Opgave van de stad
Duurzame stad
Hilversum is al een groene gemeente, maar staat voor een grote uitdaging om in de komende jaren nog groener te worden. In letterlijke zin betekent dat groener door het beschermen en uitbreiden van het groen dat de gemeente rijk is. Dit doen wij door initiatieven van bewoners te stimuleren en ondersteunen. Klimaatadaptatie en biodiversiteit zijn hierbij belangrijke thema’s. In figuurlijke zin heeft dat betrekking op de duurzaamheidsopgave waar we als gemeente voor staan, met name de energietransitie. Deze grote klus klaart de gemeente niet alleen. Alle inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en instellingen zijn hierbij nodig. De gemeente geeft het goede voorbeeld door grote stappen te zetten in het klimaatneutraal maken van de eigen organisatie. |
---|
Ambities
- Duurzaamheid en milieubeheerActiviteiten & Financiën Duurzaamheid en milieubeheer
1.4.1. Duurzaamheid en milieubeheer
We gaan vol inzetten op het aardgasvrij-klaar maken van woningen. We versnellen de energietransitie om uiterlijk in 2040 afscheid te nemen van het aardgas. Deze klus klaart de gemeente niet alleen. We doen dit samen met inwoners, ondernemers, vastgoed eigenaren, bouwers, investeerders, maatschappelijke organisaties én medeoverheden. Voor de voorziening van duurzaam opgewekte energie ligt de focus op ‘zon op dak’. Ondertussen werken wij in regioverband de concept Regionale Energiestrategie (RES) uit tot de RES 1.0, die onderdeel wordt van de Hilversumse Energietransitie. Een extra ambitie is om als gemeentelijke organisatie in 2022 klimaatneutraal te zijn. Er wordt toegewerkt naar de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor luchtkwaliteit in 2030 voor fijnstof en stikstofdioxide. Dat zorgt voor minder ziekte, minder sterfte en een betere kwaliteit van leven. Het Schone Lucht Akkoord maakt de omslag van het voornamelijk sturen op het voldoen aan Europese grenswaarden, naar het realiseren van gezondheidswinst voor iedereen.
Activiteiten
●
Vaststellen van het Programma Energietransitie Hilversum 2021-2025.
●
Uitvoeren van jaarplan Energietransitie Hilversum 2021:
- Stimuleren zonne-energie op daken, parkeerplaatsen en langs infrastructuur.
- Energiebesparing en isoleren stimuleren, o.a. door de samenwerking met de Hilversumse energiecoöperaties, doorontwikkelen regionaal energiedienstenbedrijf.
- Doorontwikkeling samenwerking met de stad (Hilversum100, Green Deals, Energiecoöperaties).
- Opstellen leidraad duurzame gebiedsontwikkeling.
●
Opstellen en vaststellen van de Transitievisie Warmte Hilversum:
- Opstellen van een routekaart aardgasvrije gemeente in 2040, waarbij inzicht gegeven wordt in alternatieve warmtevoorzieningen, met een indicatie van de kosten, voor kansrijke wijken tot 2030.
- Uitvoeren wijkaanpak Hilversumse Meent Aardgasvrij.
- Organiseren van de Buurtenchallenge om actieve betrokkenheid te creëren en aan te sluiten bij kansrijke initiatieven t.b.v. het aardgasvrij-klaar maken van de buurt.
●
Uitwerken Concept Regionale Energiestrategie (RES) tot de RES 1.0, om de realisatie van zonne-energie op daken, parkeerplaatsen en geluidsschermen te versnellen én kansrijke locaties voor zonne-energie nader te verkennen, waaronder vliegveld Hilversum.
●
Realiseren van een klimaatneutrale organisatie o.a. door het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
●
Doorvoeren van circulaire economie in alle nieuwe aanbestedingen en verbeteren van circulariteit binnen lopende contracten waar mogelijk.
●
Stimuleren van het verduurzamen van bedrijven en organisaties en een beroep doen op hun rol in de energietransitie. Zoals het inzetten van elektrische vervoersmiddelen voor het speciale doelgroepenvervoer door de regio Gooi en Vechtstreek.
●
Verkennen van de mogelijkheden om de gemeentelijke duurzaamheidsfondsen voor bewoners en maatschappelijke organisaties uit te breiden.
