Opgave van de stad
Bereikbare stad
Hilversum is door haar centrale ligging en goede verbindingen met de rest van Nederland een gewilde plaats om in te wonen en te werken. Daardoor is de mobiliteit in en om de stad relatief groot. Een goede bereikbaarheid is essentieel om een aantrekkelijke woon-werk gemeente te zijn. De toenemende verkeersdruk zorgt er echter voor dat dit in gevaar komt. De bereikbaarheid en verkeersveiligheid van Hilversum zijn daarom een blijvend aandachtspunt. Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn voor voetgangers, fietsers, trein- en busreizigers en automobilisten. De opgave van de stad is om zowel bereikbaarheid van buiten als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren door het aanpakken van verschillende knelpunten. De Mobiliteitsvisie is het instrument om de juiste balans tussen de verschillende vormen van vervoer uit te werken. De coronacrisis heeft mogelijk (lange termijn) effecten op de bereikbaarheid van en bewegingsmogelijkheden in de stad. De precieze gevolgen zijn nog onbekend. |
---|
Ambities
- Verkeer en vervoerActiviteiten & Financiën Verkeer en vervoer
1.3.1. Verkeer en vervoer
Verbetering van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de doorstroming en het stimuleren van fiets en openbaar vervoer.
Activiteiten
●
Vaststellen van de Mobiliteitsvisie en het uitvoeringsprogramma, in lijn met de Omgevingsvisie, met aandacht voor: stimuleren elektrisch vervoer, stimuleren van fietsgebruik, werken aan snel- door- en hoofdfietsroutes, transferialocaties, stedelijke distributie, inrichting routes naar OV-knooppunten, innovatieve parkeeroplossingen, gebruik van technologie, doorstroming verbeterende maatregelen en het benutten van wegwerkzaamheden voor oplossingen voor onder andere klimaatadaptatie.
●
Uitvoeren van het regionale plan Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek, ondersteund door subsidies van de provincie Noord-Holland.
●
Uitvoeren en evalueren van het project nachttrein naar Amsterdam en Utrecht in samenwerking met de NS.
●
Onderzoeken van mogelijk extra te nemen maatregelen bij de implementatie van het nieuwe vervoersplan van concessiehouder Transdev voor het busvervoer in de regio Gooi en Vechtstreek.
●
Afronden van de werkzaamheden die alle bushaltes toegankelijk maken voor mindervaliden.
●
Uitvoering door de provincie Noord-Holland van grote werkzaamheden inzake HOV in ’t Gooi, waaronder de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en de natuurbrug.
●
Stimuleren van de uitbreiding van het aantal elektrische laadpalen, met name op locaties die veel publiek trekken, in samenwerking met MRA-Elektrisch.
●
Uitwerken van de variant ‘Overweg dicht voor autoverkeer’ bij de Kleine Spoorbomen.
●
Aanpakken van verkeersonveilige situaties. Als gevolg van de afronding van de Top 10 wordt gestart met een nieuwe reeks.
●
Voorbereiden op uitvoering van het opheffen van de niet actief beveiligde spoorwegovergang (NABO) Maartensdijkseweg.
●
Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
●
Vervangen van bestaande verkeersregelinstallaties naar intelligente-verkeersregelinstallaties (i-VRI).
●
Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd vervangen door LED-verlichting.
●
Gefaseerd vervangen van geluidsreducerend asfalt op de buitenring.
●
Beheren van de objecten ten behoeve van de verkeersmaatregelen (verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering).
●
Inspecteren, beheren en onderhouden van de civieltechnische kunstwerken (bruggen en tunnels).
●
Uitvoeren van de gladheidsbestrijding conform het Gladheidsbestrijdingsplan.
●
Uitvoeren van de straatreiniging conform het handboek Hilversum Buiten.
●
Reguleren, faciliteren en uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de gemeentelijke riolering.
●
Verlenen van vergunningen voor het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.
●
Verlenen van vergunningen ten behoeve van kabels en leidingen in gemeentelijk grond.
Toelichting op activiteiten
De Mobiliteitsvisie 2040 met de titel ‘Hilversum: de stad voor groene, duurzame en innovatieve mobiliteit’ is in 2021 vastgesteld en in lijn met dat besluit wordt er gewerkt aan het uitvoeringsprogramma. De eerste fase van het uitvoeren van het regionale plan Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek is van start gegaan. Dit is ondersteund door subsidies van de provincie Noord-Holland.
Het project nachttreinen naar Amsterdam en Utrecht is in eerste instantie uitgesteld vanwege de coronapandemie (daardoor was een evaluatie uiteraard niet mogelijk). Er wordt onderzocht hoe er in de komende jaren invulling gegeven kan worden aan dit project.
