Ondersteunende stad

Maatwerkdienstverlening & zorg 18-

2.3.5. Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen

Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar). Door er vroeg bij te zijn, bijvoorbeeld door het versterken van de samenwerking met de scholen, worden intensievere zorgtrajecten bij jongeren voorkomen.

Activiteiten

Zorg dragen voor de aanwezigheid van praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen met als doel een beperking van de doorverwijzing naar relatief zware zorg.

Versterken van vroegsignalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet voor Jeugd en Gezin en jeugdwerkers.

Uitwerken van het regionaal transformatieplan Zorg voor de Jeugd naar concrete activiteiten en maatregelen.

Verstevigen van zorgstructuren rondom onderwijs, zoals de inzet en begeleiding van jongeren met Productief Leren en Onderwijs Zorgarrangementen.

Inzetten van passende jeugdhulp door betere screening en selectie bij de toegang via het Sociaal Plein en de Jeugdconsulent.

Monitoren van geïndiceerde jeugdhulp en –zorg (o.a. begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ-behandeling, dagbehandeling en verblijf).

Regie voeren op casussen waarbij er sprake is van onveiligheid, met behulp van de landelijke voorgeschreven multidisciplinaire aanpak (MDA++).

Terugdringen van overlast gevende jeugd, o.a. door persoonsgerichte aanpak.

Uitvoeren en actualiseren Visie en Agenda Jeugd 2019 – 2021.

Toelichting op activiteiten

Het aantal praktijkondersteuners GGZ Jeugd bij huisartsen is uitgebreid, er zijn nu drie praktijkondersteuners actief. Daarmee zijn er bij tweederde van de huisartspraktijken praktijkondersteuners aan het werk. Ook is er extra inzet voor Jeugd & Gezin en hebben extra preventieve activiteiten plaats gevonden, zoals cursussen/ondersteuning van ouders.

In het regionale rapport ‘Toekomst met perspectief’ is naast een weergave van de samenwerkingsafspraken met partners, ook de evaluatie van het Regionaal transformatieplan Zorg voor de Jeugd opgenomen.

De jeugdconsulenten bieden passende jeugdhulp. Ook in tijden van corona zijn huisbezoeken afgelegd en is er contact onderhouden met gezinnen. Medewerkers zijn getraind om nog beter het gesprek te voeren over passende zorg. Wanneer er sprake is van onveiligheid wordt er door de jeugdconsulent actief regie gevoerd. Een deel van de medewerkers is hiervoor opgeleid in de voorgeschreven multidisciplinaire aanpak (MDA++), echter wordt dit nog niet breed ingezet in de regio.
Voor jongeren die de openbare orde en veiligheid verstoren (dit blijkt onder andere uit meerdere politiecontacten) wordt er gewerkt met de persoonsgerichte aanpak (PGA Lokaal en PGA Top X, Zorg en Veiligheidshuis) en integrale aanpak overlastgevende jeugdgroepen in Hilversum. Er is zeker problematiek, maar de jongeren zijn goed in beeld. Er wordt gewerkt aan de verbinding tussen zorg en veiligheid en het leveren van maatwerk voor de jongeren.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

21.021

-11

21.010

Realisatie

22.501

-44

22.457

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

1.479

-32

1.447

Het jaar 2021 wordt afgesloten met een € 1.396.000 nadeel op de uitvoering van de Jeugdwet. Het nadeel wordt m.n. verklaard door een stijging van verblijf plekken. In sommige gevallen kunnen de kosten hiervoor oplopen tot € 20.000 per maand per kind. Hierbij zijn uitschieters naar boven mogelijk. Ten tijde van RIB 2021-81, waarbij nog € 1,9 miljoen is af geraamd van het eerder verhoogde budget 2021 (Met AU mei-circulaire 2021 (RIB 2021-57) is budget met 2 miljoen verhoogd), was niet voorzien dat de stijging zo groot zou zijn.

Bij de regionale aanbesteding zijn er minder verblijfsplekken gecontracteerd met een tekort aan verblijfsplekken tot gevolg. Hierdoor is er meer gebruik gemaakt van buiten regionale zorgaanbieders. Bij het maken van prognoses leunen wij zwaar op data van de Regio Gooi en Vechtstreek waarin de buiten regionale zorgaanbieders niet in zijn opgenomen met als gevolg dat ten tijde van de RIB 2021-81 de buiten regionale lasten te laag zijn ingeschat.

Inmiddels is er een verplichtingenadministratie opgezet en worden er oplossingen gezocht om meer verblijf plekken regionaal te contracteren.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25