●
Meten van de luchtkwaliteit door de inzet van een Burgermeetnetwerk m.b.v. het dataplatform Open Hilversum (i.s.m. Smart City).
●
Actief inzetten op het verkrijgen van subsidies ter ondersteuning van duurzaamheidsprojecten.
●
Bijhouden van het bodeminformatiesysteem.
●
Administratief afronden van de laatste panden van de A-lijst Wet geluidhinder.
●
Sturen op de prestaties van de verbonden partij Omgevingsdienst Flevoland Gooi & Vechtstreek, die een aantal milieutaken voor de gemeente uitvoert.
●
Uitvoeren van energieaudits bij bedrijven ter uitvoering van de landelijke wet Milieubeheer.
●
Opstellen Schone Lucht Akkoord (SLA).
Toelichting op activiteiten
In 2021 is vanuit het programma energietransitie veel werk verzet. Uit het vaststellen van het landelijk klimaatakkoord vloeien er voor gemeenten tal van uitvoeringsverplichtingen voort. De belangrijkste heeft Hilversum in 2021 afgerond. Door de vaststelling van beleidskaders zoals de Regionale Energie Strategie (RES 1.0) en de Transitievisie Warmte (TVW) kan de gemeente Hilversum de komende jaren concrete stappen zetten in de duurzame opwek van energie en de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. Naast het zetten van kaders is de gemeente ook voortvarend aan de slag gebleven en gegaan met de uitvoering.
In 2021 zijn we begonnen met het in uitvoering brengen van (RES-)projecten gericht op de duurzame opwek van elektriciteit. Belangrijkste hiervan was de intensivering van de inzet van de Greendeal coaches Kantoren en Mediapark gericht op zon-op-grote-daken. Mede hierdoor zijn zonnepanelen geïnstalleerd op de belangrijkste daken op het Mediapark en is de aanzet gegeven voor het grootste zon-op-dak project in de regio, door de ondernemersvereniging Hilversum Zuid West. Een project in voorbereiding is zon-op-parkeren in Kerkelanden. Tevens worden de kansen onderzocht voor een zonneveld op het vliegveld en kleinschaliger zonnevelden in het buitengebied. Deze hebben een plek in de in 2021 afgesproken regionale ambitie om als regiogemeenten 20% van het elektragebruik te betrekken uit lokaal opgewekte bronnen.
Eind 2020 heeft de gemeente samen met betrokken stakeholders € 4,5 miljoen rijkssubsidie toegekend gekregen voor de uitvoering van de proeftuin aardgasvrije wijk Hilversumse Meent. Deze proeftuin is in 2021 opgestart met uitgebreide communicatie en participatie en een koploperstraject waardoor er in 2022 20-30 woningen daadwerkelijk van het aardgas gaan. De leerervaringen en oplossingen die hier met het in 2021 gestarte regionaal EnergieDienstenBedrijf (EDB) worden opgedaan en ontwikkeld, hebben betekenis voor heel Hilversum. Deze vormen namelijk de basis voor de ontwikkeling door het EDB van zogenaamde standaard arrangementen/totaalpakketten (isolatie en installatie) voor verschillende woningtypen. Het EDB heeft samen met de energiecoöperaties en het DuurzaamBouwloket een centrale rol in de realisatie van de warmtetransitie, door het begeleiden en ontzorgen van woningeigenaren van advies naar realisatie. Gezamenlijk zullen de door het EDB ontwikkelde totaalpakketten via collectieve acties actief worden aangeboden aan woningeigenaren. In de wijk Acaciapark e.o. is de eerste pilot hiermee in 2021 gestart.
De komende jaren zullen we dit netwerk van partners binnen de warmtetransitie nog verder versterken en afspraken maken over de gezamenlijke aanpak. Een goed voorbeeld hiervan is ook de gemeentelijke betrokkenheid bij diverse initiatieven in Hilversum, zoals de verkenning van VERken, HET en Liander naar een warmtenet in Kerkelanden. O.a. hiermee is in 2021 invulling gegeven aan het advies van de Rekenkamer om als gemeente nadrukkelijk regie te voeren. De Rekenkamer wees daarnaast op het belang van een directere relatie tussen doelen/ambities, middelen/ instrumenten, rollen/bevoegdheden en resultaten/effecten. Dit is opgepakt met het in overleg met de raad ontwikkelde Dashboard Energietransitie, dat in samenhang met het jaarprogramma meer inzicht biedt in deze relatie.
