Opgave van de stad
Kansrijke stad
Hilversum wil bijdragen aan gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind. Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van een kind. Daar waar de basisvoorzieningen zoals peuterspeelzalen, onderwijs, sport, cultuur en gezondheidszorg niet voldoende bijdragen aan deze kansen, bieden we aanvullende maatregelen. Door het voortzetten en versterken van de samenwerking met partners zoals schoolbesturen, peuterspeelzalen en kinderopvang bieden we ondersteuning en geven wij kinderen en hun ouders een steuntje in de rug. Daarnaast investeren wij in het verbeteren en vernieuwen van onderwijshuisvesting om deze verder toekomstbestendig te maken. |
---|
Ambities
- Onderwijsbeleid en leerlingenzakenActiviteiten & Financiën Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
2.2.1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Alle kinderen hebben recht op gelijke ontwikkelkansen, daarom is er extra aandacht voor de kinderen met ontwikkelachterstanden. We willen ervoor zorgen dat kinderen met een mogelijke achterstand vroeg in beeld komen. Door voorzieningen op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en passend onderwijs te faciliteren en het gebruik hiervan te stimuleren voorkomen we achterstanden. We zien er op toe dat alle kinderen die achterstanden hebben bereikt worden. Hierdoor gaan kinderen goed voorbereid naar het basisonderwijs en ondervinden geen belemmeringen. Indien nodig kan ook tijdens de jaren op de basisschool extra ondersteuning aangeboden worden om problemen te voorkomen of verhelpen.
Activiteiten
●
Ondersteunen van peuterspeelzalen en kinderopvang bij het uitvoeren van activiteiten voor de voor- en/of vroegschoolse educatie (VVE) om achterstanden te voorkomen.
●
Ondersteunen van ouders bij positief ouderschap. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de programma’s Instapje, Voor jou en je kind, Voorleesexpres en preventieve programma’s van Jeugd en Gezin.
●
Toetsen van maatwerkplannen voor kinderen in groep 1 en 2 ter voorkoming en bestrijding van achterstanden in samenwerking met onderwijs, kinderopvang en Jeugd en Gezin.
●
Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs en later van de overdracht naar het MBO.
●
Blijven versterken van de verbinding tussen passend onderwijs en onderwijs-zorg-combinaties in samenwerking met jeugdhulp/jeugdzorg.
●
Versterken van de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt, met name gericht op jongeren in een kwetsbare positie.
●
Opstellen van een Agenda Jongeren in de wijk.
●
Voortzetten en versterken van de samenwerking met de schoolbesturen.
●
Uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot leerlingenvervoer.
●
Bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven.
Toelichting op activiteiten
In 2021 heeft de coronacrisis een zware wissel getrokken op het onderwijs. Achterstanden namen toe, vooral bij leerlingen uit kansarme gezinnen. Toch zijn er, ondanks lockdowns en thuisonderwijs, samen met onderwijspartners mooie resultaten geboekt. In het voorjaar 2021 heeft de gemeenteraad de Hilversumse Educatieve Agenda 2021 – 2024 (HEA21) vastgesteld. De agenda heeft als doel om samen met ketenpartners bij te dragen aan de gezamenlijke uitvoering van drie ambities:
1. een goede start in het onderwijs;
2. een passende plek en tijdig de juiste hulp;
3. een geslaagde doorstroom en uitstroom.Het afgelopen jaar is er met het realiseren van deze drie ambities een stevige start gemaakt. Zo is in het kader van de HEA21 samen met onderwijsprofessionals aandacht besteed aan overdrachtsmomenten binnen het onderwijs. Ook hebben we de verbinding tussen passend onderwijs en onderwijs-zorg-combinaties in samenwerking met jeugdzorg versterkt. Een aantal bestaande onderwijs-zorg-arrangementen is verlengd en een nieuw onderwijs-zorgarrangement opgezet, samen met de Mozarthof, school voor speciaal onderwijs.
Verder hebben we een doorbraakbudget vrijgemaakt met daaraan gekoppeld een werkwijze om thuiszitten te voorkomen bij complexe casuïstiek. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt is verbeterd door met drie scholen voor het speciaal voortgezet onderwijs een plan te maken voor toeleiding naar de arbeidsmarkt.
Eind 2021 heeft het college aanvullend op de HEA21 de NPO-Actieagenda Jeugd 2021-2022 vastgesteld, waarin staat aangegeven hoe we de rijksmiddelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) inzetten. Het doel van dit plan is om jongeren te laten deelnemen aan diverse activiteiten, op het gebied van sport, cultuur en huiswerkbegeleiding om achterstanden die zijn opgelopen door de coronacrisis tegen te gaan. Een ander resultaat in 2021 is een nieuw, regionaal convenant over eerste opvang onderwijs, met afspraken over onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers.
Naast deze nieuwe impulsen, zijn er verschillende doorlopende activiteiten uitgevoerd. Zo is, conform de wettelijke verplichting die daarvoor geldt, ingezet op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) bij peuterspeelzalen en kinderenopvang. Hiermee is ongeveer 25% van de peuters bereikt.
