2.2.1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Alle kinderen hebben recht op gelijke ontwikkelkansen, daarom is er extra aandacht voor de kinderen met ontwikkelachterstanden. We willen ervoor zorgen dat kinderen met een mogelijke achterstand vroeg in beeld komen. Door voorzieningen op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en passend onderwijs te faciliteren en het gebruik hiervan te stimuleren voorkomen we achterstanden. We zien er op toe dat alle kinderen die achterstanden hebben bereikt worden. Hierdoor gaan kinderen goed voorbereid naar het basisonderwijs en ondervinden geen belemmeringen. Indien nodig kan ook tijdens de jaren op de basisschool extra ondersteuning aangeboden worden om problemen te voorkomen of verhelpen. |
---|
Activiteiten
● | Ondersteunen van peuterspeelzalen en kinderopvang bij het uitvoeren van activiteiten voor de voor- en/of vroegschoolse educatie (VVE) om achterstanden te voorkomen. | |
---|---|---|
● | Ondersteunen van ouders bij positief ouderschap. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de programma’s Instapje, Voor jou en je kind, Voorleesexpres en preventieve programma’s van Jeugd en Gezin. | |
● | Toetsen van maatwerkplannen voor kinderen in groep 1 en 2 ter voorkoming en bestrijding van achterstanden in samenwerking met onderwijs, kinderopvang en Jeugd en Gezin. | |
● | Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs en later van de overdracht naar het MBO. | |
● | Blijven versterken van de verbinding tussen passend onderwijs en onderwijs-zorg-combinaties in samenwerking met jeugdhulp/jeugdzorg. | |
● | Versterken van de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt, met name gericht op jongeren in een kwetsbare positie. | |
● | Opstellen van een Agenda Jongeren in de wijk. | |
● | Voortzetten en versterken van de samenwerking met de schoolbesturen. | |
● | Uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot leerlingenvervoer. | |
● | Bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven. | |
Toelichting op activiteiten
In 2021 heeft de coronacrisis een zware wissel getrokken op het onderwijs. Achterstanden namen toe, vooral bij leerlingen uit kansarme gezinnen. Toch zijn er, ondanks lockdowns en thuisonderwijs, samen met onderwijspartners mooie resultaten geboekt. In het voorjaar 2021 heeft de gemeenteraad de Hilversumse Educatieve Agenda 2021 – 2024 (HEA21) vastgesteld. De agenda heeft als doel om samen met ketenpartners bij te dragen aan de gezamenlijke uitvoering van drie ambities: Het afgelopen jaar is er met het realiseren van deze drie ambities een stevige start gemaakt. Zo is in het kader van de HEA21 samen met onderwijsprofessionals aandacht besteed aan overdrachtsmomenten binnen het onderwijs. Ook hebben we de verbinding tussen passend onderwijs en onderwijs-zorg-combinaties in samenwerking met jeugdzorg versterkt. Een aantal bestaande onderwijs-zorg-arrangementen is verlengd en een nieuw onderwijs-zorgarrangement opgezet, samen met de Mozarthof, school voor speciaal onderwijs. Verder hebben we een doorbraakbudget vrijgemaakt met daaraan gekoppeld een werkwijze om thuiszitten te voorkomen bij complexe casuïstiek. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt is verbeterd door met drie scholen voor het speciaal voortgezet onderwijs een plan te maken voor toeleiding naar de arbeidsmarkt. Eind 2021 heeft het college aanvullend op de HEA21 de NPO-Actieagenda Jeugd 2021-2022 vastgesteld, waarin staat aangegeven hoe we de rijksmiddelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) inzetten. Het doel van dit plan is om jongeren te laten deelnemen aan diverse activiteiten, op het gebied van sport, cultuur en huiswerkbegeleiding om achterstanden die zijn opgelopen door de coronacrisis tegen te gaan. Een ander resultaat in 2021 is een nieuw, regionaal convenant over eerste opvang onderwijs, met afspraken over onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers. Naast deze nieuwe impulsen, zijn er verschillende doorlopende activiteiten uitgevoerd. Zo is, conform de wettelijke verplichting die daarvoor geldt, ingezet op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) bij peuterspeelzalen en kinderenopvang. Hiermee is ongeveer 25% van de peuters bereikt. Het bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven vloeit voort uit de Wet educatie en beroepsonderwijs (Web). Het aantal taaltrajecten blijft achter. Dit heeft meerdere oorzaken. Een daarvan is de coronacrisis. Verder is gebleken dat inwoners met een taalachterstand niet eenvoudig te vinden zijn en ook niet uit zichzelf gemotiveerd zijn om aan hun taalachterstand te werken. In 2022 wordt de werkwijze aangepast om mensen in de doelgroep beter te bereiken. |
---|
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 6.373 | -3.844 | 2.529 |
Realisatie | 5.893 | -3.552 | 2.341 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -480 | 292 | -188 |
De ambities ten aanzien van onderwijsbeleid en leerlingzaken zijn binnen de financiële kaders uitgevoerd. Een deel van de Impulsgelden Voortgezet Speciaal Onderwijs is niet uitgegeven in 2021, derhalve wordt de raad voorgesteld om € 58.000 over te hevelen naar 2022. De impulsgelden worden ingezet om extra banenkansen te creëren voor kwetsbare jongeren.