Gemeenschappelijke regeling
- Regio Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2020 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 1 juli 2020). Deze is per 1 januari 2021 in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal Wethouder Voorink een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt. In 2022 zal als gevolg van het uittreden van Weesp de gemeenschappelijke regeling worden aangepast.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 37,7 mln
€ 39,8 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0 na mutatie reserves
€ 930.000 voordeel na mutatie reserves (€ 2,3 mln voordeel vóór mutaties reserves)
Toelichting
Het financieel resultaat 2021 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021. Het resultaat 2021 (€ 930.000 voordeel) bestaat uit € 0,1 mln verlies bij de GAD en ruim € 1 mln voordeel bij de overige bedrijfsonderdelen.
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op de jaarstukken 2020. Het resultaat 2020 (€ 0) is voor € 0,3 mln verlies bij de GAD gerealiseerd (waarvan € 0,9 mln voordeel kapitaallasten, € 1,1 mln nadeel loonkosten, € 0,1 mln nadeel overig) en € 0,3 mln voordeel overige bedrijfsonderdelen.
De bijdragen 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de begrotingen 2020 en 2021 en bestaat uit € 15,8 mln (2020: € 15,4 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 24,0 mln (2020: € 22,3 mln) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 15,8 mln (2020: € 15,4 mln) gemeentelijke bijdrage is € 8,9 mln (2020: € 8,5 mln) voor de GAD. De begroting 2021 van de Regio GV bedraagt circa € 87,7 mln (realisatie 2020: € 105,6 mln).Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 11,0 mln
€ 13,7 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 62,1 mln
€ 63,8 mln
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021.
Het EV 2021 bestaat uit: resultaat: € 0,9 mln (2020: € 0) , algemene reserve: € 1,2 mln (2020: € 1,2 mln) , bestemmingsreserves: € 11,6 mln (2020: € 9,8 mln).
Het VV 2021 bestaat uit: lang VV: € 36,5 mln (2020: € 31,3 mln), voorzieningen: € 1,4 mln (2020: € 1,4 mln), overlopende passiva: € 20,0 mln (2020: € 17,2 mln), overig kort VV: € 5,9 mln (2020: € 12,2 mln) .Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is.
Als gevolg van de herindeling met Amsterdam zal de gemeente Weesp na 48 jaar per maart 2022 geen onderdeel meer uitmaken van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek. De Regio sluit in 2021 met Amsterdam dienstverleningsovereenkomsten voor de inzameling van huishoudelijk afval, jeugdgezondheidszorg en leerplicht. Met deze overeenkomsten beogen Amsterdam en de Regio Gooi en Vechtstreek langdurig continuïteit van dienstverlening te realiseren voor inwoners uit Weesp. De overige taken en diensten van de Regio worden per 1 januari 2022 of per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Amsterdam.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2022 de volgende risico's. Tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,6 mln staat een weerstandscapaciteit van ruim € 1,2 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 0,75 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de loonkosten en de arbeidsgerelateerde kosten samen ruim € 521.000, en diverse risico's bij de GAD € 370.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 8,3 mln
€ 8,6 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 927.471 voordeel
€ 991.659 voordeel
Toelichting
Het financieel aandeel 2020 is gebaseerd op de in de Hilversumse jaarstukken 2020 verwerkte boekingen.
Het financieel aandeel 2021 is gebaseerd op de begroting 2021 van de Veiligheidsregio.
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op de jaarstukken 2020 van de Veiligheidsregio.
Het financieel resultaat 2021 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021 van de Veiligheidsregio.Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% van de kosten. Voor 2021 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 8.055.635 (2020: € 7.781.170), Bijdrage Bevolkingszorg € 130.823 (2020: € 128.218), Bijdrage huisvesting € 379.457 (2020: € 385.991). Daarnaast is in het financieel aandeel 2020 verwerkt € 30.000 voor wijkbrandweer.
Het totaal van de exploitatie 2021 (baten) bedraagt € 31,1 mln (2020: € 27,9 mln).