Daarnaast zijn subsidies verstrekt voor programma’s gericht op positief ouderschap en maatwerkplannen getoetst voor kinderen in groep 1 en 2 ter voorkoming en bestrijding van achterstanden. Tot slot is de wettelijke taak t.a.v. leerlingenvervoer uitgevoerd.Het bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven vloeit voort uit de Wet educatie en beroepsonderwijs (Web). Het aantal taaltrajecten blijft achter. Dit heeft meerdere oorzaken. Een daarvan is de coronacrisis. Verder is gebleken dat inwoners met een taalachterstand niet eenvoudig te vinden zijn en ook niet uit zichzelf gemotiveerd zijn om aan hun taalachterstand te werken. In 2022 wordt de werkwijze aangepast om mensen in de doelgroep beter te bereiken.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
6.373
-3.844
2.529
Realisatie
5.893
-3.552
2.341
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-480
292
-188
De ambities ten aanzien van onderwijsbeleid en leerlingzaken zijn binnen de financiële kaders uitgevoerd. Een deel van de Impulsgelden Voortgezet Speciaal Onderwijs is niet uitgegeven in 2021, derhalve wordt de raad voorgesteld om € 58.000 over te hevelen naar 2022. De impulsgelden worden ingezet om extra banenkansen te creëren voor kwetsbare jongeren.
- OnderwijshuisvestingActiviteiten & Financiën Onderwijshuisvesting
2.2.2. Onderwijshuisvesting
Het bieden van voldoende duurzame en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voorgezet, speciaal en internationaal onderwijs.
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het onderwijshuisvestingsprogramma 2021.
●
Uitvoeren van het integraal huisvestingsplan (IHP), met afspraken over monumentale gebouwen, frisse scholen, duurzaamheid (stimuleren verduurzamen schoolgebouwen) en bewegingsonderwijs.
●
Uitwerken van de in het IHP vastgelegde afspraken over de onderhoudstoestand, financiering en multifunctioneel gebruik van gymnastieklokalen.
●
Voorbereiden van de uitbreiding van internationaal onderwijs.
Toelichting op activiteiten
We hebben uitvoering gegeven aan het Onderwijshuisvestingsprogramma 2021. Dit programma hangt nauw samen met het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Het IHP is in beweging. Gestaag krijgen de huisvestingsprojecten meer vorm. Het blijft een intensief traject vanwege onder andere wisselende leerlingaantallen, groeiende ambities van zowel de gemeente als de schoolbesturen en de toenemende bouwkosten.
Op 22 december 2021 heeft het college de gemeenteraad per brief geïnformeerd over de voortgang van diverse huisvestingsprojecten en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en monumentale gebouwen. Ook is de verordening onderwijshuisvesting 2022 geactualiseerd die mede als doel heeft het IHP juridisch te borgen.
Met het uitwerken van de in het IHP vastgelegde afspraken over de onderhoudstoestand, financiering en gebruik van gymnastieklokalen is gestart. Er zijn verkennende gesprekken gevoerd met schoolbesturen. Aan het nieuwe college wordt voorgelegd of zij de behoefte hebben aan een exploitatieonderzoek naar gymzalen. Ook de voorbereiding van de uitbreiding van internationaal onderwijs loopt, maar is afhankelijk van de ontwikkeling van het Arenapark.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.633
-544
8.088
Realisatie
8.528
-481
8.047
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-105
64
-41
Het bieden van voldoende duurzame, voldoende ruime en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voorgezet, speciaal en internationaal onderwijs en het stimuleren van multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen heeft plaatsgevonden binnen de gestelde financiële kaders.
- Openbaar basisonderwijsActiviteiten & Financiën Openbaar basisonderwijs
2.2.3. Openbaar (basis)onderwijs
Uitvoeren van de wettelijke taak door het toezicht houden op het openbaar basisonderwijs op basis van het “Convenant extern toezicht op het openbaar primair onderwijs” dat gesloten is tussen de Gemeente Hilversum en STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum.
Activiteiten
●
Zorgdragen voor informatievoorziening aan de gemeenteraad over de werkzaamheden en de financiële stand van zaken van STIP.
●
Het beoordelen van de continuïteit van het openbaar onderwijs in Hilversum door middel van bestuurlijk overleg met STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum.
●
Beoordelen en goedkeuren van de begroting en jaarrekening van het gemeentelijk Gymnasium door de gemeenteraad.
●
Voeren van bestuurlijk overleg met het gemeentelijk Gymnasium.
Toelichting op activiteiten
De genoemde activiteiten zijn uitgevoerd. Daarbij heeft de gemeenteraad een statutenwijziging voor STIP vastgesteld en is een statutenwijziging voor het Gymnasium voorbereid voor besluitvorming. Verder zijn nieuwe bestuursleden voor het gemeentelijk Gymnasium en leden van de raad van toezicht voor STIP benoemd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
Realisatie
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)