingezet in de regio.
Voor jongeren die de openbare orde en veiligheid verstoren (dit blijkt onder andere uit meerdere politiecontacten) wordt er gewerkt met de persoonsgerichte aanpak (PGA Lokaal en PGA Top X, Zorg en Veiligheidshuis) en integrale aanpak overlastgevende jeugdgroepen in Hilversum. Er is zeker problematiek, maar de jongeren zijn goed in beeld. Er wordt gewerkt aan de verbinding tussen zorg en veiligheid en het leveren van maatwerk voor de jongeren.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
21.021
-11
21.010
Realisatie
22.501
-44
22.457
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
1.479
-32
1.447
Het jaar 2021 wordt afgesloten met een € 1.396.000 nadeel op de uitvoering van de Jeugdwet. Het nadeel wordt m.n. verklaard door een stijging van verblijf plekken. In sommige gevallen kunnen de kosten hiervoor oplopen tot € 20.000 per maand per kind. Hierbij zijn uitschieters naar boven mogelijk. Ten tijde van RIB 2021-81, waarbij nog € 1,9 miljoen is af geraamd van het eerder verhoogde budget 2021 (Met AU mei-circulaire 2021 (RIB 2021-57) is budget met 2 miljoen verhoogd), was niet voorzien dat de stijging zo groot zou zijn.
Bij de regionale aanbesteding zijn er minder verblijfsplekken gecontracteerd met een tekort aan verblijfsplekken tot gevolg. Hierdoor is er meer gebruik gemaakt van buiten regionale zorgaanbieders. Bij het maken van prognoses leunen wij zwaar op data van de Regio Gooi en Vechtstreek waarin de buiten regionale zorgaanbieders niet in zijn opgenomen met als gevolg dat ten tijde van de RIB 2021-81 de buiten regionale lasten te laag zijn ingeschat.
Inmiddels is er een verplichtingenadministratie opgezet en worden er oplossingen gezocht om meer verblijf plekken regionaal te contracteren.