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,3 mln
€ 4,8 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 15,7 mln
€ 32,2 mln
Toelichting
De cijfers per 31-12-2020 en 31-12-2021 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Evaluatie Wet op de Veiligheidsregio’s: De Wet veiligheidsregio’s (Wvr) is nu tien jaar van kracht. In opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn doeltreffendheid en effecten van de Wvr geëvalueerd. Dit heeft eind 2020 geresulteerd in een rapport met adviezen. De besluitvorming naar aanleiding van deze adviezen moet nog plaats vinden. Wat de feitelijke impact is van de in het rapport gegeven adviezen is nog onduidelijk. Het proces zit op dit moment nog in de evaluatie- en adviesfase. Als veiligheidsregio is onze invloed op dit onderwerp beperkt en is er een grote afhankelijkheid van de besluitvorming door de overheid.
Werkgeversvereniging landelijke brandweer: Het is belangrijk dat de veiligheidsregio’s en vakbonden ook in de toekomst collectieve arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de veiligheidsregio’s kunnen vaststellen, waardoor alle veiligheidsregio’s niet afzonderlijk over de arbeidsvoorwaarden van hun personeel hoeven te overleggen in de lokale GO’s. Hiervoor dient de gemeenschappelijke regeling (GR) van VRGV gewijzigd te worden. Besluitvorming in het college heeft in april 2021 plaatsgevonden en op 30 juni heeft het Algemeen Bestuur ingestemd om deel te nemen aan de werkgeversvereniging (verslag AB VRGV 30 juni 2021).
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 42% aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de jaarstukken 2021 noemt de Veiligheidsregio als grootste risico Taakdifferentiatie brandweerpersoneel (€ 1,2 mln).
In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat er objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. In de eerste helft van 2022 zal er meer duidelijkheid komen in de gevolgen van taakdifferentiatie. Als VRGV hebben we geen invloed op het vervolgtraject dat gelopen wordt met de betrokken partijen (werkgevers, werknemers en het ministerie van Justitie en Veiligheid). Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij de VRGV een minimaal risico is van € 2.000.000 per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door taakdifferentiatie volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt de VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat vanaf 2023 invulling aan taakdifferentiatie zal worden gegeven. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over 2 jaar gerekend is het financieel risico € 1.200.000.Programma
4. Bestuur
Website
- Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Wolthers in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het aandeel, op grond van een 10 jaar voortschrijdend gemiddelde, in 2021 vastgestelde aandeel op 30,9 %.Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 6,8 mln
€ 6,7 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 2,3 mln winst
€ 1,3 mln winst
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorzet naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de Wsw-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2020: positief resultaat € 2,3 mln, geen garantietoekenning BV.
In 2021: positief resultaat, € 1,3 mln, geen garantietoekenning BVHet financieel belang voor Hilversum in 2021 van 30,9 % is gebaseerd op het tienjaars voortschrijdende gemiddelde SW-aandeel, zoals dat door Algemeen Bestuur van Werkvoorzieningsschap Tomingroep is vastgesteld.
Het financieel belang in 2021 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2021 verwerkte boekingen
Het financieel belang in 2020 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2020 verwerkte boekingen.Het resultaat van de verbonden partij 2020 en 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021 van werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Dividend over 2019 ontvangen in 2020 bedraagt € 0.
Dividend over 2020 te ontvangen in 2021 bedraagt € 0.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 4,2 mln (incl. € 2,3 mln winst 2020)
€ 5,6 mln (incl. € 1,3 mln winst 2021)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 8,7 mln
€ 6,2 mln
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de (concept) jaarstukken 2021 van werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door verlies expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop.
In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is daar volgens de statuten toe bevoegd). Over boekjaar 2018 zou het in 2019 aan Hilversum uit te keren dividend afgerond € 76.000 hebben bedragen. Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd.
In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten.Naar aanleiding van de verliezen over 2019, is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien.
Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. Dit bedrijfsplan is intussen afgerond en wordt vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd.Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De huidige strategienota gaat uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. Groot voordeel was dat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in 4 jaar tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
- Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen gaat naar rato van de omvang van de ingebrachte taken, en dus naar rato van de financiële bijdrage. Het stempercentage voor Hilversum in 2022 is 5,17% (2021: 4,51%).
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente activiteiten op het gebied van milieu. Dit zijn door het rijk verplichte activiteiten en niet-verplichte activiteiten voor de gemeente. , waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers. Waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen. Tot slot helpt de OFGV mee bij de voorbereiding op de Omgevingswet.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 553.010
€ 607.646
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 555.603
€ 569.799.