In de strijd tegen energiearmoede is er met de rijksbijdrage uit de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) extra inzet gepleegd op kleinere isolatiemaatregelen en energieadvies. In samenwerking hebben Hilverzon en HET in opdracht van de gemeente de uitvoering van de RREW opgepakt en hiervoor samen één ongedeelde werkorganisatie ingericht. In één jaar tijd is ruim 10% van de Hilversumse huishoudens bereikt. Daarnaast zijn de bestaande regelingen vanuit de gemeente zoals de duurzaamheidslening verbreed naar een Duurzaam Wonen Lening, waarmee het aantal leendoelen en -vormen ten behoeve van verduurzaming van de woning is verruimd.
In het jaarplan energietransitie 2022 is, na overleg met de raadscommissie, aangegeven dat dit jaarplan in de plaats komt van het eerder aangekondigde programma energietransitie Hilversum 2021-2025.
Over de redenen om vooralsnog niet aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord is de raad geïnformeerd middels collegebrief van 30 november 2021.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.588
-21
2.567
Realisatie
3.021
-369
2.652
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
433
-349
85
De ontvangen subsidies van het rijk (€ 301.000), betreffende de Proeftuin Aardgasvrije Wijken voor de Hilversumse Noordelijke Meent (PAW), Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) en Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) en twee subsidies van de provincie Noord-Holland voor aardgasvrije Meent en wijkwarmte Kerkelanden zijn ingezet ter dekking van de uitgevoerde activiteiten (228.000). Met het jaarplan energietransitie in 2022 wordt verder uitvoering gegeven aan deze projecten.
Met het jaarverslag 2019 is een herbestemmingsvoorstel goedgekeurd ten behoeve van het krediet duurzaamheidsmaatregelen gemeentelijke panden. Dit betreft een rendabel krediet: de investering zou moeten worden terugverdiend door huurverhoging of energiebesparing. Hiervoor is een stelpost opgenomen van € 70.000 in de begroting, zijnde een te realiseren verlaging van kosten. Gezien het feit dat de duurzaamheidsmaatregelen in 2021 niet konden worden doorgevoerd, zijn ook de besparingen niet gerealiseerd. Dit levert een nadeel op van € 70.000 in 2021.
- Openbaar groen en (openlucht) recreatieActiviteiten & Financiën Openbaar groen en (openlucht) recreatie
1.4.2. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Hilversum is een groene stad, omringd door prachtige natuur- en recreatiegebieden. De gemeente heeft het doel de hoeveelheid binnenstedelijk groen op peil te houden, op plekken te vergroten en waar mogelijk te verbinden met de omringende natuurgebieden. Er ligt ook een sterke nadruk op het vergroten van de biodiversiteit en het klimaatadaptief maken van de stad. Groeninitiatieven uit de buurten worden door de gemeente gestimuleerd en waar nodig begeleid. Het Goois Natuurreservaat blijft zorg dragen voor de natuurgebieden.
Activiteiten
●
Onderhouden van openbaar groen en daarbij participatie door bewoners in groenbeheer en onderhoud in buurten stimuleren en ondersteunen.
●
Actualiseren Groenbeleidsplan met betrekking tot biodiversiteit, natuurinclusief bouwen en klimaatadaptatie.
●
Actualiseren handboeken Hilversum Buiten.
●
Monitoren van de biodiversiteit in de wijken.
●
Actief deelnemen aan het GNR om ook in de toekomst de natuur en recreatiewaarden in natuurgebieden te vergroten en te ontwikkelen.
Toelichting op activiteiten
Ondanks de corona is er veel gebeurd op het gebied van Openbaar groen en (openlucht) recreatie. Het afgelopen jaar zijn bewoners nauw betrokken bij groenbeheer en onderhoud. En mooi voorbeeld hiervan is het vergroenen van verschillende pleinen in 1221. Verder is de biodiversiteit gemonitord in verschillende wijken. Er is aandacht voor het openbaar groen bij de ontwikkelingen in de in ontwikkeling zijnde projecten.
Daarnaast is het Beleid Natuurinclusief Bouwen geactualiseerd en unaniem door de raad vastgesteld. Dit beleidsplan gaat onder andere in op natuurinclusief bouwen. Het actualiseren van handboeken Hilversum Buiten is vertraagd en wordt waarschijnlijk gelijktijdig met de Omgevingsvisie opgepakt. Dit houdt in dat deze in 2022 of het eerste kwartaal van 2023 gerealiseerd zal zijn.
