Mooie stad

Wonen en bouwen

1.1.2. Wonen en bouwen

Samen met marktpartijen en woningcorporaties realiseren we de bouwopgaven van Hilversum. De gemeente heeft een stimulerende rol dit mogelijk te maken.

Activiteiten

Opstellen en vaststellen van een Woonvisie.

Stimuleren en faciliteren van de uitbreiding van de woningvoorraad tot de gewenste 1000 extra woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens.

Overleggen met woningcorporaties om te komen tot prestatieafspraken.

Stimuleren en faciliteren van het op peil houden van de sociale woningvoorraad en het verhogen van het aanbod van middenhuurwoningen.

Ruimte bieden aan nieuwe woon- en verblijfsvormen voor starters, internationale kenniswerkers, studenten en ouderen.

Doorontwikkelen van een (regionale) samenwerkingstafel met woningcorporaties en marktpartijen voor het realiseren van de bouwopgaven.

Mede uitvoeren van het project senioren Wooncoach en daarmee bijdragen aan goed wonen voor senioren, doorstroming op de sociale huurmarkt en signaleren van eenzaamheid en zorgbehoeften.

Toezicht houden op bouwen en wonen.

Actueel houden van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).

Behandelen van aanvragen omgevingsvergunningen.

Aanpassen van de werkprocessen rondom omgevingsvergunningen in lijn met de Omgevingswet.

Aansluiten op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Toelichting op activiteiten

In 2021 was er verminderde ambtelijke capaciteit op wonen. De raad is daarover geïnformeerd. Hierdoor konden o.a. de beide opgestarte Flexwonen-trajecten en nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties niet afgerond worden. Met het Regionale Woonakkoord en de Woonvisie Hilversum zijn in 2021 de belangrijkste kaderstellende visies vastgesteld.

Als mede-uitvoerder van het project senioren Wooncoach droeg de gemeente bij aan de doorstroming op de sociale huurmarkt en het signaleren van eenzaamheid en zorgbehoeften. Door de coronapandemie liepen de huisbezoeken vertraging op. Ook het toezicht op bouwen en wonen, middels huisbezoeken, is vanwege die reden beperkt uitgevoerd. Meldingen zijn wel opgepakt. Het convenant Woonfraude is in 2021 afgesloten. Hiermee is ook invulling gegeven aan de voorbeeldfunctie voor buurtgemeenten.

In 2021 is de Taskforce betaalbare woningbouw opgericht. Dit betreft de samenwerking en afstemming tussen de gemeente en regionale woningcorporaties om de bouwopgave voor betaalbare woningbouw verder te brengen. De Taskforce draagt bij aan de ambitie om samen te werken met lokale marktpartijen. De ambitie om naast de Taskforce, ook via een samenwerkingstafel met regionale woningcorporaties en marktpartijen samen te werken, bleek niet haalbaar. Dit komt door het feit dat de gesprekspartners te wisselend zijn: er is een groot aantal kleinere ontwikkelaars en de samenstelling van de marktpartijen wisselt. De gemeente is wel in goed overleg met woningcorporaties binnen Hilversum (de Taskforce betaalbare woningbouw).  

In 2021 is opnieuw sprake van een toename van het aantal aanvragen voor omgevingsvergunningen (44% stijging ten opzichte van 2019) en adviezen. Ook de doorloop van aanvragen uit 2020 naar 2021 (aanvraag ingediend in 2020 en afgehandeld naar 2021) is groot. De oorzaak ligt in de toename van een aantal initiatieven en de complexiteit van de plannen. Ook ten tijde van de coronacrisis is het niveau van de dienstverlening op peil gebleven.  

De voorbereidingen voor de Omgevingswet en het digitaal stelsel zijn op koers en de verwachting is nu om in maart live te gaan. De vertraging in aansluiting bij het Digitaal Stelsel Omgevingswet komt door problemen met de automatisering bij het Rijk.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

4.135

-3.274

861

Realisatie

5.001

-3.333

1.668

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

867

-59

807

Met RIB 2021-84 heeft het college de raad geïnformeerd over de toename van aanvragen voor omgevingsvergunningen over de verwachte meeropbrengst van € 1.000.000. In Turap II is abusievelijk de begroting alleen aangepast voor extra baten voor € 560.000.  De realisatie van de extra capaciteit voor de afhandeling wijkt daarom nadelig met € 450.000 af van de begroting.

De verwachte extra inkomsten van de omgevingsvergunningen blijven achter ten opzichte van de RIB 2021-84. Reden hiervan is dat aanvragen van een paar grote bouwprojecten, waaronder het Carolahuis, in 2022 zullen worden afgewikkeld

Als gevolg van de vertraging van de omgevingswet is de bezuiniging ‘welstandvrij’ van € 150.000 niet gerealiseerd. Daarnaast zijn de lasten voor het publiceren van de vergunningen hoger dan begoot (€60.000). Voor 2021 resulteert dit een totaal nadeel van € 210.000.

Door de gestegen bouw- en vernieuwingsactiviteiten en toegenomen complexiteit van de plannen waren de kosten voor de Commissie inclusief specialistische kennis en advisering voor 2021 te laag geraamd(€ 115.000). In de begroting 2022 is dit gerepareerd.

Als gevolg van vertragingen bij de uitvoering van de woonvisie en het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties is het beschikbare budget niet geheel uitgegeven. Om de prestatieafspraken en de woonvisie te realiseren wordt de raad voorgesteld om het resterende budget van € 65.000 over te hevelen naar 2022.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 17:29:25 met de export van 05/25/2022 17:11:25