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op "brief voorlopige jaarrekening 2021 (14-3-2022)" van de OFGV.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,3 mln
€ 1,6 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5,1 mln
€ 5,5 mln
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op "brief voorlopige jaarrekening 2021 (14-3-2022)" van de OFGV.
Ontwikkelingen
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016. Zij zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen.
De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.Risico's
In de begroting 2022 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: invoering van de Omgevingswet (invoering digitale stelsel, omscholing, taakverandering), wegvallende overige opbrengsten, implementatie van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Vennootschap of Coöperatie
- GEM Crailo BV
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 1,4 mln
Toelichting
Op 2 maart 2022 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2021 en het jaarplan 2022 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt € 87,8 miljoen waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2030 € 5,4 miljoen bedraagt (contante waarde per 1 januari 2022: € 4,5 miljoen).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. Begin 2022 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 beschikbaar gekomen: het resultaat na belastingen bedraagt € 1,4 mln in 2021.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 48,6 mln
€ 47,7 mln
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Begin 2022 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 beschikbaar gekomen. De geactiveerde kosten van de grondexploitatie per 31-1-2021 bedragen € 46,0 miljoen. GEM Crailo B.V. heeft eind december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33.200.000. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden. Eind december 2021 heeft GEM Crailo BV een laatste deel van een perceel van de gemeente Hilversum aangekocht dat per abuis vergeten was bij de aankoop van gronden in 2020. Deze grond is zonder uitgestelde betaling afgerekend in 2021, voor een bedrag van € 222.000
Ontwikkelingen
In 2022 is de uitvoeringsfase in volle gang. De eerste gesprekken over gronduitgifte zijn door de GEM Crailo eind 2021 gevoerd. In 2022 zijn veel activiteiten worden opgepakt omtrent sloop en sanering en het vaststellen van voorlopige en definitieve inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Daarnaast worden de eerste percelen uitgegeven ter ontwikkeling.
Verder zal GEM Crailo actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo bestaat op dit moment nog geen inzicht.Risico's
Op 2 maart 2022 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2021 en jaarplan 2022 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 218.900
€ 341.048
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 221 mln winst
€ 236 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. In 2021 is een bedrag van € 218.900 aan dividend over 2020 ontvangen (begroot € 300.000) In 2022 zal een bedrag van € 341.048 aan dividend worden ontvangen over het jaar 2021. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC).
De gegevens 2020 en 2021 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2021 van de BNG Bank.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 5,1 mld
€ 5,1 mld
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 155 mld
€ 144 mld
Toelichting
De gegevens 2020 en 2021 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2021 van de BNG Bank.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2022.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 23,9 mln winst
n.n.b.
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1 per aandeel). Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. In 2021 is een bedrag van € 0 aan dividend over 2020 ontvangen (begroot € 0) In 2022 zal een bedrag van € 0 aan dividend worden ontvangen over het jaar 2021. Vitens heeft de verwachting uitgesproken de komende jaren geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders.
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op het jaarverslag 2020 van Vitens.
De ALV bespreekt de jaarrekening 2021 waarschijnlijk eind mei.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 557 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.340 mln
n.n.b.
Toelichting
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op het jaarverslag 2020 van Vitens.
De ALV bespreekt de jaarrekening 2021 waarschijnlijk eind mei.Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Daarnaast mag Vitens conform de drinkwaterwet maar een beperkt rendement behalen hetgeen de winstgevendheid beperkt. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uit aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 1.418.367 (= opdracht 2020 € 1.268.367 + aanvullende opdracht van € 150.000)
€ 1.303.397 (= opdracht 2021)
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 139.000 winst
€ 130.000 winst
Toelichting
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op de jaarstukken 2020 vastgesteld in het ALV van 30-6-2021.
Het financieel resultaat 2021 is gebaseerd op de voortgangsrapportage 2021 vastgesteld in het ALV van 15-12-2021.De reguliere exploitatie 2020 kende een winst van € 357.000. In de jaarstukken 2020 is ook een nadeel van € 218.000 vanwege transitiekosten verwerkt, die in de jaarrekening 2020 direct gedekt zijn door een onttrekking van € 218.000 aan de algemene reserve. Per saldo groeide de algemene reserve na bestemming van het resultaat 2020 met € 139.000.
Voor de reguliere exploitatie 2021 wordt een winst verwacht van € 130.000.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,0 mln
nog niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2,0 mln
nog niet bekend
Toelichting
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de jaarrekening 2020. De winst 2020 van € 139.000 is toegevoegd aan het Eigen Vermogen per 31-12-2020.