Gekeken naar recreatiewaarden in natuurgebieden, doet de gemeente actief mee in het GNR door onder andere deel uit te maken van het bestuur.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
6.660
-355
6.305
Realisatie
6.542
-328
6.215
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-117
27
-90
Het programma groen is uitgesteld in afwachting van de omgevingsvisie. Deze wordt in de loop van 2022 vastgesteld. Om in 2022 verdere uitvoering te geven aan de doorontwikkeling van het programma groen wordt aan de raad wordt voorgesteld om € 125.000 over te hevelen naar 2022.
In 2021 zouden 80 kastanjebomen vanwege de kastanjebloedingsziekte op de Johannes Geradtsweg vervangen worden. O.a. door het participatietraject heeft dit vertraging opgelopen. Om alsnog de kastanjebomen in 2022 te kunnen vervangen wordt een overheveling van € 107.250 naar 2022 aan de raad voorgesteld.
- RioleringActiviteiten & Financiën Riolering
1.4.3. Riolering
Het beheren en onderhouden van het riool is een omvangrijke gemeentelijke taak. Zeker nu klimaatverandering zorgt voor heftige buien en overstromingen en daarmee meer druk op het rioolstelsel. Een optimaal functionerend rioolstelsel met speciale aandacht voor klimaatadaptatie en duurzaamheid is ook in 2021 het uitgangspunt. Deze problematiek is meegenomen in het Gemeente Watermanagement Plan 2021-2026.
Activiteiten
●
Uitvoeren van het Gemeente Watermanagement Plan 2021-2026 (GWP).
●
Vervangen van 6,5 km in het rioolstelsel op jaarbasis, als onderdeel van 65 km vervangen tussen 2015 en 2025.
●
Beheren en onderhouden van het rioolstelsel. Binnen de bestaande mogelijkheden wordt klimaatadaptatie tegelijkertijd gerealiseerd.
●
Afronden Infiltratieveld Hilversum-Noord (4m diep, 35m lang) om het rioolstelsel minder te belasten.
●
Monitoren en bestrijden van overlast grond- en regenwater.
Toelichting op activiteiten
Het afgelopen jaar is er onderzoek gedaan naar infiltratievoorzieningen, ook zijn er gratis infiltratiekratten geleverd. Er is veel media aandacht en aandacht op scholen geweest voor watermanagement, onder andere door het plaatsen van slimme watertonnen en de klimaattuin bij de Intratuin. Deze acties dragen bij aan de realisatie van het Gemeente Watermanagement Plan 2021-2026.
In 2021 is ingezet op het vervangen, beheren en onderhouden van het rioolstelsel. Het vervangen van 6,5 km rioolstelsel gebeurd tegelijk met het vervangen van de wegen. Verder is er dit afgelopen jaar aandacht besteed aan het monitoren en bestrijden van overlast van grond- en regenwater. Dit is gedaan door op meerdere kritische plekken meters in het riool te instaleren. Dit zodat het riool nog verder verbeterd kan worden. Een andere activiteit voor 2021 was het afronden van het Infiltratieveld Hilversum, dit is in 2021 niet afgerond en vindt in 2022 of in 2023 plaats.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
5.199
-7.917
-2.718
Realisatie
5.793
-8.165
-2.372
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
594
-248
346
De nacalculatie van de in de rioolheffing betrokken lasten en baten en het daaruit voortvloeiende voor- of nadeel wordt verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Waar in de begroting 2021 rekening was gehouden met een onttrekking van € 1,2 miljoen, blijkt uit de nacalculatie dat er in werkelijkheid slechts € 477.000 onttrokken hoeft te worden. Ten opzichte van de raming is er een nadeel op de lasten van € 720.000. Dit wordt mede veroorzaakt door de systematiek van doorberekening van de personeelslasten (€ 287.000) aan de investeringen. Deze nieuwe systematiek was nog niet voldoende in onze begroting verwerkt. In het geval van de riolering betekent dit ook dat de investeringen hoger uitvallen en de hoogte van de spaarvoorziening riolering niet voldoende is om dit te dekken. Het voordeel dat is ontstaan als gevolg van deze kostentoerekeningsystematiek is nu onterecht ten gunste van de egalisatievoorziening gekomen terwijl de in 2021 gemaakte investeringen voor riolering niet volledig afgeboekt konden worden. Daarom stellen wij u voor om een bedrag € 287.000 (het voordeel als gevolg van kostentoerekening aan de investeringen) uit de egalisatievoorziening te onttrekken en dit bedrag in de spaarvoorziening te storten.
