1.4.4. Afval
De Grondstoffen en Afvalstoffendienst (GAD) Gooi & Vechtstreek voert namens de gemeente de afvalinzameling en –verwerking uit bij de huishoudens. In 2021 komt er nieuw, regionaal beleid voor huishoudelijk afval voor de komende vijf jaar; het grondstoffenbeleid. De landelijke doelen voor de circulaire economie vormen het relevante beleidskader. De gemeente houdt via de begroting van de GAD toezicht op een effectieve en efficiënte afvalinzameling. Daarmee worden de tarieven voor afvalstoffenheffing voor de inwoner zo laag mogelijk gehouden. |
---|
Activiteiten
● | Vaststellen van nieuw grondstoffenbeleid 2021-2025 in regionaal verband. | |
---|---|---|
● | Sturen op een goede en efficiënte uitvoering van de GAD. | |
Toelichting op activiteiten
De nieuwe grondstoffenvisie voor de regio Gooi en Vechtstreek is in 2021 vastgesteld, met een positieve zienswijze vanuit de gemeenteraad van Hilversum. In deze visie staat de overgang naar steeds meer circulair afvalbeheer centraal, binnen het kader om het huishoudelijk afvalbeheer voor de inwoners netjes en tegen een zo laag mogelijk tarief uit te voeren. De uitvoering van de GAD scoort in de middenmoot van de landelijke afvalbenchmark, uitgevoerd door Rijkswaterstaat en de Nederlandse Vereniging van Reinigingsdiensten (NVRD), zie ook GAD meter 2020, gepubliceerd medio 2021. Deze benchmark is gebaseerd op gegevens uit 2019. De GAD scoort in de buurt van het gemiddelde voor de drie belangrijkste indicatoren; service, kosten en milieuprestaties. Het wordt steeds moeilijker om de tarieven voor de afvalstoffenheffing laag te houden. De kosten stijgen door toename van de verwerkingskosten, de benodigde investeringen om te voldoen aan de landelijke doelstellingen “Van Afval Naar Grondstof” en ook door de landelijke verbrandingsbelasting, terwijl de opbrengsten van ingezamelde grondstoffen tegenvallen op de (wereld)markt. Om de hogere kosten van de inzameling van huishoudelijk afval op te vangen is door het algemeen bestuur van de regio een bezuinigingsopgave vastgesteld voor de GAD voor de komende jaren. |
---|
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 8.788 | -10.994 | -2.206 |
Realisatie | 8.979 | -11.066 | -2.088 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 191 | -72 | 118 |
Structureel is er een stelpost van € 250.000 begroot als te verwachten teruggave vanuit GAD. De teruggave vanuit GAD betreft echter € 77.000. De teruglopende inkomsten op de exploitatie levert een nadeel op van circa € 173.000.