De cijfers 2021 zijn nog niet bekend, deze worden tijdens de ALV van 24-6-2022 besproken.Ontwikkelingen
Vanaf 2022 wordt een sluitende exploitatie verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn gaande) en door een grotere afname van producten door bestaande leden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum is mede- oprichter en lid van de coöperatieve vereniging Productief Leren. Statutair zijn er altijd twee wethouders lid van het bestuur, die samen 25% van de stemmen hebben. De wethouder onderwijs van Hilversum is voorzitter van het bestuur. De regiowethouder onderwijs vertegenwoordigt de gemeenten in regio Gooi en Vechtstreek.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) 50% , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) 25%, en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek 25%.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt. De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 110.000
n.v.t.
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 14.506 winst
n.v.t.
Toelichting
Zie voor 2021 de Ontwikkelingen. De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de realisatie 2020. De totale realisatie 2020 van Productief Leren bedraagt circa € 0,8 mln. De Regio Gooi en Vechtstreek droeg tot en met 2020 circa € 110.000 per jaar bij vanuit de centrummiddelen VSV (Voortijdig School Verlaten) die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
Onbekend
-
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Onbekend
-
Toelichting
-
Ontwikkelingen
Op 10 december 2020 is regionaal besloten om Productief leren voor de periode 2021 t/m 2024 structureel financieel te ondersteunen. Productief leren wordt daarmee een structurele onderwijsvoorziening (buiten de coöperatie) en kan daarom niet meer uit de VSV middelen gefinancierd worden. De gemeentelijke bijdrage gaat daarmee omhoog tot een totale bijdrage van € 160.000 per jaar. Voor de gemeente Hilversum is dit een bijdrage van maximaal € 85.700 per jaar. Dit bedrag is opgenomen in de onderwijsbegroting voor de komende vier jaar. Aangezien Productief Leren nu een structurele onderwijsvoorziening is geworden heeft het bestuur van Productief Leren op 16 maart 2021 unaniem besloten de coöperatie op te heffen. Vanaf schooljaar 2021-2022 verhuist Productief Leren naar een locatie naast het MBO college in Hilversum. De rechtspersoon Coöperatie Productief Leren Gooi en Vechtstreek U.A is ontbonden en beëindigd met ingang van 01-01-2022.
Risico's
De rechtspersoon Coöperatie Productief Leren Gooi en Vechtstreek U.A. is met ingang van 01-01-2022 ontbonden en beëindigd; er zijn geen risico's meer.
Programma
2. Zorg
Website
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen, het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen;
1. Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een slecht, moeilijk financierbare top kennen.
2. De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen.
3. De ROM gaat via haar Participatiefonds voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven
4. De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest.
5. Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag. Het bestaande Healthier Urban Living POC (Proof of concept) fonds dat haar funding kent via EFRO middelen en werkt met achtergestelde leningen is in beheer van de ROM BV. Hierdoor wordt versnippering van capaciteit voorkomen.2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 2.000.000 kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
niet bekend
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 75.559
niet bekend
Toelichting
Het resultaat over 29 mei 2020 tot en met 31 december 2020 ad € 75.559 is toegevoegd aan de overige reserves. Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2021 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2022. Derhalve zijn de cijfers op de geconsolideerde jaarrekening 2020. De verdeling van de activiteiten van de ROM en de EBU zijn nauw aan elkaar verbonden. De dekking van de kosten loopt via één aanvraag. De gereserveerde exploitatiebijdragen voor deze activiteiten (ROM (€ 45.000) en EBU € 90.000) zijn daarom samengevoegd
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2021 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2022.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 22,1 mln
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 7,1 mln
niet bekend
Toelichting
Groepsvermogen van de verbonden partij bedraagt ultimo 2020 € 22,1 mln. Het vreemd vermogen ultimo 2020 bedraagt € 7,1 mln waarvan langlopende schuld € 5 mln en kortlopende schuld € 2,1 mln.