- AfvalActiviteiten & Financiën Afval
1.4.4. Afval
De Grondstoffen en Afvalstoffendienst (GAD) Gooi & Vechtstreek voert namens de gemeente de afvalinzameling en –verwerking uit bij de huishoudens. In 2021 komt er nieuw, regionaal beleid voor huishoudelijk afval voor de komende vijf jaar; het grondstoffenbeleid. De landelijke doelen voor de circulaire economie vormen het relevante beleidskader. De gemeente houdt via de begroting van de GAD toezicht op een effectieve en efficiënte afvalinzameling. Daarmee worden de tarieven voor afvalstoffenheffing voor de inwoner zo laag mogelijk gehouden.
Activiteiten
●
Vaststellen van nieuw grondstoffenbeleid 2021-2025 in regionaal verband.
●
Sturen op een goede en efficiënte uitvoering van de GAD.
Toelichting op activiteiten
De nieuwe grondstoffenvisie voor de regio Gooi en Vechtstreek is in 2021 vastgesteld, met een positieve zienswijze vanuit de gemeenteraad van Hilversum. In deze visie staat de overgang naar steeds meer circulair afvalbeheer centraal, binnen het kader om het huishoudelijk afvalbeheer voor de inwoners netjes en tegen een zo laag mogelijk tarief uit te voeren.
De uitvoering van de GAD scoort in de middenmoot van de landelijke afvalbenchmark, uitgevoerd door Rijkswaterstaat en de Nederlandse Vereniging van Reinigingsdiensten (NVRD), zie ook GAD meter 2020, gepubliceerd medio 2021. Deze benchmark is gebaseerd op gegevens uit 2019. De GAD scoort in de buurt van het gemiddelde voor de drie belangrijkste indicatoren; service, kosten en milieuprestaties. Het wordt steeds moeilijker om de tarieven voor de afvalstoffenheffing laag te houden. De kosten stijgen door toename van de verwerkingskosten, de benodigde investeringen om te voldoen aan de landelijke doelstellingen “Van Afval Naar Grondstof” en ook door de landelijke verbrandingsbelasting, terwijl de opbrengsten van ingezamelde grondstoffen tegenvallen op de (wereld)markt. Om de hogere kosten van de inzameling van huishoudelijk afval op te vangen is door het algemeen bestuur van de regio een bezuinigingsopgave vastgesteld voor de GAD voor de komende jaren.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.788
-10.994
-2.206
Realisatie
8.979
-11.066
-2.088
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
191
-72
118
Structureel is er een stelpost van € 250.000 begroot als te verwachten teruggave vanuit GAD. De teruggave vanuit GAD betreft echter € 77.000. De teruglopende inkomsten op de exploitatie levert een nadeel op van circa € 173.000.
- Economische havens en waterwegenActiviteiten & Financiën Economische havens en waterwegen
1.4.5. Economische havens en waterwegen
Beheren en onderhouden van de huidige havens en waterwegen (inclusief de sluis).
Activiteiten
●
Uitvoeren van regulier onderhoud van waterkeringen en afwatering, waarbij bij de vervanging van waterkeringen rekening wordt gehouden met natuurvriendelijke oevers.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden, met name baggerwerkzaamheden, conform het onderhoudsplan.
●
Onderhouden en bereikbaar houden van de binnenhavens en doorgaande waterwegen.
●
Beheren en onderhouden van schutsluis ’t Hemeltje en de vervanging van de technische installaties van de sluis afronden.
Toelichting op activiteiten
De verschillende onderhoudsactiviteiten voor economische havens en waterwegen in 2021 liggen op koers. Alleen de uitvoering van het regulier onderhoud van waterkeringen en afwatering loopt wat achter. Er wordt naar gestreefd om deze activiteit in 2022 wel te realiseren.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
375
-66
309
Realisatie
456
-48
408
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
81
18
99
Het in stand houden en onderhouden van de huidige natte infrastructuur heeft binnen de gestelde financiële kaders plaatsgevonden.