Het toegankelijk maken van bushaltes voor mindervaliden wordt gedaan op basis van subsidies van de provincie Noord-Holland. De kosten voor dit project zijn afgelopen jaren fors gestegen. Voor een aantal bushaltes is nog geen subsidie ontvangen, deze worden in de toekomst toegankelijk gemaakt zodra de subsidie beschikbaar is.
De voorbereiding van het opheffen van de niet actief beveiligde spoorwegovergang (NABO) Maartensdijkseweg ligt op koers, de uitvoering vindt in 2022 plaats. Het aanleggen van een tunnel in plaats van de overgang past binnen de begroting.
Elk jaar worden een aantal bestaande verkeersregelinstallaties vervangen met intelligente-verkeersregelinstallaties (i-VRI). Dit is een langlopend project waarin de opdracht voor 2021 is uitgevoerd. Het onderhouden van de openbare verlichting en het gefaseerd vervangen daarvan door LED-verlichting is eveneens een langlopend project.
Noemenswaardig is tevens het project verkeersonderzoek Gijsbrecht van Amstelstraat, dit project vergde een grote tijdsinvestering. Naar aanleiding van de wensen van de stichting Ondernemersfonds De Gijsbrecht en de politiek is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en beperkingen van een andere inrichting van de Gijsbrecht van Amstelstraat en het effect hiervan op de doorstroming. Daarnaast is veel tijd besteed aan het onderzoek naar kortetermijnmaatregelen wat betreft de verbetering van de doorstroming op de Johannes Geradtsweg. In overleg met de buurt en bestuurders zijn maatregelen gekozen en in uitvoering genomen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
15.139
-946
14.193
Realisatie
15.190
-1.466
13.723
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
50
-521
-470
In 2021 heeft de gemeenteraad van Hilversum de mobiliteitsvisie vastgesteld. De resultaten van de deelonderzoeken worden in 2022 verwacht. Aan de raad wordt voorgesteld om € 275.000 over te hevelen naar 2022. Anderzijds was het proces van inspraak en participatie vanwege corona tijdsintensiever c.q. de samenhang met de vertraagde omgevingsvisie behouden moest blijven. Met als gevolg een nadeel van € 68.000.
De winterperiode begin 2021 is qua weersomstandigheden bovengemiddeld streng geweest. De preventieve en curatieve maatregelen, vorstschade aan de asfaltwegen en het eerder uitvoeren van groot onderhoud aan het Dode Eind hebben geleid tot een nadeel van € 500.000.
In 2021 zijn meer werkzaamheden uitgevoerd aan ondergrondse voorzieningen. Dit heeft geresulteerd in € 348.000 extra inkomsten. De extra kosten voor herstel van straatwerk bedroegen € 205.000. Het verschil tussen de extra baten en de extra lasten betreft een vergoeding voor versnelde achteruitgang van de verharding als gevolg van deze werkzaamheden (degeneratievergoeding).
Voorbereidende werkzaamheden t.b.v. HOV zijn vertraagd. Gevolg is dat de in 2021 geplande uitvoering doorschuift naar eerste helft 2022. Dit heeft geresulteerd in een voordeel op de lasten van € 381.000. Aangezien alle kosten worden vergoed door de provincie Noord-Holland, is aan de batenkant een nadeel ter hoogte van hetzelfde bedrag.
De planvorming variantenstudie fietsenstalling, in samenwerking met ProRail, duurt langer dan oorspronkelijk voorzien. In 2021 is het schetsontwerp gemaakt. De uitwerking naar een aanbestedingsdossier is verschoven naar 2022. Dit resulteert tot voordeel van € 212.000. Aan de raad wordt voorgesteld om € 212.000 over te hevelen naar 2022.
Vanwege covid 19 maatregelen is in 2021 aan het project nachttrein geen uitvoering gegeven met als gevolg een voordeel van € 160.000.
Ter voorbereiding van het Stationsgebied zijn meerdere opdrachten opgestart waarvan de uitvoering doorloopt naar 2022. Zo heeft de extra participatie van stakeholders en de beschikbare capaciteit in- en extern er toe geleid dat onder andere de communicatie opdracht voor de branding zowel later in het jaar is gegeven als tot uitvoering is gekomen. Ook loopt de opgave rondom uitbreiding van de stationshal door in 2022. Hierdoor is op het voorbereidingsbudget een voordeel ontstaan van € 94.000. Aan de raad wordt voorgesteld om dit voordeel over te hevelen naar 2022.
In oktober 2021 is het raadsbesluit genomen over de Kleine Spoorbomen en gerelateerde mobiliteitsopdrachten. Voorbereidingskosten konden vanaf dat moment ten laste van dat krediet worden gebracht. Hierdoor resteert op het voorbereidingsbudget in de exploitatie een voordeel van € 74.000.