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2021 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2022.Ontwikkelingen
Na een wensen en bedenkingen procedure bij de raad heeft het college op 22 juni 2021 besloten tot een extra kapitaaloverdracht van € 1 mln in de ROM Regio Utrecht. De overheidsaandeelhouders hebben besloten tot een aanvullende storting. Het totaal beschikbare vermogen in het Participatiefonds en het POC fonds zal in 2022 liggen op maximaal € 53.680.000. De verwachting is dat dit lager zal uitvallen omdat dit vermogen wordt ingezet in participaties in bedrijven.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 mln. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 786.690
€ 848.660
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 88.000 winst na mutatie reserves (€ 332.000 verlies voor mutatie reserves)
€ 35.000 winst na mutatie reserves (€ 304.000 winst voor mutatie reserves)
Toelichting
Het financieel resultaat 2020 en 2021 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021 GNR.
Het financieel aandeel 2020 is gebaseerd op de jaarstukken 2020 GNR.
Het financieel aandeel 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021 GNR.De netto bijdrage (gedefinieerd al bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2021 € 786.323 (2020: € 786.690). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2021: € 917.260 (2020: € 895.230). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 887.530 (2020: € 866.130) rijwielpaden € 29.730 (2020: € 29.100). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2021 € 130.937 (2020: € 108.540) uit exploitatie en projecten .
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.562.000 (afgerond)
€ 1.867.000 afgerond
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 926.000 (afgerond
€ 967.000 (afgerond)
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2021 GNR.
Ontwikkelingen
Na het vertrek van de gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland wordt gekeken hoe de afkoopsommen van de twee vertrekkende partijen het best beheerd kunnen worden en hoe de participanten kunnen ingroeien naar een hogere participantenbijdragen in de toekomst.
Risico's
In de begroting 2022 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager ’ voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden of, moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks subsidie; vanaf 2020 jaarlijks circa € 0,7 mln en legt hierover verantwoording af. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen SNL, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Over de uittreding van de gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland melden de concept-jaarstukken 2021: In navolging van de gemeente Amsterdam heeft ook de provincie Noord-Holland aangegeven als participant uit de stichting te willen treden. De eerste drie kwartalen van 2021 zijn gebruikt om bestuurlijk tot overeenstemming te komen op de voorwaarden waaronder uittreding zou kunnen plaatsvinden. In het vierde kwartaal is met de provincie overeenstemming bereikt over de uittredingsvoorwaarden en is in navolging van de uittreding van Amsterdam een concept uittredingsovereenkomst opgesteld. In beide concept-uittredingsovereenkomsten is vastgelegd dat beide participanten met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 zijn uitgetreden. De definitieve ondertekening van beide uittredingsovereenkomsten wacht nog op de uitkomsten van een verzoek dat bij de fiscus is neergelegd, waarbij bevestiging wordt gevraagd van het feit dat de afkoopsommen als gevolg van de uittreding niet aan BTW heffing onderhevig zijn. Over 2021 hebben de beide participanten nog wel een jaarbijdrage overgemaakt. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de afgesproken uittredingssommen (Amsterdam € 5,2 en Provincie Noord-Holland € 16 miljoen).
Programma
1. Wonen en leven
Website
- Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Daarnaast dient het college van B&W goedkeuring te verlenen voor de begroting, jaarstukken en tarievenlijsten van de stichting.
Partners
Geen
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
zie toelichting
zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 36.422 winst (voor en na belastingen)
€ 148.865 winst voor belastingen (€ 199.677 winst na belastingen)
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021.
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de door het College op 3 mei 2021 vastgestelde jaarrekening 2020.Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 474.243 negatief
€ 274.567 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2.412.666
€ 2.691.875
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021. De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de door het College op 3 mei 2021 vastgestelde jaarrekening 2020.
In het vreemd vermogen per 31-12-2021 zijn de onderhoudsvoorzieningen van ruim € 2,4 mln (ruim € 2,1 mln eind 2020) en kortlopende schulden van € 0,1 mln (2020: € 0,3 mln) opgenomen. er zijn geen langlopende schulden, eind 2021 zijn er wel leaseverplichtingen.Ontwikkelingen
Op 17 november 2021 zijn de renovatiewerkzaamheden aan de aula behorende bij de begraafplaats aan de Bosdrift afgerond en is het pand officieel in gebruik genomen door de Uitvaart Stichting.
Daarnaast zijn op verzoek van de USH eind 2021 gesprekken gestart over een verlenging van de huidige samenwerkingsovereenkomst en verdere verzelfstandiging van de stichting door het onafhankelijk werven van de voorzitter van de raad van toezicht.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico overigens beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website