Er zijn diverse werkzaamheden o.a. aan verkeersinstallaties uitgevoerd waarvoor vergoedingen vanuit derden zijn ontvangen. Dit levert een voordeel op van € 97.000. Kleine aanpassingen (>50.000 euro) ten behoeve van infrastructurele maatregelen worden niet ten laste van een van de kredieten gebracht (conform de financiële verordening 2018). Dit leidt tot een nadeel van € 64.000.
Het 'verledden' van de openbare verlichting (inmiddels 60% LED) en anderzijds het ontkoppelen van portiekverlichting hebben geleid tot een afname van het energieverbruik. Er is sprake van een voordeel van € 88.000 op het verbruik van energie.
- ParkerenActiviteiten & Financiën Parkeren
1.3.2. Parkeren
We streven naar een evenwichtige parkeerbalans en het effectief gebruik van parkeerplaatsen ter bevordering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum, werklocaties en buurten. Het gebruik van parkeerplaatsen wordt gereguleerd door het toepassen van parkeertarieven
Activiteiten
●
Implementeren van besluitvorming in Q4 2020 over verlaagde parkeernormen rondom OV-knooppunten.
●
Ontwikkelen naar data-gestuurd parkeertoezicht door verder digitaliseren van de handhaving.
●
Uitvoeren van de driejaarlijkse stadsbrede parkeertelling
●
Begeleiden en monitoren van het uitbesteedde werk aan verbonden partij Parkeerservice voor de handhaving op parkeren.
●
Mogelijk uitbreiden van gereguleerd parkeren op initiatief van en in overleg met de buurt.
●
Onderhouden van parkeervoorzieningen, waarbij technische innovaties worden onderzocht bij de vervanging van de verouderde installaties.
●
Verlenen van parkeervergunningen en ontheffingen.
Toelichting op activiteiten
De nota verlaagde parkeernormen rondom ov-kooppunten is vastgesteld en wordt gebruikt op diverse ontwikkellocaties. Het opstarten van data-gestuurd parkeertoezicht door het verder digitaliseren van de parkeerketen ligt op koers, hier vallen o.a. het aanpassen van parkeerautomaten en de invoering van de Parkeermonitor onder. De afronding vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022. Het uitvoeren van de driejaarlijkse stad brede parkeertelling is uitgesteld vanwege de coronapandemie. Vanwege de geldende beperkingen rondom de pandemie zijn de uitkomsten van een telling niet representatief er is daarom bewust gekozen dit niet nu te doen. De uitvoering vindt plaats in februari 2022.
Het uitbreiden van gereguleerd parkeren is op initiatief van en in overleg met de buurt op diverse plekken ingevoerd, o.a. op de Albertus Perkstraat. Voor een aantal andere locaties is een traject opgestart (bijvoorbeeld de Vitusbuurt). De gemeente kan hierin geen initiatief nemen, dit komt vanuit de buurt zelf.
Parkeergarage Goudriaan was sterk vervuild en verpauperd. Er is apart budget vrijgemaakt voor het opschonen van de garage. Dit is bijna gereed.
Het verlenen en verlengen van parkeervergunningen en ontheffingen liep door tijdens de coronapandemie. Verder heeft de coronapandemie fors effect gehad op de parkeerinkomsten van de gemeente.
Additionele op koers liggende projecten zijn: de advisering op omgevingsvergunningen en projecten, de behandeling van bezwaar- en beroepszaken en het vaststellen van de rol van de ‘Programmamanager Parkeren’, de werving daarvoor is inmiddels afgerond. Noemenswaardig zijn verder de actualisatie van onderdelen van het parkeerbeleid met beperkte impact en de actualisatie locaties en regels inzake Parkeren Op Eigen Terrein (POET). De afronding van deze twee laatste projecten vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.082
-4.754
-672
Realisatie
4.160
-4.940
-780
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
78
-186
-108
Middels de RIB 2021-31 en 83 is de raad geïnformeerd over de parkeerinkomsten incl. naheffingen parkeeropbrengsten als gevolg van de coronacrisis. De vooraf ingeschatte en gemelde nadelen als gevolg van de coronapandemie vielen in de praktijk lager uit, hetgeen resulteerde in een voordeel van € 38.000. Het resterende bedrag vloeit terug in de reserve Covid 19.
Het uitvoeren van de driejaarlijkse stad-brede parkeertelling is uitgesteld vanwege de coronapandemie. De uitvoering vindt plaats in februari 2022. Aan de raad wordt voorgesteld om het voordeel van € 50.000 over te hevelen naar 2022.